Opleiding tot ambulancechauffeur

Auteur Topic: Opleiding tot ambulancechauffeur  (gelezen 226332 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

ijsselvechter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 208
Reactie #190 Gepost op: 7 januari 2013, 17:59:29
C1 is voldoende.


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #191 Gepost op: 7 januari 2013, 21:13:05
Met de nieuwe richtlijnen voor het rijbewijs, welke is nu benodigd? C1 (tot 7500kg) of C (meer dan 7500kg)?

Hangt dat niet af van de pleeg die he bij hebt... :P ok, flauw
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #192 Gepost op: 8 januari 2013, 11:32:09
Hangt dat niet af van de pleeg die he bij hebt... :P ok, flauw
En bij een MICU, die waarschijnlijk zwaarder is dan 7.500kg?


BommelDing

  • Eerste hulpverlener, ex-SIGMA-lid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 95
Reactie #193 Gepost op: 8 januari 2013, 12:59:10
Kijkende naar de MICU van Gelderland-Zuid:

Massa & laadvermogen
Massa leeg voertuig: 6.507 kg
Toegestane maximum massa voertuig: 8.600 kg
Massa rijklaar: 6.607 kg


Markus

  • Verpleegkundige in opleiding
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
  • Een mens onder de mensen
Reactie #194 Gepost op: 1 mei 2013, 13:19:05
Hoi!

Ik lees dat veel mensen hier graag ambulance chauffeur willen worden, en ik hoop ook van harte dat iedereen hierin slaagt.

Zelf ben ik ook bezig deze droom te na te jagen, daarom wat vraagjes aan de mensen die deze functie al uitoefenen.
Ik ben zelf al in het bezit van het merendeel van de (meest) gevraagde eisen: Rijbewijs BC, diploma op MBO niveau en in het bezit van een Primary Trauma Life Support certificaat. Deze opleiding word niet erkend in het burgerleven, maar hierdoor heb ik wel affiniteit met geneeskundige handelingen en mijn reanimatiediploma. Verder ben ik werkzaam als chauffeur op de ziekenauto binnen Defensie.

Mijn vraag is het volgende, ik ben benieuwd naar de meningen van de chauffeurs hoe ik nog aantrekkelijker kan worden om als chauffeur er tussen uit te springen. Ik ben sowieso al van plan om het mbo niveau op te krikken van 2 naar 4. (Via Defensie)

Ik begrijp dat het een lange weg is, maar ik heb geen haast en heb het op dit moment nog naar me zin bij de baas, maar alles wat ik nu meepak kan mij wel helpen om straks een zo goed mogelijke kans te geven om eventueel al een keer op gesprek te mogen komen.

Ik heb ervoor gekozen om geen nieuw topic hier voor aan te maken, mocht dit wel handiger zijn hoor ik het graag e050

Alvast bedankt voor het lezen en hopelijk zijn er mensen die zich hier misschien een beetje in herkennen?
Waar pijn is, is gevoel.. Waar gevoel is, is hoop


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #195 Gepost op: 1 mei 2013, 15:07:02
Dag Markus,

Je zou eens kunnen proberen om als HAP chauffeur aan het werk te gaan of als EHBO-er bij evenementen. Mogelijk zou lid worden van een SIGMA team ook kunnen helpen

gr martien


Markus

  • Verpleegkundige in opleiding
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
  • Een mens onder de mensen
Reactie #196 Gepost op: 1 mei 2013, 16:14:52
Hey Martien,

De functie van HAP chauffeur had ik ook al in gedachte, sterker nog ik heb aan het begin van dit jaar gesolliciteerd. Ik mocht op gesprek komen maar helaas was dit voor gemiddeld 16 uur in de week terwijl ik afhankelijk ben van een full time job. Wel heb ik afgesproken met desbetreffende organisatie dat zodra er weer een functie vrijkomt met meerder uren, ik hier gelijk interesse in toon.

Ik heb zojuist wel een mail gestuurd naar het SIGMA team van Noord Limburg, om te vragen of men mij wat informatie wilde sturen omtrent een functie bij hun.

Bedankt voor de snelle reactie, en de 2 zeer bruikbare tips!

Groetjes Mark
Waar pijn is, is gevoel.. Waar gevoel is, is hoop


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #197 Gepost op: 1 mei 2013, 16:19:50
Mijn oog valt net op dit topic. Ik lees dat het bij velen een droom is om ambulancechauffeur te worden? Maar het is toch ook maar gewoon een baan, net als vele andere banen en je leert toch gewoon een vak, net als een timmerman of automonteur.

Waar zit het droomgedeelte dan in? Volgens mij is het helemaal niet zo'n leuk vak. Hard werken, altijd maar ellende en agressie. Werken met onregelmatige werktijden. Het echtscheidingspercentage bij dit soort beroepen ligt erg hoog. Er is geen ouderenbeleid dus je pensioen haal je toch niet in dit vak? Je moet toch wat masochistisch ingesteld zijn als dit je droom is?


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #198 Gepost op: 1 mei 2013, 16:46:24
Mijn oog valt net op dit topic. Ik lees dat het bij velen een droom is om ambulancechauffeur te worden? Maar het is toch ook maar gewoon een baan, net als vele andere banen en je leert toch gewoon een vak, net als een timmerman of automonteur.

Waar zit het droomgedeelte dan in? Volgens mij is het helemaal niet zo'n leuk vak. Hard werken, altijd maar ellende en agressie. Werken met onregelmatige werktijden. Het echtscheidingspercentage bij dit soort beroepen ligt erg hoog. Er is geen ouderenbeleid dus je pensioen haal je toch niet in dit vak? Je moet toch wat masochistisch ingesteld zijn als dit je droom is?
Voor vele mensen die ambulancechauffeur als hun droom baan hebben weegt dit alles niet op tegen de voldoening om een mede mens te helpen in geval van nood. Juist deze voldoening zorgt ervoor dat het voor een hoop mensen een droom baan is.

Wellicht zullen een aantal zo graag ambulancechauffeur willen worden omdat ze graag mensen willen helpen en omdat ze het toch wel erg leuk lijkt om met zwaailichten en sirenes aan te rijden maar zodra ze het een keer meemaken vanuit de ambulance zelf zullen ze inzien dat dit toch niet alleen maar toeters en bellen aan en gas geven maar is. Als ze het dan minder leuk gaan vinden zullen deze mensen afhaken.( ik gok wel dat deze groep niet zo groot is, het gaat de meeste er toch om andere te helpen).


Markus

  • Verpleegkundige in opleiding
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
  • Een mens onder de mensen
Reactie #199 Gepost op: 1 mei 2013, 17:17:29
Ik kan alleen voor mijzelf spreken als ik zeg dat ik als kind zijnde al gek? was van ambulances. Waar dit gevoel vandaan kwam geen idee, maar de 1 had het het met brandweerwagens en de ander vond bijvoorbeeld piloot zijn weer fantastisch.

Ik begon mijzelf wel steeds meer af te vragen waarom ik dit zo leuk vond? Want als je er 1 ziet rijden dan is er in principe altijd iets naars aan de hand.
Daarom ben ik dit gaan uitzoeken in de loop van de tijd en kwam ik er langzaam achter dat ik genoegdoening haalde uit de mogelijkheid mensen te kunnen helpen die daar om vroegen. Dit in de meest brede zin. Daarbij zit ik ook graag achter het stuur, omdat er niets zo onvoorspelbaar is als het verkeer en dit iedere keer weer een andere houding van je vraagt. Vooral met het rijden van spoedritten.

Maar je weet pas echt of het bij je past als je het aan den levende lijve hebtondervonden, dus heb ik via Defensie 2 weken stage mogen lopen bij een RAV. De kans dat ik het na deze stage niet meer leuk zou vinden heb ik altijd in mijn achterhoofd gehouden.
Waar pijn is, is gevoel.. Waar gevoel is, is hoop