misschien dat je even het eerste stuk lees wat ik geplaatst heb
Ik heb nog wel iets van een aanvulling...
Ik ben in januari begonnen, eerst bij mijn werkgever 2 introductiedagen, rondleidingen door de diverse panden in de regio.
De opleiding in Harderwijk begin je met 5 dagen "deelvaardigheden", waarin je leert wat alle medisch assisterende handelingen zijn aan de hand van de Handelingenschema's, afgesloten met een toets, en elke dag een reflectieverslag inleveren.
Daarna begint de rijopleiding, in Harderwijk en Lelystad, die duurt ruim een maand tot 1,5 maand, met 3 examens erin, uiteindelijk levert dat het CCV-certificaat Ambulancechauffeur op.
Ondertussen werk je af en toe ook nog "op het busje", voor zover je uren dat toelaten. Je rijdt dan samen met een werkbegeleider, eerst rij je zelf alleen B-ritten, dan de A2 ritten ook, volgende stap is laag-complexe spoedritten, en uiteindelijk alle spoedritten, en hoe verder je bent met je opleiding hoe minder je werkbegeleider doet.
Volgende stap in de opleiding is het Medisch-assisterende gedeelte, daarin leer je dus wat je allemaal aan het doen bent geweest de eerste dagen en vooral een deel van het "waarom". Hier zitten 3 theorietoetsen aan vast, IAB, C+kinderen en DE, en een heel scala aan Orientatieopdrachten, een presentatie etc. Daarnaast zit er een deel psychiatrie, communicatie, verwerken van werk en andere tips en tools voor de praktijk in.
Als je dat allemaal afsluit volgt er nog een praktijk-examen waarin je mag laten zien dat je in staat bent om een verpleegkundige op een goede, efficiente hygienische manier kunt assisteren, dat je kunt communiceren met het slachtoffer, omstanders, collega's en de meldkamer, en dat je bij een aantal handelingen de leiding kunt nemen.