Is de verbindingsdienst een geheime dienst???

Auteur Topic: Is de verbindingsdienst een geheime dienst???  (gelezen 15853 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Chopsticks

• Forum gebruiker
Reactie #60 Gepost op: 24 juni 2005, 00:38:27
Sinds wanneer heeft een centralist een EHBO diploma nodig??? Ze zijn een doorgeefluik en afhankelijk van de info die ze krijgen.

EHBjOOST

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #61 Gepost op: 24 juni 2005, 02:46:18

Alleen als je tegenwoordig op de amateur banden luistert
dan heb ik zo mijn twijfels.
En de huidige generatie zendamateurs kunnen nog niet eens en soldeerbout hanteren. Laat staan bepalen wat een 2 of 70 cm antenne is. (maar goed dit is en andere discusie)

Jammer dat je alle nieuwe zendamateurs over een kam scheert.  Ik ken nog zat amateurs die wel degelijk een soldeerbout kunnen gebruiken. Ik zal de de opmerking niet persoonlijk op vatten.

Citaat
Ik ken zo ook eentje die de DC relais van het rode Kruis aansluit op een Commet X300 ant. gepiekt voor de 144-146 mhz/ 430-440 mhz band.  En zit ook nog wel bij het landelijke verbindingsdienst.
Zal denk een andere antenne zijn geweest, Diamond levert wel een X300 maar Comet levert geen dualbanders met dat type nummer ( voor zover ik weet en dat nog heb na gezocht
Kleinigheidje  ;)

Citaat

Dares en rodekruis. Heb dit ooit in het prile begin van Dares gemeld bij de grote goeroe in Den Haag.
Zal zijn antwoord je maar besparen.

ik heb hier mijn mening wel eens eerder over gegeven op het forum,. maar ben zelf van mening dat zolang ze niet elkaar taken overnemen, wat ook niet de bedoeling is van DARES, ze elkaar een goede aanvulling kunnen geven.

In rampomstandigheden zou ik het een slimme combinatie vinden om een Dares station aan een Rode Kruis station te  koppelen voor niet medische noodhulp.
Citaat
En ik vind gewoon dat verbindingsmedewerkers gerust EHBO mogen hebben. Heb in het verleden  eens een verbindelaar (zonderEHBO) uitspraken zien doen, dat met eentje met  EHBO niet was gebeurt.

En er kan zich altijd en hulpvraag aandienen bij de VC.
Want deze zijn toch zo mooi herkenbaar.
En dan staat de persoon in kwetsie mooi voor blok.

Tuurlijk kan hij en oproepje doen en maar hopen dat de hulp op tijd komt.

Gewoon iedereen die met en rodekruis werkpak loopt EHBO.  

En die enkeling die het niet heeft, niet achter de knoppen.

Tuurlijk is het wenselijk om een EHBO diploma te hebben als Verbindings medewerker. Maar op het moment dat een Verbindings medewerker niet beschikbaar is voor verbindingen en er wordt een bijvoorbeeld een reanimatie doorgegeven door een post en jij als verbindings medewerker zit een pleister te plakken en hoort de oproep niet, dan heb je toch een GROOT probleem.

Wat eduard al schreef. VC of NCS bij een EHV vaste post en die verlenen de hulp.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken

Zeeuw

• Forum gebruiker
Reactie #62 Gepost op: 24 juni 2005, 14:54:44
volgens mij zijn wij het eens ehbjoost

EHBjOOST

• Forum gebruiker
Reactie #63 Gepost op: 24 juni 2005, 15:02:49
dat vermoeden heb ik ook  ::)
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken

Appie

• Gast
Reactie #64 Gepost op: 24 juni 2005, 16:10:42
Zal denk een andere antenne zijn geweest, Diamond levert wel een X300 maar Comet levert geen dualbanders met dat type nummer ( voor zover ik weet en dat nog heb na gezocht
Kleinigheidje

Dat je daar opzoek naar gaat met dat warme weer !

Tís de Dimond X300, Comet GP6 alle twee dualbanders.
En beide komen ze uit de zelfde fabriek.

Maar ik denk dat de knep hem zit in het feit dat een verbindelaar zulke dome dingen doet.
Eindtrapje van een Icom F1010 kost al gauw 50 Euro
En de uurloon van HTS maar niet vergeten.

Verder beman je de VC of NCS altijd met minimaal twee personen.  Of hebben jullie  en VC met sanitaire hulpmiddelen.

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #65 Gepost op: 24 juni 2005, 22:55:44

......
Tuurlijk is het wenselijk om een EHBO diploma te hebben als Verbindings medewerker. Maar op het moment dat een Verbindings medewerker niet beschikbaar is voor verbindingen en er wordt een bijvoorbeeld een reanimatie doorgegeven door een post en jij als verbindings medewerker zit een pleister te plakken en hoort de oproep niet, dan heb je toch een GROOT probleem.

Wat eduard al schreef. VC of NCS bij een EHV vaste post en die verlenen de hulp.

Dit is een slecht argument om te een verbindingsman geen EHBO diploma te laten hebben.
Bedenk goed dat ook de verbindingsdienst rondloopt in de werkkleding van het RK en dus ook zullen worden aangesproken als er EHBO nodig is. Het is natuurlijk kolder dat een centralist niet achter zijn mobilofoon zit omdat ie ff een pleister aan het plakken is; daarvoor zijn er EHBO'ers op de post.

Maar ik vind dat ook de verbindingsdienst in het bezit dient te zijn van een EHBO diploma. Zoals ik al zeg, de kans is behoorlijk aanwezig dat zij wanneer zij pauze hebben en op het terrein lopen of om een andere reden niet op de NCS-post zitten aangesproken worden voor EHBO. Beetje jammer als je moet reanimeren en dat niet kan, sta je daar in je Rode Kruis Pakkie...

En daarnaast; het is wel handig als je weet waar ze het op het net over hebben en een beetje kan inschatten wat er aan de hand is.

Ik snap best dat het moeilijk is om aan vrijwilligers te komen, maar het bovenstaande lijkt me toch wel een aardig argument voor het bezit van een EHBO diploma.

EHBjOOST

• Forum gebruiker
Reactie #66 Gepost op: 24 juni 2005, 23:44:10
Ik bedoelde ook met "wenselijk" dat een Verbindings medewerker een EHBO diploma evt. BHV heeft.

Wat ik verder bedoelde is, dat een verbindings medewerker met een andere taak dan verbindingen moet bezig houden op het moment dat hij voor verbindingen zorgt.

Zeeuw

• Forum gebruiker
Reactie #67 Gepost op: 25 juni 2005, 00:00:52
zullen we dan ook de mensen die ris doen de penningmeesters, logistiek .een cursus laten volgen terwijl ze niet willen maar wel goed werk doen. Kosten maken die door verenigingen die ons dan weer inhuren moeten worden betaalt

Ik denk dat de meeste mensen die bij het rode kruis actief zijn niet met EHBO bezig zijn.
Maar op sommige momenten wel met een rode kruis outfit "moeten"lopen. Het is spijtig dat in dit land iedereen denkt dat het rode kruis alleen maar ehbo taken doet. kijk maar eens op de website ze doen nog meer.

iedereen heeft zijn taak op een evenement of calamiteit,
als we allemaal van onze taken gaan afwijken wordt het een rotzooi.

Een verbindingsman die een plijsterplakt en achter zijn rug roept men door de porto dat er een reanimatie aan de gang is , de verbindingsman is met de pleister bezig de man gaat dood . Leg dat maar eens uit.

Volgens mij is er bij veel afdelingen geen structuur als ik bovenstaande lees.

Sinds kort heeft zeeland een VC die huren wij in, of we hebben de beschikking over een porto cabine of vaste vc  intern. Aanwezig zijn altijd 2 man.
Op de vaste post die altijd er naast staat  zijn altijd minsten 3 man aanwezig voor eerste hulp. Deze mogen niet van hun post af . Verder lopen er diverse loopeenheden altijd met 2 man.
Ook is er een coordinator van dienst ( soort ovdg ) die neemt met de beslissingen voor bv ambu, assiestentie politie etc.
Vaak is er dan ook nog een logistiek medewerker actief.

Wij regelen het zo en volgens mij is hier niet veel om over aan te merken en zo ja kom eens langs op bevrijdingsdag dan kan je zien hoe wij de vc bemannen voor rode kruis en ggd, en contact persoon zijn voor politie en gemeente.

Volgende week trouwens staat de vc op de hulpverleningsdag op schouwen

Chopsticks

• Forum gebruiker
Reactie #68 Gepost op: 25 juni 2005, 09:28:14
Ik heb nog steeds geen steekhoudende argumenten gelezen waarom een verbindingsmedewerker perse een EHV diploma moet hebben. We komen niet verder dan dat het wenselijk is.

Denk wel dat behalve de leden van taakveld 3 die zich puur met EHBO bezig houden er meer mensen zijn die in Rode Kruis werkkleding rondlopen en die niks met EHBO te maken hebben of willen hebben. Denk hierbij aan de chauffeurs, de O&V, de collectanten, etc, etc. Het werkpak is niet voorbehouden aan taakveld 3, dus om te stellen dat iedereen die in Rode Kruis kleding rondloopt een EHBO diploma moet hebben gaat mij te ver.

Maar even terug waar het om ging, hebben verbindingsmedewerkers een EHV diploma nodig? Nee, ik denk het niet. Een taak van een verbindingsmedewerker is om in te spelen op de situatie en om de berichtgeving door te geven naar de juiste personen, daar hoef je geen EHV diploma voor te hebben, ookal draai je dienst als verbindelaar bij een EHBO inzet. Ik ben zelf ook centralist bij grote evenementen bij het RK, ondanks dat ik verpleegkundige ben, heb ik nog nooit gebruik hoeven te maken van mijn kennis en kunde als verpleegkundige. Tuurlijk, het is handig meegenomen, maar had ik het ook gekund zonder deze kennis en kunde? Jazeker, want je taak is om uit te vragen en de informatie door te spelen naar de juiste personen. Daar heb je geen EHV diploma voor nodig.

En kom je als verbindelaar een situatie tegen op het evenement, als je even bent eten of wat anders, dan sta je altijd in verbinding met het NCS en is er zo hulp ter plaatse. Je bent als verbindelaar op het evenement om de radiocommunicatie te begeleiden en dus niet om te gaan EHV-en, hier moet je je dan ook verre van heen houden, ookal vallen er op het evenement meer slachtoffers dan de inzet aankan. Immers, wie begeleid al de EHV-ers als ook de verbindelaar aan het EHV-en is? Juist, niemand. Dus de verbindelaar blijft zijn taken doen, ookal gebeurd er een ramp.

uitkijk

• Senior gebruiker
Reactie #69 Gepost op: 25 juni 2005, 15:26:09
Is het niet normaal dat mensen die zich voor een hulpverleningsdienst als het RK inzetten gewoon een EHBO diploma geldig houden? Al is het alleen maar om als je niet in je functie aan het werk bent ook gewoon iemand kunt helpen? Zo veel stelt het nu toch allemaal niet voor?

Kees  8)