Ik heb nog steeds geen steekhoudende argumenten gelezen waarom een verbindingsmedewerker perse een EHV diploma moet hebben. We komen niet verder dan dat het wenselijk is.
Denk wel dat behalve de leden van taakveld 3 die zich puur met EHBO bezig houden er meer mensen zijn die in Rode Kruis werkkleding rondlopen en die niks met EHBO te maken hebben of willen hebben. Denk hierbij aan de chauffeurs, de O&V, de collectanten, etc, etc. Het werkpak is niet voorbehouden aan taakveld 3, dus om te stellen dat iedereen die in Rode Kruis kleding rondloopt een EHBO diploma moet hebben gaat mij te ver.
Maar even terug waar het om ging, hebben verbindingsmedewerkers een EHV diploma nodig? Nee, ik denk het niet. Een taak van een verbindingsmedewerker is om in te spelen op de situatie en om de berichtgeving door te geven naar de juiste personen, daar hoef je geen EHV diploma voor te hebben, ookal draai je dienst als verbindelaar bij een EHBO inzet. Ik ben zelf ook centralist bij grote evenementen bij het RK, ondanks dat ik verpleegkundige ben, heb ik nog nooit gebruik hoeven te maken van mijn kennis en kunde als verpleegkundige. Tuurlijk, het is handig meegenomen, maar had ik het ook gekund zonder deze kennis en kunde? Jazeker, want je taak is om uit te vragen en de informatie door te spelen naar de juiste personen. Daar heb je geen EHV diploma voor nodig.
En kom je als verbindelaar een situatie tegen op het evenement, als je even bent eten of wat anders, dan sta je altijd in verbinding met het NCS en is er zo hulp ter plaatse. Je bent als verbindelaar op het evenement om de radiocommunicatie te begeleiden en dus niet om te gaan EHV-en, hier moet je je dan ook verre van heen houden, ookal vallen er op het evenement meer slachtoffers dan de inzet aankan. Immers, wie begeleid al de EHV-ers als ook de verbindelaar aan het EHV-en is? Juist, niemand. Dus de verbindelaar blijft zijn taken doen, ookal gebeurd er een ramp.