Is de verbindingsdienst een geheime dienst???

Auteur Topic: Is de verbindingsdienst een geheime dienst???  (gelezen 15880 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #10 Gepost op: 29 december 2003, 12:17:45
Mogelijk dat met de nodige inzet de afdelingscoördinatoren iets kunnen verbeteren aan het functioneren van de verbindingen? Uiteraard met een goede sturing uit den Haag.
Ik blijf die regionale aansturing als overheidsfunctionaris maar een vreemd gedoe vinden mede dat er blijkbaar geen eenduidig beleid is.
Althans voor mij niet zichtbaar.

Kees

GHD

• Forum gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 29 december 2003, 17:31:18
Citaat
Juist en nadat we dat gehaald hebben gooien we alles weer over boord en zitten we gezellig op Piet,Klaas en Marietje te roepen ach die roep nummers da's maar lastig.
En als je naar een kleine inzet gaat waarom dan de porto's mee nemen kost alleen maar geld de meesten hebben toch een GSM.
Maar we zetten ze wel permanet in de lader want als we ze nodig hebben moeten ze vol zijn

dat moet je maar doen in groningen...
dan pakken ze persoonlijk die porto van je af...
en dat is dan de laatste keer dat je er mee gewerkt hebt...
de verbindingdienst.luisterd bij kleine evenementen ons ook af...ter controlle
dus als je als afdeling er een piuinhoop van maakt..dan is het de laatste keer dat je op het kanaal hebt gezeten...
en namen worden zoizo nooit genoemd...
vanwegen de privecie...
niet idereen hoeft te horen met een scanner wie wij zijn...en persoonlijke gegevens van een slachtoffer worden er ook niet over de porto gezegt...
vanwegen scannerluisteraars

en met gsm wordt ook niet gewerkt....
als je een beetje evenement hebt....zijn er te veel mensen die tegelijk bellen en dan kom je er niet door...
je hebt er gewoon niks aan....

als de verbindings dienst een ambu moeten bestelen,
staan ze met de cpa in contact via mobilefoon of vaste telefoonlijn...

en..mensen...wat is er nou zo moeilijk aan om een plot nummer te hebben....al hulpdiensen werken er mee en hebben dagelijks een andere plotnummers...

ander moet je als afdeling walkie talkies kopen...
dan kan je zelf bepalen wat je zegt...

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 29 december 2003, 17:56:14
Dan heb je precies de toon te pakken om mensen precies het tegen overgestelde te laten bereiken..
 :-\

GHD

• Forum gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 29 december 2003, 18:03:28
je haalt het toch niks voor niks,,
waarom worden zulke makelijke dingen zo moelijk door iedereen gemaakt
ik wordt er soms zo moe van :(

uitkijk

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 29 december 2003, 20:05:28
Soms zijn dingen toch moeilijker als dat men denkt  ;)
Afluisteren? dus vandaar dat elk portofoongebruik centraal gemeldt moet worden zodat men goed de zaak in de gaten kan houden.  ;D Toch een geheime dienst  ???

Een walkie-talkie is overigens hetzelfde als een portofoon, maar ik neem aan dat Gerrie vrije frequenties bedoeld of huurportofoons op daarvoor bestemde kanalen.

Vervolgens wie pakt de portofoon af  ???
De verbindingsdienst mag dan wel een toezichthoudende taak hebben maar de afdeling heeft zelf die verbindingsapparatuur betaald, overigens wel vreemd genoeg allemaal via RK bij HTS moeten kopen. Lijkt me toch niet zo een probleem om elders in te kopen mits de verbindingsdienst ze maar programmeert toch?
En het lijkt me totale onzin m.b.t. losse onderdelen als microfoons, laders e.d.
Als ik het fout heb of zie, dan corrigeert iemand me maar.

Kees

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 29 december 2003, 20:13:06
Een aantal spelregels bij radio verkeer is altijd handig..

Vaak is de starheid van mensen die niet weten hoe je boodschap brengt of niet de flexibiliteit hebben om zich aan te passen naar de situatie..

Een vrijwillige professionele organisatie als het Rode Kruis kan niet overal een vrije boel van maken. Dat begrijp ik ook goed.

Maar de starheid en de manier van brengen kan vaak veel beter..

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 29 december 2003, 20:16:39
Een goedkoper alternatief zijn PMR of LPD portofoons zoals de Kenwood TK3101 die eenvoudig te programeren zijn en zeer geschikt zijn voor kleine evenementen.
Wij gebruiken deze porto's op verschillende locaties in het land. En nog nooit last gehad van brekers of mensen die je radio verkeer verstoren..

Slim je frequenties kiezen en de subtonen kiezen dat scheelt een boel. En volledig machtigingsvrij..

EHBjOOST

• Forum gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 29 december 2003, 20:39:29
alleen jammer dat PMR en LPD niet gegarandeerd vrij kunnen zijn. Overigens als je een subaudio toon mee stuurt en iemand zet een stoor signaal in de lucht heb je nog een gestoorde of onbruikbare frequentie.

Verder is het bereik van PMR en LPD zeer beperkt.  Normale portofoons op een eigen frequentie hebben en mogen meer vermogen, een eigen frequentie voor een organisatie is dus een betere optie. Een "gebruiker/vergunninghouder" van een "eigen" frequentie kan bij opzettelijke storing en zelfs niet opzettelijke storing een klacht neer leggen bij de Rijksdienst voor Radiocommunicatie. (als deze naam nog gebruikt word  ::) .

Nog een kleine noot over LPD. Deze frequenties vallen in de radioamateur band en deze mogen velemalen het vermogen van een LPD portofoon op de zelfde frequentie uitzenden. tot uit me hoofd 400 watt ipv 10 mWatt van een LPD.
Verder mag LPD voor zover ik weet niet meer verkocht worden en anders gaat dat binnen kort in. en zal het gebruik van LPD in de komende jaren worden uitgefaseerd door de overheid. van wat ik heb begrepen.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken

GHD

• Forum gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 29 december 2003, 23:00:21
Citaat
Vervolgens wie pakt de portofoon af  
De verbindingsdienst mag dan wel een toezichthoudende taak hebben maar de afdeling heeft zelf die verbindingsapparatuur betaald,

bij grote of grotere evenementen worden porto`s gebruikt van de verbindingsdienst...die hebben de meeste apratuur...dus ook hun eigendom

betreft de porto`s van de eigen afdeling...
als er een zooi van wordt gemaakt krijgen ze een
verbod om b en d/c en e kanaal te gebruiken...
houden ze daar niet aan dan steekt het regio kantoor er een stokje voor...
dus worden de kanaalen gewist uit de porto`s..
ze mogen ze dan wel houden...het is hun eigendom teslotte

maar zover is het nog nooit gekomen....
en zal ook wel nooit gebeuren
Citaat
Afluisteren? dus vandaar dat elk portofoongebruik centraal gemeldt moet worden zodat men goed de zaak in de gaten kan houden.   Toch een geheime dienst  
ze hebben gewoon een toeziende taak...iedereen weet dat in Groningen...

en de net werkbeheerde of frequentie beheerder of radio cotroledienst...hoe je het ook noemt

houden zoizo toezicht op deze niet vrije frequenties...
vergelijk die maar met een geheime dienst

GHD

• Forum gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 29 december 2003, 23:16:10
:-Xik kom mischien iets te streng en te kort door de bocht.soms....
ik bedoel het niet kwaad...  :-[

maar er zijn mensen die dondergoed weten...en soms
zo laks kunnen zijn
en van een makelijk ding iets heel moeilijk kunnen doen
(ook knap trouwens ;D ;D)

maar dan moet ik soms even stoom afblazen ;D