Hallo forumleden,
Tijd om bovenstaande vraag eens opnieuw te stellen dacht ik zo, er zal wellicht een hoop veranderd zijn in de tussenliggende 4 jaar!
Ik ben sinds dit jaar ook student HBO-V en het lijkt mij erg leuk om als chauffeur voor een HAP aan de slag te gaan. Wat ik graag zou willen weten zijn de volgende punten:
- Wat zijn de huidige eisen aan de chauffeur van de HAP?
- Hoe is de link naar acute zorg als chauffeur van de HAP?
- Is het eigenlijk nog wel te combineren met een studie?
- Hoe liggen de kansen om aan het werk te komen momenteel binnen deze sector?
Nu een beetje achtergrond informatie van mij dan: ik ben 22 jaar, ex-student medische hulpverlening (2 jaar) en nu student aan de HBO- Verpleegkunde top route te Nijmegen. Ik ben nu 3 jaar in het bezit van een rijbewijs en auto en bezig met het behalen van een papiertje voor de motor. Graag wil ik mijn kennis uit de oude opleiding (BMH) op pijl houden en een beetje betrokken blijven in de acute zorg. Het lijkt mij een enorm leuke uitdaging om samen met de huisarts situaties ter plekke op te lossen en (hulpbehoevende) mensen zo goed mogelijk van dienst te zijn. Mijn ervaring tot nu toe binnen de acute zorg bestaat voornamelijk uit stages bij de ambulancedienst, SEH en anesthesie. Daarnaast heb ik deze zomer in de thuiszorg als verzorgende gewerkt.
Ik hoop zo een goed beeld geschetst te hebben van mijzelf en wat ik graag zou willen, en ben erg benieuwd naar de reacties!
Vriendelijke groet,
NHeuvel
Je hebt volgens mij een goede basis om te solliciteren. Ik weet niet waar je woont, maar ga eens rondkijken in jouw regio. Als je bij een HAP met eigen chauffeurs komt is het begin wat makkelijker. Bij een bedrijf is het tegenwoordig lastiger. Nog steeds valt het HAP vervoer technisch onder 'betaald personenvervoer' omdat een bedrijf betaald wordt om de arts te vervoeren. Met andere woorden: je moet, naast alle interne opleidingen, een (taxi)chauffeurspas halen voordat je mag rijden. En dat is een stuk lastiger dan vroeger met alle nieuwe examens. Kijk daarvoor op
kiwa.nl. Hoe en wat weet ik niet precies, want ik had mijn pas al voordat die ellende begon (ellende voor het hap vervoer, zeker een noodzaak voor het reguliere taxivervoer). Kijk goed bij een bedrijf of ze al deze kosten wel vergoeden. En zelfs als het antwoord daarop 'ja' is, hoelang je er moet werken voordat het echt een gift wordt. En wat ze doen als je het examen niet in 1x haalt.
Op je vragen: Meestal is de eis dat je een aantal jaar je rijbewijs hebt en een affiniteit met de (acute) zorg. Hoeveel echt acute zorg je ziet is denk ik afhankelijk van waar je gaat werken. In sommige regio's blijft het acute bij af en toe een benauwde persoon en een hypo, maar in sommige regio's wordt er nauw samengewerkt met de MKA en geassisteerd bij reanimaties of zelfs ongevallen. Als het goed is wordt daar dan wel extra op getraind en het zijn niet veel regio's waar dit gebeurd. Je kan het combineren met je studie, maar tijdens stages is het lastiger. Vaak zien ze je graag minstens vier tot zes maal per maand werken.
Je schrijft dat je graag met de huisarts ter plekke de situaties wilt oplossen. Hou er rekening mee dat niet elke arts er van gediend is dat je meedenkt, ongeacht je kennis en ervaring. Je moet kunnen samenwerken met allerlei soorten mensen. Je staat in principe 'in dienst van'. Hoewel er vaak gelijkwaardig gewerkt wordt, in de basis ben je de volger en doe je wat de arts vraagt, zelfs al ben je het er niet mee eens (extremen daargelaten). Dit zijn punten om op in te gaan tijdens een sollicitatie. Als je kan duidelijk maken waarom en hoe je dat kunt, dan kom je een heel eind. Want altijd je mond houden en over je heen laten lopen is ook niet de bedoeling!
Verder is het wel echt leuk werk, waar je veel van opsteekt tijdens je studie. En ook daarna nog, want ik haal er zoveel plezier uit, dat ik het nog steeds doe naast mijn 'reguliere' baan!