Nut explosiemeter bij inzet brand

Auteur Topic: Nut explosiemeter bij inzet brand  (gelezen 6170 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

brwk

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Gepost op: 16 december 2008, 09:48:50
Hallo,

ik hoor tegenstrijdige berichten over het gebruik van de explosiemeter bij een inzet in een brandend pand (lees met rook gevuld pand).
Graag jullie mening over de volgende stelling:

De explosiemeter is NIET bruikbaar bij een inzet in een brandend pand omdat de LEL meting niet betrouwbaar is of zelfs niets meet omdat er een tekort aan zuurstof is in de rook.
De explosiemeter zal dus in alarm gaan op zuurstof gebrek waardoor de LEL meting niet meer betrouwbaar is.

ik hoor graag jullie reacties




Max4711

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
Reactie #1 Gepost op: 18 december 2008, 20:40:35
Laten we de noemer explosiemeter allereerst veranderen in explosiegevaarmeter.
Immers je meet er geen explosie mee, althans is niet de bedoeling lijkt me.
Wanneer je een explosiegevaar meter hebt welke werkt volgens de brug van Wheatstone, heb je zuurstof nodig voor de verbranding in de meetcel. De snelheid van de verbranding geeft het meetbereik aan. Wanneer er een minimale hoeveelheid zuurstof aanwezig is, kan er en vertekend beeld in de meting ontstaan. Dat dit verstrekkende gevolgen kan hebben lijkt me duidelijk !

Wat ik uit je text opmaak, is dat je werkt met een meter welke ook een zuurstof cel in de meter heeft.
Uiteraard meet je zuurstof percentages. Gelet op gebruik van ademlucht is deze waarde beneden de 21V% niet zozeer belangrijk. Tenzij de < 21V% waarden verdrongen worden door overige brandgassen. Waarden die de 21V% overstijgen, werken mogelijk brand/explosie bevorderend.

Vraag blijft echter welke LEL wil je meten? Die van aardgas of methaan of koolstofmonoxide etc. etc.
Waarop is de meting gebasseerd, of te wel wat wil je meten. Wat is de plaats van de meting, dan niet zozeer in de rook maar wel belangrijk op welke plaats in de rook, denk aan gasdamp mengsels lichter of zwaarder dan lucht. Welk type explosiegevaar meter etc.

Zoals je aangeeft dat de meter op mogelijk O2 gebrek zal afgaan is correct, wanneer je op de meter blijft kijken geeft hij mogelij meerdere waarden aan, behalve die van O2. Echter dit kan verschilen per type explosiegevaar meter.

E.e.a. zou je kunnen meenemen in je stelling lijkt mij.
Echter vergelijken van metingen of explosiegevaar meters is uitermate lastig.
Een meting is een moment opname afhankelijk van diverse factoren.

Vr.gr.
Max


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #2 Gepost op: 19 december 2008, 22:37:59
Het temperatuurbereik waarbinnen een explosiegevaarmeter op betrouwbare wijze kan worden gebruikt, ligt meestal tussen de -20 en de +50 graden celsius (zie voor het juiste temperatuurbereik van een specifieke meter de bijgeleverde gegevens van de leverancier).

In panden waarbinnen de brand door zuurstofgebrek is gesmoord (en waar dus kans is op een backdraft wanneer zuurstof wordt toegevoegd) zal de temperatuur in principe vele malen hoger liggen. Dat vindt een meter niet lekker, want daar is hij niet voor gebouwd. Zou gebruik van de meter toch nut hebben, dan zou me dat niet uitmaken en denk ik "offer de meter maar op, een leven is belangrijker". Echter: dat werkt niet.

Wanneer namelijk een deur of raam wordt geopend om een meting uit te voeren, komt er verse lucht (met zuurstof) de ruimte binnen. Daardoor kan een explosieve verbranding van de in de ruimte aanwezige brandbare gassen ontstaan, voordat je meter voldoende tijd heeft gehad, je te waarschuwen voor een gevaarlijke situatie.

In zo'n geval moet je helemaal geen explosiegevaarmeter willen gebruiken, maar je verstand, je ogen en je tastzin.
Herken de tekenen van een dreigende backdraft, zoals:
- zwarte, hete ramen
- roet bij de kieren
- gelige tot bruine rook
- "levende rook" pulserend in- en uittredend bij kieren
- hete tot zeer hete muren, deuren en ruimten

Daarom: ken de berperkingen van je meter - hij is niet altijd bruikbaar (zei een meetfreak met spijt in haar stem)
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter