Ik meen dat er onlangs hierover ook al een discussie is. Bij effect is dat de burger dan ineens gaat zeggen "aha, je bent niet van de verkeersafdeling, dus wat weet jij er vanaf, etc. etc. en dat is ook iets wat je niet wil. Als je dit wil, gebruik dan afkortingen, de afkorting OVD zegt 100% van de HV'ers iets en maar 1% van de burgers
Ik vraag me sterk af of dat
door jou veronderstelde bij-effect inderdaad zal plaatsvinden. In ieder geval is dit de negatieve uitleg van het verhaal
Benader 'm eens van de andere kant
"Oh, u bent van de verkeerspolitie. Ja, dan zult u wel goed op de hoogte zijn hoe het zit met de rijtijdenwetgeving" (ik noem maar een zijstraat)
Net als in iedere andere organisatie, houdt niet iedereen zich met hetzelfde bezig. Dat geldt evengoed voor politiemensen. Ik vind dat ook prima uit te leggen naar de burger. Want waarom komt die Volvo die ik nu op de snelweg zie rijden niet naar mijn melding woninginbraak, maar moet er een auto van het plaatselijke bureau komen? Ik denk dat menigeen best wel snap en ook best kan accepteren dat die mensen in de Volvo op de snelweg andere taken hebben dan die mensen in de Touran van het lokale team. En dan heb ik het even niet over gierende spoed meldingen, zoals reanimaties, spoedassistentie, AMOK situaties, etc.; die zeg maar onder de 'prio 1 voor iedereen' gedachte vallen. En heb je wel een keer iemand met 'verkeerspolitie' op de rug bij een woninginbraak staan (omdat de rest van de regio is uitgestorven o.i.d.) dan zal geen burger zeggen: "U bent van de verkeerspolitie? Die moet ik niet. Ik wacht wel tot er gewone politie komt." (maar dat is ook een veronderstelling
)
Punt is dat het huidige beleid er op gericht lijkt te zijn om het onderscheid in taken zoveel mogelijk weg te poetsen, onder de noemer 'je bent allemaal agent'. Dat klopt, en daarom staat er ook nog altijd 'Politie' op je jas en heb je allemaal dezelfde basiscompetenties. Maar dat hoeft een extra tekst, die uiting geeft van een specifieke taak, wat mij betreft niet uit te sluiten. Juist door te communiceren dat niet iedereen hetzelfde doet, kweek je denk ik meer begrip.
Die jas heb jij al gemaakt voor ons.