Kleding en schoeisel van de Nederlandse Politie

Auteur Topic: Kleding en schoeisel van de Nederlandse Politie  (gelezen 802469 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #140 Gepost op: 10 september 2010, 13:55:41
Komt ie weer ....

De colltrui mag officieel ook niet gedragen worden (en al helemaal niet zonder jas op straat), alleen door de motorrijders (kunnen die hem nog wel bestellen?), zelfde geldt voor de polo's en andere ''blauwe'' kledingstukken.

Is er ergens een draagvoorschrift / order? Wij (brandweer) hebben bij ons nieuwe kledingpakket een boekje gekregen met uitleg over diverse situaties wanneer je wat wel/niet draagt. Het is hier te vinden: www.brandweerhuisstijl.nl/download.php?download=28

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #141 Gepost op: 10 september 2010, 14:15:31
zelfde geldt voor de polo's en andere ''blauwe'' kledingstukken.

De blauwe polo's zijn toch alleen voor EXO personeel? (of hoe de uitvoerend ondersteunde divisie dan ook genoemd wordt in je korps)
Dus verkeersdienst, levende have, ME, enz.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #142 Gepost op: 10 september 2010, 14:21:58
Is er ergens een draagvoorschrift / order? Wij (brandweer) hebben bij ons nieuwe kledingpakket een boekje gekregen met uitleg over diverse situaties wanneer je wat wel/niet draagt. Het is hier te vinden: www.brandweerhuisstijl.nl/download.php?download=28

Ja hoor, er is een kleding protocol, alleen zijn er diverse korpsen die zich hier niets van aantrekken en gewoon noodhulp rijden in de complete bike uniformen, blauwe polo's etc.

De blauwe polo's zijn toch alleen voor EXO personeel? (of hoe de uitvoerend ondersteunde divisie dan ook genoemd wordt in je korps)
Dus verkeersdienst, levende have, ME, enz.

Het valt in principe niet onder het uniform, maar mag worden gedragen door ondersteunend personeel, en inderdaad motorrijders (ook van de bureau's), hondengeleiders etc.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

HAVP

• Blauw
  • Senior gebruiker
Reactie #143 Gepost op: 10 september 2010, 17:04:17
Ja hoor, er is een kleding protocol, alleen zijn er diverse korpsen die zich hier niets van aantrekken en gewoon noodhulp rijden in de complete bike uniformen, blauwe polo's etc.

Het valt in principe niet onder het uniform, maar mag worden gedragen door ondersteunend personeel, en inderdaad motorrijders (ook van de bureau's), hondengeleiders etc.

Ook zoiets. 3/4 van de politie mag het dragen en de mensen in de noodhulp net weer niet terwijl die juist ook regelmatig in de struiken, gecrashte auto's hangen en bij bebloede slachtoffers zitten.

mon3aantje

• Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
Reactie #144 Gepost op: 10 september 2010, 19:10:39
Er is inderdaad een kleding protocol. En gelukkig houden heel veel korpsen zich hier niet aan.
En dan ook binnen het korps zal je nog zien dat de regels op het ene bureau weer anders bekeken worden dan op het andere bureau.

Kleding protocol is geschreven door iemand van achter een bureau.
Het zelfde voor de personen welke het kleding pakket samenstellen.

Ze verwachten dat je zodra je uit de auto stapt een pet opzet. Op je blouse een naamplaatje vastklikt en in de winter dus een blouse draagt en geen col! Het gaat erom dat iets werkbaar is. Je krijgt dan vaak te horen dat de burger het niet netjes vind als de ene diender in een blouse binnen komt en de ander in een trui. Ik heb er nog nooit iemand over horen klagen. Burger verwacht de politie en deze kijken echt niet hoe jij je uniform aan hebt. Denk dat de burger zelfs qua beeldvorming meer tevreden zou zijn als er een diender in worker en polo binnen komt dan hoe we nu in ons kantooruniform binnen komen.
Ik verbaas me dan ook Jerommeke dat jij voor mijn gevoel zo pro kleding protocol bent. Het is toch al tekenend dat drie kwart van politie Nederland zich niks aantrekt van het kledingprotocol. Dat moet dan toch de bellen doen laten rinkelen bij de bedenkers ervan. Ze moeten is het kopje beeldvorming wegschrappen en alleen kijken naar wat comfort en werkbaar is voor ons op straat.
Gelukkig worden we door onze bureauleiding wel gehoord en mogen we dus gewoon de coll trui en kisten bestellen via een omweg. Hoeven we geen naamplaatje op, dragen we alleen een pet bij een grote verkeerscontrole of bij een evenement en heb ik ze ook nog nooit horen klagen dat drie kwart van het bureau de jas alleen aantrekt als het regent.

Schoenen zouden gewoon goede werkschoenen geleverd moeten worden. Bij voorkeur kisten (Haix) en niet de halfhoge afdans schoenen
Broek : Pasvorm is achteruit gegaan sinds de nieuwe broeken zijn ingevoerd. Daarbij is het een kantoorbroek en geen werkbroek. Een worker is de oplossing. En dan gewoon de worker welke we bij de ME ook dragen.
Blouse: Korte mouwen zonder stropdas is goed te doen. Al worden ze wel snel vies en zit natuurlijk een polo een stuk fijner.
Trui: Gewoon lekker de oude col weer herinvoeren! Kan jaren mee en is lekker warm
Stropdas: Gewoon de oude zwarte strop behouden ipv het blauwe stropje waar ik alleen de tekst waakzaam en dienstbaar nog op mis..

En zo kan ik nog wel even doorgaan. We zullen zien wat de toekomst brengen zal en tot op het moment dat ze ons blijven opzadelen met bureau kleding zal je in heel Nederland de verschillen blijven behouden.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #145 Gepost op: 10 september 2010, 21:48:06
Ik verbaas me dan ook Jerommeke dat jij voor mijn gevoel zo pro kleding protocol bent.

Ik ben zeker niet pro kleding protocol, ik vind echter wel dat als men het opstelt een ieder zich daar ook aan moet houden. Anders hoef je het ook niet op te stellen en kan iedereen in Nederland lekker doen wat hij of zij wil, laten we dan ook meteen de battenburgstriping en engelse signalering op de voertuigen plakken ....

Overigens werkt het bij ons ook zo, kledingprotocol is leidend en in bepaalde gevallen mag een teamchef afwijken van het protocol ( bij plus 20 en bij min 5 graden bijvoorbeeld ).

En nee, ik houd me ook niet altijd aan het kledingprotocol, maar het is op zijn minst opvallend dat er bepaalde regio's zijn die de meest leuke combinatie's tonen, terwijl dit gewoonweg niet is toegestaan.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #146 Gepost op: 10 september 2010, 23:53:53
Ik wil mij best aan het kledingprotocol houden maar wanneer krijg ik dan weer een blauw overhemd verstrekt want op dit moment voldoet geen enkele tenue combinatie die ik heb aan het protocol.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

MNL-5200

• Senior gebruiker
Reactie #147 Gepost op: 11 september 2010, 19:47:27
Heb hier van de week nog een mailtje over langs zien komen. Heel sterk vanuit de leiding gezegd: eenheid tenue, blauwe polo's niet toegestaan. In heel uitzonderlijke gevallen, bijv. nachtdiensten met oberseveren/posten, dan mag de CvD een uitzondering maken.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #148 Gepost op: 11 september 2010, 21:35:20
Moet eerlijk zeggen dat ik de blauwe polo boven de pantelon ook niet mooi vind. De witte is veel mooier  ;). De blauwe polo is bij ons ook nauwelijks toegestaan terwijl de coltrui op bijna elk bureau dat wel is.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

MNL-5200

• Senior gebruiker
Reactie #149 Gepost op: 12 september 2010, 16:23:34
Klopt, hier ook.

De coltrui is ook al jaren ingeburgerd bij het publiek. En ik zie het probleem van die trui dan ook niet zo. Hoor zelfs van mensen om mij heen (niet politie) dat ze de coltrui veel meer uitstraling vinden hebben dan overhemd met stropdas. Ik zou zelf ook het probleem van de witte polo ook niet inzien om het tenue.