Kleding en schoeisel van de Nederlandse Politie

Auteur Topic: Kleding en schoeisel van de Nederlandse Politie  (gelezen 790318 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #1750 Gepost op: 19 februari 2015, 01:07:41
Citaat van: astak9 link=msg=1296740 date=1411139154
Met de knuppel in de broek (staat er wel heel raar nu ik het zo lees) help je wel direct de functionaliteit van een van de beenzakken om zeep. De wapenstok valt daar precies achter. Hang je hem echter aan je koppel, waar ga je dan je lange lat weer laten... Allemaal dillema's. Wat verder nog ontbreekt, is de mogelijkheid je politiefluitje ergens aan te bevestigen en op te ruimen.

En zoals hierboven al omschreven, de verschillen per bureau zijn veel te groot. wat bij de een wel mag, mag bij de ander niet. Denk idd aan het dragen van korte mouwen bij tatoeages (mi echt zwaar achterhaald....)

Wow je haalt wel heel veel in 1x aan. Een wapenstok draag ik al jaren niet meer: in een ring aan de koppel mocht niet (staat te agresief) en in de broekspijp is gewoon te belemmerend in bewegingsvrijheid. Een lange wapenstok dragen we in Amsterdam niet standaard dus dat argument is voor mij niet van toepassing.
Een politiefluitje draag ik op mijn gele jas die ik altijd aan heb als ik in het verkeer bezig ben. Buiten het verkeer heb ik geen fluitje nodig, dus ook mijn gele jas niet  >:D Daar is bij mij trouwens geen enkele discussie over mogelijk! Verkeer = gele jas. Geen gele jas = Geen verkeer(staak).

Verschillen per bureau??? ik zwijg.

En zichtbare tatoeages? daar heb ik al veel woorden over vuil gemaakt, komt er globaal op neer: ouderwetse gedachtegangen van mensen die zelf een tatoetje op een enkel hebben.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #1751 Gepost op: 8 april 2015, 18:37:27
Vandaag werd de nieuwe koninklijke standaard uitgereikt aan de Nationale Politie. Viel me op dat de KC een ander tuniekjasje aanhad dan gebruikelijk, onder andere:

- enkele rij knopen, ipv dubbele rij
- geheel blauwe kraag (ipv de twee kleine blauwe stukjes onder het politielogo op de kraag)
- kortere revers

En dan uiteraard de ietwat kitscherige gouden riem.
Is dit een nieuw model, of is het iets voor de hoge heren?

Zie bijvoorbeeld de eerste foto bij het Nu.nl artikel:
http://www.nu.nl/binnenland/4026852/koning-reikt-nieuwe-koninklijke-politiestandaard-nationale-politie.html#slide-2
Senior GGP / Oost-Brabant


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #1752 Gepost op: 8 april 2015, 19:52:06
Betreft het gala tenue daar wordt ook nog een sabel bij gedragen. Er is er overigens ook nog een met pinguin staart


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #1753 Gepost op: 8 april 2015, 20:46:03
Ah, het galatenue ken ik inderdaad (van de plaatjes). Deze "korte versie" is nieuw voor me...
Senior GGP / Oost-Brabant


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #1754 Gepost op: 9 april 2015, 09:51:23
Het galatenue is alleen voor schalen 14 en hoger zeker?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Martin M.

  • BvP/ Lid Mobiele Eenheid
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
Reactie #1755 Gepost op: 9 april 2015, 23:16:13
Het is inderdaad een galatenue. De scherpere onder ons hebben ook gezien dat hij drie "generaalsbiezen" op de broek had. Het politiepettenmuseum in Slochteren heeft een exemplaar van dit uniform tentoongesteld staan echter wel met de oude kleur (pre 2006) blauw.


Mvhaalen

  • Surveillant
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #1756 Gepost op: 19 juni 2015, 09:09:35
Nieuwe zomer versie van het OPU?


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #1757 Gepost op: 19 juni 2015, 14:01:59
Lijkt wel een collega die net van IBT terug komt... of iemand van het kustdetachement.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #1758 Gepost op: 20 juni 2015, 00:28:41
NEE! Dat kan echt niet!2 man met hesje en 2 man zonder hesje (gelukkig staat 1 van hen met zijn handjes op de rug in de berm)dragen er 2 geen pet en hebben er 2 korte mouwen en 2 lange mouwen. Helaas is geen van de koppels overeenkomend.

HOEZO UNIFORM?

De best passende definitie voor uniform bij de politie is dus: "kleding die door een bepaalde groep wordt gedragen, waardoor deze voor iedereen herkenbaar is"

Ik herken hier duidelijk een zooitje. Dat kan alleen de Politie zijn  ;)
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1759 Gepost op: 24 juni 2015, 21:22:28
Citaat van: silque link=msg=1356965 date=1434715319
of iemand van het kustdetachement.

Interessant.... in het nieuwe uniform is geen korte broek... en het oude mag pertinent niet meer gedragen worden.....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !