Kleding en schoeisel van de Nederlandse Politie

Auteur Topic: Kleding en schoeisel van de Nederlandse Politie  (gelezen 791468 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

KevinBakkerlwd

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #540 Gepost op: 18 januari 2012, 16:13:57
Nou ik vindt persoonlijk dat bij de Politie nog wel eens aan machtsuitstraling ontbreekt. Meer de militaire uitstraling + houding moet volgens mij wel bijdragen dat een agent veel meer macht uitstraalt. Wat breder en geharder zijn straalt veel meer gezag uit.
Alleen erop in praten werkt al niet meer, en het is soms ook wel te bizar voor woorden dat soms 1 persoon meerdere agenten kan verwonden (in veel andere landen krijg je hier de kans niet eens voor).


rrpd

  • Gast
Reactie #541 Gepost op: 18 januari 2012, 19:53:37
Tuurlijk scheelt het voor een groep irritantjes of ze een dikke kleine vrouw of een grote gespierde man tegenover zich hebben staan. Je ziet soms collega's lopen...  ::)

Dat terzijde, de hoofdzakelijke reden voor mij om nieuwe kleding te willen is vooral functionaliteit ipv gezagsuitstraling.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #542 Gepost op: 18 januari 2012, 20:05:20
Dat terzijde, de hoofdzakelijke reden voor mij om nieuwe kleding te willen is vooral functionaliteit ipv gezagsuitstraling.

Inderdaad en terwijl we in het nieuws alleen maar gezag naar voren zien komen voldoet de huidige kleding gewoon niet om het werk op straat aan te kunnen ... Die hoge schoenen zijn niet voor de looks maar voor de functionaliteit (stabiliteit, waterdichtheid, grip), die worker idem dito (slijtvast, sterk materiaal, bergruimte), de donkere polo of colltrui (warm, zichtbaarheid, vuil-gevoeligheid)  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #543 Gepost op: 18 januari 2012, 21:26:50
Inderdaad en terwijl we in het nieuws alleen maar gezag naar voren zien komen voldoet de huidige kleding gewoon niet om het werk op straat aan te kunnen ... Die hoge schoenen zijn niet voor de looks maar voor de functionaliteit (stabiliteit, waterdichtheid, grip), die worker idem dito (slijtvast, sterk materiaal, bergruimte), de donkere polo of colltrui (warm, zichtbaarheid, vuil-gevoeligheid)  ::)

Hoge schoenen: Het is best lastig hardlopen met die hoge schoenen.  

Worker: nadeel waar heb ik wat opgeborgen.
En het slijtvaste heeft te maken met de kwaliteit van de stof en niet of het een worker is.   Er zijn ook workers die niets kunnen hebben.

Donkere polo / trui: wel met een reflecterende vest er over voor de zichtbaarheid.     ;D


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #544 Gepost op: 18 januari 2012, 21:32:06
Hoge schoenen: Het is best lastig hardlopen met die hoge schoenen.  

Worker: nadeel waar heb ik wat opgeborgen.
Ik zweer toch echt bij de hoge schoenen. Je heb dan stevigheid om de enkels heen, en het hardlopen dat is even
wennen. Bij ons is het ook nog verplicht om een stalen neus (die overigens niet meer staal is ;)) te hebben wat het
nog lastiger maakt en dan nog heb ik er geen probleem mee.

En waarom weer het wiel opnieuw uitvinden. Kijk naar onze broeken, dat zijn ook workers die goed zitten. Enige wat ik merk
is dat ze iets minder elastischer zijn dan de pantelons, dus als je iets meer gewicht krijg dan zal je eerder een nieuwe broek
moeten halen dan bij een pantelon.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #545 Gepost op: 18 januari 2012, 21:40:22
Hoge schoenen: Het is best lastig hardlopen met die hoge schoenen.

Worker: nadeel waar heb ik wat opgeborgen.
En het slijtvaste heeft te maken met de kwaliteit van de stof en niet of het een worker is. Er zijn ook workers die niets kunnen hebben.

Donkere polo / trui: wel met een reflecterende vest er over voor de zichtbaarheid.     ;D

Ik weet niet wat jou ervaring is met hoge schoenen c.q. defensiekisten of soortgelijke maar ik heb er in dienst nooit moeite meegehad.
Oké het was even wennen in het begin het rende wat zwaarder bijvoorbeeld en je enkels zijn verstevigd wat Customs al zegt.
Nadeel voor de worker zie ik ook niet kwestie van jezelf een systeem aanleren en onthouden waar heb ik wat gestopt
en je voelt vrij gemakkelijk waar wat zit is mijn ervaring.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #546 Gepost op: 18 januari 2012, 22:07:22
Tsja ... als je goed op de maat let EN de kisten goed inloopt en opvetert tijdens het inlopen ... hoeft het geen centje pijn op te leveren. (en dan heb ik het over de originele defensiekisten. niet andersoortige specials van adidas e.d.)
Ik heb nog nooit last gehad dat ik niet wist in welke zak ik iets opgeborgen heb. Bovendien zijn bij onze workers (KMAR uitvoering) de riembanden voorzien van klitteband. Dus ook als je er achter komt dat je langzamerhand iets te kort wordt voor je gewicht is dat makkelijk en snel aangepast.

Maar om even terug te komen op de amerikaanse aanpak.
Ik heb daar wetsdienaren gezien waarvan ik zeker wist dat ze qua gewicht minimaal 3,45 moesten zijn om een BMI te hebben dat niet als obese aangemerkt wordt. Maar als dikkie dik zich uit zijn patrouillevoertuig takelt en zijn bek opentrekt krijgt hij als reactie: "Yes officer" en gaat hij er niet mee accoord als hij als "Yeah menn" aangesproken wordt.
Los van de klappen die je daar kan krijgen voor een grote mond heerst daar een andere cultuur dien NIETS te maken heeft met de kleding die ze aan hebben.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #547 Gepost op: 18 januari 2012, 22:31:18
Hoge schoenen: Het is best lastig hardlopen met die hoge schoenen.  

Worker: nadeel waar heb ik wat opgeborgen.
En het slijtvaste heeft te maken met de kwaliteit van de stof en niet of het een worker is.   Er zijn ook workers die niets kunnen hebben.

Donkere polo / trui: wel met een reflecterende vest er over voor de zichtbaarheid.     ;D

Ik heb sinds ik bij de politie werk de schoenen van de baas nauwelijks aan gehad. Ik hoor (en zie) echter regelmatig collega's die letsel op lopen als ze van een muurtje af springen of uitglijden over gladde tegels. Ikzelf loop vanaf de eerste maand op Magnum's, Haix en de defensiekisten en ben nog nooit onderuit gegaan of een enkeltje verzwikt.

Het nadeel van een worker ''wat heb ik waar opgeborgen'' kan ik me ook niet voorstellen. Aan je koppel hangt alles altijd het zelfde en als je het een beetje handig doet zit dat in je jas ook zo. Om even een beeld te schetsen, met de huidige politiebroeken zijn de broekzakken nagenoeg onbereikbaar door alles wat er aan het koppel hangt.

Het onderdeel zichtbaarheid doel ik in de nachtdiensten op, even ''onopvallend'' een stukje op de voetjes kun je in een wit overhemd wel vergeten. Om nog maar te zwijgen over de snelheid van vuil worden. Één keer de autodeur open en dicht, je borstzakje open en het flapje is zwart.

In combinatie met de gele jas zie ik er nog steeds geen problemen in.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #548 Gepost op: 19 januari 2012, 11:02:29
Hoge schoenen: Het is best lastig hardlopen met die hoge schoenen.  

Sorry ik werk toch echt in beiden uniformen en kan me niet vinden in wat je hier beschrijft.

Hoge schoenen, lastig om hard te lopen? Dat valt echt reuze mee, ik heb heel wat kilometers in mijn kisten afgelegd! Er hangt iets meer gewicht aan, maar goed, als je zelf sportief genoeg bent moet dit geen probleem zijn. Het enige nadeel is in de zomer, wanneer je met je dikke sokken in je kisten loopt, dat je misschien wel last krijgt van zweet in je schoenen.

Worker: nadeel waar heb ik wat opgeborgen.

Heb ik nog nooit last van gehad. Dan zou je nu ook al je spullen kwijt moeten raken.

Donkere polo / trui: wel met een reflecterende vest er over voor de zichtbaarheid.     ;D

Gewoon los vestje wat je nu ook erbij hebt. En je hebt altijd nog een jas met evt. reflectie toch?


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #549 Gepost op: 19 januari 2012, 16:28:55
Zal even vragen. Volgens mij moeten ze deze week gaan passen voor een proefbroek en het is mijn laatste week aan het wijkteam.

Gisteravond tijdens de aflos van de avondploeg even gevraagd aan het proefkonijn.

Hij vertelde dat hij over een aantal weken moet passen. Het schijnt zo te zijn dat er een aantal soorten broeken liggen. Hij moet dan passen tot er een broek bij zit die lekker zit. Als hij die dan heeft uitgekozen dan moet hij daar een 2-tal maanden in lopen en daarna een evaluatieformulier invullen.