Kleding en schoeisel van de Nederlandse Politie

Auteur Topic: Kleding en schoeisel van de Nederlandse Politie  (gelezen 773029 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

RS6

  • HAP - AA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 989
  • Audi - Vorsprung durch Technik
Reactie #560 Gepost op: 20 januari 2012, 21:51:51
Een artikel uit het AD van 18 januari 2012.

Citaat

'Agenten willen uniform met meer uitstraling'

Agenten dragen nu een nette pantalon, een pet en gepoetste, zwarte schoenen. © ANP

'Agenten willen een uniform dat meer uitstraalt dan het huidige', aldus ACP-voorzitter Gerrit van de Kamp. Daarom heeft de politie een eisenpakket ingediend voor nieuwe kleding.
Agenten zouden graag een baret op hun hoofd dragen in plaats van een pet. De nette, zwarte schoenen willen ze inruilen voor stevige, half hoge laarzen. De pantalons moeten vervangen worden voor een stoerdere broek. Al met al lijkt dat erg op het uniform van de marechaussee. Zij dragen deze kledingstukken al.

De eisen zijn naar voren gekomen uit een groot onderzoek dat politiebond ACP onder haar leden heeft gehouden. Zo schrijft De Telegraaf.

'Het er op neer dat de werkkleding anno 2012 comfortabel moet zitten, functioneel is en meer uitstraalt dan het huidige politietenue', aldus Van de Kamp. (Redactie)
 

Het uniform van de marechaussee (hier op Schiphol) heeft verdacht veel weg van het gewenste tenue van de politie. De marechaussee draagt een baret, half hoge laarzen en een worker.

Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/3126646/2012/01/18/Agenten-willen-uniform-met-meer-uitstraling.dhtml

Heeft iemand het artikel toevallig in de krant gelezen?
Die was iets uitgebreider met daarbij een foto van verschillende uniformen uit Europa.

Voor de blauwe tak, dat artikel staat als PDF online op de intranet site van VTSPN - Webwinkel zag ik vanmiddag.


PWB

  • Senior GGP A’dam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,079
Reactie #561 Gepost op: 20 januari 2012, 21:58:08
AGENT WIL STOER UNIFORM

Bron: RTL Nieuws  |
18 januari 2012, 08:29

Agenten willen af van hun 'saaie' outfit. Politiemensen willen een stoerder uniform, dat op straat meer gezag en autoriteit uitstraalt.

Dat zegt Gerrit van der Kamp, voorzitter van politiebond ACP in De Telegraaf. Volgens hem blijkt uit een onderzoek onder zijn leden dat agenten het huidige uniform niet comfortabel en niet functioneel vinden. Daarom hebben ze eisen gesteld aan een nieuwe outfit.

Pet wordt baret
Politiemensen willen de pet inruilen voor een baret. De schoenen moeten worden vervangen door een stevige, halfhoge boot. En de broeken met vouw moeten ingeruild voor een stoerdere, moderne variant.

Meer uitstraling
"In een notendop komt het erop neer dat werkkleding anno 2012 comfortabel moet zitten, functioneel is en meer uitstraalt dan het huidige politietenue," aldus Van der Kamp.
Politie is uniform al jaren zat 18-01-2012
Gepubliceerd op 18 jan 2012 door RTLNieuws
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #562 Gepost op: 20 januari 2012, 23:47:46
Ik denk dat het niet alleen de cultuur is, als de KMar meer verschillende soorten kleding had was dit wss ook daar gebeurd. (zonder de discussie over het gvt op te zetten overigens)

Dit is niet geheel waar. Het klopt wel dat we minder verschillende soorten kledingstukken hebben, maar het ligt echt aan de leiding over hoe de kleding gedragen wordt.

Mijn teamleider wordt al boos als ik bijv. geen geel hesje over mijn jas aan heb en mijn collega heeft dit wel. Dan moeten we of allebei het hesje aan of allebei uit.
Bovendien mogen we alleen kleding dragen wat door Defensie verstrekt is (op schoenen gelukkig na, maar dit is ook anders geweest). Je zult zeer waarschijnlijk niet gauw (op een rebel na) een KMar collega zien lopen met een NY muts. Iets wat ik in de wintermaanden wel regelmatig bij de politie zie, doordat zij dan weer geen politiemuts verstrekt hebben gekregen.

Wij hebben ook wel andere kledingstukken dan ons overhemd, maar deze mogen we niet dragen boven onze broek. Ik heb ook meerdere soorten jassen, maar moet toch echt mijn onhandige parka aan. We hebben bijv. ook een fleecejack, maar wij mogen deze in ons district absoluut niet aan boven ons dagelijks tenue, terwijl ze op Schiphol wel met deze fleece boven hun dagelijks tenue lopen.

Maar om terug te komen op Jordi, buiten de kazerne dragen wij ook nooit een pet, wij dragen deze alleen op de kazerne of bij speciale aangelegenheden. Alleen de kleding voorschriften schrijven wel iets anders voor  :D


Ik hoop dat de politie (en wij) een ander tenue krijgen, want het huidige tenue straalt naar mijn mening helemaal niets uit.


jordi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 97
Reactie #563 Gepost op: 20 januari 2012, 23:51:29
Dit is niet geheel waar. Het klopt wel dat we minder verschillende soorten kledingstukken hebben, maar het ligt echt aan de leiding over hoe de kleding gedragen wordt.

Mijn teamleider wordt al boos als ik bijv. geen geel hesje over mijn jas aan heb en mijn collega heeft dit wel. Dan moeten we of allebei het hesje aan of allebei uit.
Bovendien mogen we alleen kleding dragen wat door Defensie verstrekt is (op schoenen gelukkig na, maar dit is ook anders geweest). Je zult zeer waarschijnlijk niet gauw (op een rebel na) een KMar collega zien lopen met een NY muts. Iets wat ik in de wintermaanden wel regelmatig bij de politie zie, doordat zij dan weer geen politiemuts verstrekt hebben gekregen.

Wij hebben ook wel andere kledingstukken dan ons overhemd, maar deze mogen we niet dragen boven onze broek. Ik heb ook meerdere soorten jassen, maar moet toch echt mijn onhandige parka aan. We hebben bijv. ook een fleecejack, maar wij mogen deze in ons district absoluut niet aan boven ons dagelijks tenue, terwijl ze op Schiphol wel met deze fleece boven hun dagelijks tenue lopen.

Maar om terug te komen op Jordi, buiten de kazerne dragen wij ook nooit een pet, wij dragen deze alleen op de kazerne of bij speciale aangelegenheden. Alleen de kleding voorschriften schrijven wel iets anders voor  :D


Ik hoop dat de politie (en wij) een ander tenue krijgen, want het huidige tenue straalt naar mijn mening helemaal niets uit.

ik ben blij dat ik elke dag in burger loop 998765
welk district/brigade werk jij?


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #564 Gepost op: 21 januari 2012, 07:59:27
Ik hoop dat de politie (en wij) een ander tenue krijgen, want het huidige tenue straalt naar mijn mening helemaal niets uit.

Sorry dat ik het zeg maar een aantal agenten zal ook niets uitstralen als ze een ander (lees stoer) uniform aan hebben.

Laat ze eerst de handen uit de (jas)zakken halen*, recht op laten staan, borst voor uit :   dan maken ze al een begin
(*koude handen?  daar zijn vast handschoenen voor verstrekt....)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #565 Gepost op: 21 januari 2012, 10:21:26
Sorry dat ik het zeg maar een aantal agenten zal ook niets uitstralen als ze een ander (lees stoer) uniform aan hebben.

Laat ze eerst de handen uit de (jas)zakken halen*, recht op laten staan, borst voor uit :   dan maken ze al een begin
(*koude handen?  daar zijn vast handschoenen voor verstrekt....)
Het topic gaat over kleding en schoeisel van de politie, niet over de uitstraling of houding van de politie. Laten we dus bij het eerder genoemde onderwerp blijven en niet weer offtopic gaan.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


crosslee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #566 Gepost op: 21 januari 2012, 21:02:26
Het topic gaat over kleding en schoeisel van de politie, niet over de uitstraling of houding van de politie. Laten we dus bij het eerder genoemde onderwerp blijven en niet weer offtopic gaan.

De discussie over houding en uitstraling komt direct voort uit het onderwerp kleding. De relatie tussen beide is duidelijk lijkt mij. Alle nieuwssites staan vol met reacties der over.. Dus zo offtopic is het niet....

Anyway. Ik ben benieuwd naar de eerste foto`s van deze nieuw te testen "worker" broek. Hoorde dat er in amsterdam ook een aantal zijn die ze mogen passen. Ben benieuw! Zolang het maar niet zo'n zelfde gedrogd is als de vorige. kennen we hem nog! :P


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #567 Gepost op: 21 januari 2012, 21:26:58
De discussie over houding en uitstraling komt direct voort uit het onderwerp kleding. De relatie tussen beide is duidelijk lijkt mij. Alle nieuwssites staan vol met reacties der over.. Dus zo offtopic is het niet....

Anyway. Ik ben benieuwd naar de eerste foto`s van deze nieuw te testen "worker" broek. Hoorde dat er in amsterdam ook een aantal zijn die ze mogen passen. Ben benieuw! Zolang het maar niet zo'n zelfde gedrogd is als de vorige. kennen we hem nog! :P

Ga nou niet wéér een discussie aan! We hebben het hier (zoals Red aangeeft) over kleding en schoeisel. Niet over de houding van de agent. De media heeft het ook over de wens voor stoerder, terwijl dat intern ook niet of nauwelijks besproken is.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


crosslee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #568 Gepost op: 21 januari 2012, 22:00:55
ik ga niet de discussie opnieuw aan. Ik maak een opmerking over de opmerking. Dat is alles.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #569 Gepost op: 21 januari 2012, 22:45:48
Ik kon het nog niet op het forum vinden, maar heeft iemand al foto's van het nieuwe politie uniform waar men momenteel mee bezig is?
Naast het basisuniform met rang, en uniform voor ondersteunend personeel (vlam), komt er ook een uniform voor administratief, technische personeel.
De kleuren worden rood met grijs.

Even een vraag met betrekking tot het 'nieuwe' uniform voor ondersteunend personeel. Zijn er al korpsen die dit gebruiken/mensen die dit in praktijk hebben gezien?
Senior GGP / Oost-Brabant