Kleding en schoeisel van de Nederlandse Politie

Auteur Topic: Kleding en schoeisel van de Nederlandse Politie  (gelezen 791482 keer)

0 gebruikers (en 25 gasten bekijken dit topic.

YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #700 Gepost op: 18 maart 2012, 15:15:33
Sterker nog. Stond een keer gepland voor een burgerdienst. Als ik een burgerdienst heb zie ik er meestal niet erg representatief uit. Door drukte op het bureau heb ik 3 aangiftes op moeten nemen en 2 van de 3 namen afscheid met een compliment aan mij gericht.

Wat ik hiermee wil zeggen, het gaat voornamelijk om hoe je je werk doet en niet hoe je er uit ziet.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #701 Gepost op: 18 maart 2012, 17:43:37
Ik ben het helemaal met enrico1972 eens. Als straat/balie tijger kan ik zeggen dat ik niet het idee hebt dat het de burger een moer interesseert wat ik aan hebt. (als ik maar nie in me string sta uiteraard :P) Zolang ik ze maar help. Ik vind ook niet dat het wenselijk is om voor elke taak een ander uniform te maken. Als ik in de noodhulp zit gebeurd het regelmatig dat ik halverwege de dienst wissel met iemand die balie heeft en vice versa. Dus dat zou betekenen dat ik me elke keer moet omkleden. Lijkt me onzinnig. Een uniform heeft alleen als taak om aan de burger te laten zien voor welke organisatie je werkt. En dat uniform moet werkbaar zijn en tegen een stootje kunnen, het liefst iets uitstralen maar niet krampachtig aan de netheidsnormen van 1980 voldoen.
Sterker nog. Stond een keer gepland voor een burgerdienst. Als ik een burgerdienst heb zie ik er meestal niet erg representatief uit. Door drukte op het bureau heb ik 3 aangiftes op moeten nemen en 2 van de 3 namen afscheid met een compliment aan mij gericht.

Wat ik hiermee wil zeggen, het gaat voornamelijk om hoe je je werk doet en niet hoe je er uit ziet.

Gelukkig weer 2 straatdienders die uit ervaring spreken. Ik begrijp echt best dat er functie's zijn die in net-tenue, of zoals het bij Defensie genoemd wordt: DT, gedaan kan worden. Maar ik vind het echt onzin dat de baliediensten in DT gedraaid moet worden. Wat je krijgt als je dat invoerd is dat collega's die ingeroosterd worden voor baliediensten dus niet meer de straat opgaan. Dit omdat zij niet telkens willen omkleden. Wat natuurlijk ook omgekeerd gaat gebeuren. De collega in DT gaat de straat niet op in DT en de collega met de worker en polo gaat geen aangifte meer opnemen. Dit omdat zijn uniform dan niet hoort bij zijn werkzaamheden. Dit is toch onzin. Hierdoor gaat dus de dienstbaarheid richting de burger achteruit. En de slogan van de politie is toch echt: "Waakzaam en Dienstbaar". De bureautijgers die deze "leuke" regeltjes bedenken, moeten eerst maar eens een kijkje op de werkvloer nemen en eens goed gaan bekijken hoe het echt gaat!! En niet in hun perfecte fantasiewereld!!
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #702 Gepost op: 18 maart 2012, 18:30:01
Zéker de dames en heren van het baliewerk (dus de mensen die full-time achter de balie zitten) gewoon aan het huidige uniform houden. Overhemd, stropdas en nette schoenen.  O0
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


jasir

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
  • veiligheidsregio drenthe 03
Reactie #703 Gepost op: 18 maart 2012, 18:32:25
en hoe zou de niuewe kleding er uit gaan zien


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #704 Gepost op: 18 maart 2012, 18:36:44
Zéker de dames en heren van het baliewerk (dus de mensen die full-time achter de balie zitten) gewoon aan het huidige uniform houden. Overhemd, stropdas en nette schoenen.  O0

Daar ben ik ook niet optegen. Deze mensen hebben een bepaalde functie waarbij de worker en de polo niet noodzakelijk is. Echter zijn er in de regio AA voor zover ik weet weinig baliemedewerkers. Meestal zijn het gewoon dienders die dat erbij doen, naast de aangiftes, plotwerkzaamheden, arrestantenzorg (in de dagverblijven, tot ze worden overgebracht naar een CC). Deze collega's moeten gewoon het functionele uniform krijgen, dus polo en worker.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #705 Gepost op: 18 maart 2012, 19:58:34
Daar ben ik ook niet optegen. Deze mensen hebben een bepaalde functie waarbij de worker en de polo niet noodzakelijk is. Echter zijn er in de regio AA voor zover ik weet weinig baliemedewerkers. Meestal zijn het gewoon dienders die dat erbij doen, naast de aangiftes, plotwerkzaamheden, arrestantenzorg (in de dagverblijven, tot ze worden overgebracht naar een CC). Deze collega's moeten gewoon het functionele uniform krijgen, dus polo en worker.

Tsja, speciaal balie-dienst is gewoon het huidige uniform ... Buiten-speeldienst is het ''nieuwe uniform''.
Of wil je motoragenten (/bikers) ook altijd in hun motor (/bike) pak laten lopen omdat zij misschien nog wel eens op de motor terecht kunnen komen?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #706 Gepost op: 18 maart 2012, 20:10:31
Tsja, speciaal balie-dienst is gewoon het huidige uniform ... Buiten-speeldienst is het ''nieuwe uniform''.
Of wil je motoragenten (/bikers) ook altijd in hun motor (/bike) pak laten lopen omdat zij misschien nog wel eens op de motor terecht kunnen komen?

Dit vind ik een kromme strekking. Ik weet niet in welke regio jij werkzaam bent. Maar bij ons moet je EN balie EN noodhulp gewoon draaien met het personeel van het wijkteam. Daarbij is het zo dat als de noodhulp om watvoor reden dan ook binnen zit en er niet direct uitkan, dan moeten de andere collega's (lees die baliedienst draaien) het overnemen. Moet ik me dan eerst gaan omkleden?? Want ik kan je nu al zeggen dat er collega's zijn die dat gaan doen.

En biker of een motorrijder draait ook zijn gehele dienst in die kleding als hij een dergelijke dienst draait. Maar die gaan we dan voortaan ook laten omkleden als ze naar binnen worden geroepen voor het opnemen van een aangifte?? Want iemand die balie draait en aangiftes opneemt moet in het nette uniform dat doen. Tenminste zo lijkt het als ik sommige reactie's lees.

Ik weet niet hoe het bij jou in de regio geregeld is. Maar bij ons wissel je dus tussen baliedienst en buiten op straat. En ik ga me echt niet 10 keer omkleden op een dag!! Dus dan gewoon de polo en de worker aan. Want ik draai nooit 9 uur lang baliedienst. Daarnaast vind ik het echt onzin, dat men zo'n probleem maakt dat je een aangifte moet opnemen in het nette uniform. In plaats van dat de hoge heren zich druk maken in welk uniform het moet gebeuren, kunnen ze zich beter druk maken om de kwaliteit van de processen-verbaal van aangifte. En dan doel ik echt niet alleen op die van studenten (want die moeten het nog leren), maar meer op die van de collega's die al aardig wat jaren rondlopen bij de organisatie (en meestal vanaf schaal 8). Ik weet het, het is offtopic. Maar daarom niet minder van belang.

En voordat iemand mij gaat aanvallen. Ja, ik spreek uit ervaring, omdat ik enkele maanden bij een rechercheteam werkzaam ben geweest.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #707 Gepost op: 18 maart 2012, 20:15:09
Ik denk dat er even vergeten wordt dat heel veel regio's het baliewerk gewoon door BOA's laten doen en die komen dus ook gewoon nooit buiten. Alleen een paar grote regio's wijken daar vanaf.

en hoe zou de niuewe kleding er uit gaan zien
Worker, zwarte polo/overhemd met gele schouderbedekking en halfhoge of hoge schoenen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #708 Gepost op: 18 maart 2012, 20:24:28
Ik denk dat er even vergeten wordt dat heel veel regio's het baliewerk gewoon door BOA's laten doen en die komen dus ook gewoon nooit buiten. Alleen een paar grote regio's wijken daar vanaf.
Worker, zwarte polo/overhemd met gele schouderbedekking en halfhoge of hoge schoenen.

Dank je wel voor je aanvulling betreffende het baliewerk. Bij ons in AA hebben wij dus GEEN BOA's die dat doen voor ons!
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #709 Gepost op: 18 maart 2012, 21:05:46
En met de komst van de Landelijke Politie wordt dat allemaal verleden tijd ... Want de werkwijze's zouden toch op elkaar afgestemd gaan worden?

Overigens is het bij ons ook niet zo dat de BOA's alle aangiften opnemen, ongeveer 80 a 90 procent.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !