Kleding en schoeisel van de Nederlandse Politie

Auteur Topic: Kleding en schoeisel van de Nederlandse Politie  (gelezen 773042 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #770 Gepost op: 20 juni 2012, 21:52:09
Dat is niet de broek die het gaat worden. Lees het stuk eens goed dan zal je lezen dat het alle kanten nog op kan. Het ligt allemaal aan wie de broeken mag gaan maken en leveren
Dan leg ik een link die er niet is, mijn fout. :)


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #771 Gepost op: 20 juni 2012, 21:57:52

En dan hebben we het over zoiets??
Geen gezicht, en met een pluim of pauwenveer erop wordt ge "Prins Canrnaval"... ;D


.G illes

  • Criminoloog (UGent)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #772 Gepost op: 20 juni 2012, 22:41:15
Geen gezicht, en met een pluim of pauwenveer erop wordt ge "Prins Canrnaval"... ;D

En hopla, weer een rondje nodeloos Belgenbashen van Piet.

Wat een belachelijk, nodeloze opmerking. Ik noem jouw fluojasje toch ook geen 'vuilnismanpak'?


Zulke hoofddeksels worden door heel veel verschillende politiediensten en militairen in Europa en ook daarbuiten gedragen. Maar omdat het in Nederland niet gebeurt, is het weer belachelijk en verkeerd. Triest.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #773 Gepost op: 20 juni 2012, 23:18:31
Liever dat bootje dan een petje dat te groot is. Maar soit.


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #774 Gepost op: 20 juni 2012, 23:23:02
En hopla, weer een rondje nodeloos Belgenbashen van Piet.

Wat een belachelijk, nodeloze opmerking. Ik noem jouw fluojasje toch ook geen 'vuilnismanpak'?


Zulke hoofddeksels worden door heel veel verschillende politiediensten en militairen in Europa en ook daarbuiten gedragen. Maar omdat het in Nederland niet gebeurt, is het weer belachelijk en verkeerd. Triest.
Dan heb je het niet begrepen.
Het gaat om het model op zich los van wie het draagt, een Franse, een duitser of het logo wat er opstaat, wie dan ook. Ik vind het model lelijk en geen gezicht. Net zoals ik en mijn collega's het lelijk vinden als we ook een gele fluor broek zouden moeten dragen, lijk ze bij andere bedrijven wel doen. Dan vinden we onszelf een vuilnisman. Niks mis met vuilophaaldienst want die mensen leveren goed werk en respect dat mensen dit werk doen. Maar in relatie tot het werk en de gezagsuitstraling die een VKR moet hebben is die outfit, compleet fluorgeel, geen gezicht.
Kijk eens op deze afbeeldingen dan zie je het verschil.

http://www.google.nl/search?q=verkeersregelaars&hl=nl&rlz=1R2ADSA_nlNL483&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=tj3iT7Jpy7OEB_-9mM8D&sqi=2&ved=0CIsBELAE&biw=1024&bih=560
Onze outfit is: lichtblauw hemd, zw das, zwarte worker,  zw cap met tekst en dan de VKR-jas. Als mijn baas ons zo een petje zou aansmeren zou ik dezelfde commentaar geven. We hebben trouwens ook een gele cap maar niemand draagt die bijna. Commentaar eigen collega's: het is geen carnaval.
Dus mijn commentaar is niet op Belgie gericht maar op het model.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #775 Gepost op: 22 juni 2012, 14:24:29
Zulke hoofddeksels worden door heel veel verschillende politiediensten en militairen in Europa en ook daarbuiten gedragen. Maar omdat het in Nederland niet gebeurt, is het weer belachelijk en verkeerd. Triest.

Nou ik vind het Belgische hoofddeksel toch meer uitstralen dan onze politie pet. Die is pas suf!.
De Belgische lijkt bijna een baret. O0


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #776 Gepost op: 22 juni 2012, 14:30:06
IK zit toch niet bij  11 afdra. Ben toch ook geen prins carnaval.


crosslee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #777 Gepost op: 22 juni 2012, 16:05:21
Nou ik vind het Belgische hoofddeksel toch meer uitstralen dan onze politie pet. Die is pas suf!.
De Belgische lijkt bijna een baret. O0
ik vind et ook niet zo lelijk. Heb liever zelf een baret maar dit is een hele verbetering tov de huidige pet. Helemaal het laatste model wat te bestellen valt. Wie dat apparaat bedacht heeft..... bij niemand zit die nieuwe pet goed. Veel te korte hoofdband.


.G illes

  • Criminoloog (UGent)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #778 Gepost op: 23 juni 2012, 12:19:16
Nou ik vind het Belgische hoofddeksel toch meer uitstralen dan onze politie pet. Die is pas suf!.
De Belgische lijkt bijna een baret. O0


 O0

De reden dat er geen baret is, is omdat deze te militaristisch is. De Belgische politie tracht zo 'burgervriendelijk' als mogelijk te zijn. Ook de reden bij uitstek dat de graden op de borst(en) i.p.v. de schouders gedragen worden.



De scheepjes zijn heel populair de laatste tijd. Ze worden altijd gedragen door de oproerpolitie (handig om weg te vouwen en op te bergen als je de helm op moet zetten) maar je merkt dat ook interventie- en verkeerspersoneel ze beginnen te dragen.




Officieren en wijkagenten dragen doorgaans een kepie (al zijn er ook bootjes die als een kerstboom zijn volgehangen met goude blaadjes voor officieren). Ik vind persoonlijk de Belgische kepie een mislukking, zeker als je ze vergelijkt met de vroegere kepies van de Rijkswacht en Gemeentepolitie.




Op deze foto zie je tenslotte ook nog een politiepetje of 'cap'. Don't get me started on that one. Vreselijk.


Sarba

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Reactie #779 Gepost op: 23 juni 2012, 18:42:44
Je moet eens de gedrochten van prototypes zien van in de beginjaren, gelukkig zijn die er niet gekomen  :o
http://www.bloggen.be/gendarmecollection/archief.php?ID=223276

De kepie heeft men sinds een jaar een beetje aangepast: de band is nu niet meer zo belachelijk hoog, waardoor de kepie er niet meer als een pot uitziet. De klep is wel nog steeds van stof ipv glanzend plastiek/leder, waardoor het met natte/vuile vingers niet praktisch is te dragen. Gevolg: behalve officieren en occassioneel ook andere operationelen, wordt de kepie niet gedragen. Eerlijk gezegd mocht heel dat uniform wat meer uitstraling gehad hebben, het is nu gewoon te sober, saai en gewoontjes.
't Scheepje is naar verluidt ook ingevoerd geweest omdat er zoveel politiemensen de oude of officieuze versies bleven dragen. En dat petje is net als de slonzige polo een vrij debiel gedrocht. Toppunt is wel het winterpetje  :D http://images.fok.nl/upload/071013_272_policepetbel.jpg
Ben benieuwd naar mogelijke vernieuwingen in de toekomst, kans bestaat misschien dat ze binnen de 5 jaar een vernieuwing aankondigen?
Het Nederlandse uniform vind ik zelf ook wat aan de saaie kant, eerlijk gezegd. Zelfs al kiest men voor een traditioneel uniform (hemd, klassieke broek en kepie), dan nog zou het wat mooier kunnen zijn met bv. een marineblauwe broek en kepie, lichtblauw hemd en waarom niet enkele rode biezen. Blijkbaar ligt dat (politiek) wat moeilijk (politie "moet" blauw zijn, rood is militair), maar ik vind het met wat rood stukken mooier. Dat het te militaristisch zou zijn vind ik toch flauw. Ik merk gewoon dat men tegenwoordig overdreven afkerig of angstig staat tegenover kledij die er ook maar een beetje "strak" uitziet.
De Rijkswachters bij ons droegen vroeger uniformen die er goed en professioneel uitzagen. Maar nu mag je er met moeite aan denken om dat weer in te voeren ::)