Kleding en schoeisel van de Nederlandse Politie

Auteur Topic: Kleding en schoeisel van de Nederlandse Politie  (gelezen 773789 keer)

0 gebruikers (en 22 gasten bekijken dit topic.

Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #870 Gepost op: 27 juli 2012, 21:13:28
Kom op mensen, het werkt toch niet. Auto in en uit, onder of in een voertuig voor een technisch onderzoek. Lading bekijken of het goed vaststaat. Een tankwagen bekijken of alles is afgesloten.
Lekker functioneel zo'n ding op je kop.
Controleer ook geen voertuigen of personen met mijn helm op.

Niet iedereen werkt bij de verkeerspolitie en controleert de gehele dag auto's.  :D


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #871 Gepost op: 27 juli 2012, 22:46:54
Nee, maar auto uit: pet op. Woning in: pet af. Woning uit om de braakschade te bekijken: pet op. Woning weer in voor de aangifte: pet af. Woning uit om naar de auto te lopen: pet op. Auto in: pet af.

Heb ik 3 keer de pet op en af gedaan in een korte tijd en maximaal 3 minuten opgehouden.

Werkt niet O0. Om nog maar te zwijgen dat je je eigen pet staat te bewaken op een horecaplein.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #872 Gepost op: 28 juli 2012, 00:27:05
En toch is mijn ervaring dat bij drukte, je net even eerder de collega's ziet. En heb al heel wat nachten op Rembrandts- en Leidseplein met pet op gestaan tijdens RBE-diensten, maar er is nog nooit een pet van mij of mijn collega's afgepakt. Voor de dagelijkse dienst gebruik ik mijn pet ook niet veel, maar heb hem wel altijd bij me. Zoals vandaag met de regen is het toch wel lekker om de regen uit je gezicht te houden. En bij een uniform hoort wat mij betreft een hoofddeksel. Maar goed, ik heb mijn "politie-opvoeding" gehad in een gemeente waar de toenmalige burgemeester naar het bureau belde als je zonder pet op gezien werd  ;D

Welk ding het ook wordt, er zal altijd weerstand tegen zijn denk ik. En inderdaad het zal niet iedereen staan, maar het hoort er nu eenmaal bij.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #873 Gepost op: 28 juli 2012, 00:52:09


Ik vind het bij de Fransen ook niet verkeerd staan. Ziet er niet echt uit als prins carnaval

Bij de luchtmacht hadden we deze ook bij het DT en "de echte" droegen het ook op het groen.
Het was bij onze opleidingssergeant traditie dat we aan het eind van de initieele opleiding de stormbaan binnen de tijd namen met die koeiek*t (vakjargon) op.
Lukte dat niet betaalde je mee aan de drank van degene die het wel haalden. (biertje was toen ongeveer 50c in de manschappenbar)
Je merkte toen voornamelijk dat de manschappen met lang(er) haar duurder uit waren.  0098

Voor gewoon gebruik kan het heel goed ... en heb je haast? In één (geoefende) beweging is hij tijdens het hardlopen vanaf het hoofd dubbelgevouwen in de dijbeenzak verdwenen. (makkelijker dan het vliegdekschip in ieder geval)

Het ligt er natuurlijk wel aan hoe hij er uiteindelijk uit komt te zien. Luchtmachtversie was wat handzamer dan die van het 11e.
Maar goed. Bij regen is het niet verkeerd om de druppels uit je ogen (of van je bril) te houden met de klep van een cap. De klep van een cap is ook heel bruikbaar om " onder de zon" te zetten.
Veldmuts, baret, cap, Los van hoe het er uiteindelijk uit komt te zien moet je ook naar functionaliteit kijken.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Sarba

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Reactie #874 Gepost op: 28 juli 2012, 14:28:17
http://www.policeone.com/police-products/apparel/undergear/articles/99417-The-psychological-influence-of-the-police-uniform/

Zoals je op bovenstaande link kan lezen komt er wel nog wat "psychologie" bij een uniform kijken. En idd: studies hebben weldegelijk uitgewezen dat mensen meer autoriteit, professionaliteit en herkenbaarheid toeschrijven aan een politieman/vrouw met een kepie (of ander hoofddeksel) dan aan een politieman/vrouw zonder. Net zoals ze dat doen bij eerder klassieke types uniformen.
Ook ik vind dat politiemensen er professioneler en autoritairder (in de positieve zin) uitzien met hoofddeksel. En ja, je herkent ze toch gemakkelijker als ze een kepie of scheepje dragen.
Veel hangt gewoon ook af van hoe het hoofddeksel eruit ziet. In België bijvoorbeeld hebben ze nu eigenlijk vrij flauwe, lelijke kepies (met stoffen klep dan nog, ook niet praktisch), terwijl de vroegere Rijkswacht kepies had die echt uitstraling hadden.
Daarom dragen de meeste politiemensen nu in België het scheepje (=de politiemuts) en die heeft uitstraling en is praktischer dan een kepie. Een pet (=een baseballcap) vind ik persoonlijk lelijk, onprofessioneel en echt niet passend bij uniformen. Nog liever politiemensen zonder hoofddeksel dan met zo'n stomme cap. Hopelijk schaffen ze dat in België stilletjesaan af...
Ik vind het wat jammer dat uniformen de laatste jaren altijd maar flauwer en lelijker geworden zijn, vaak met het excuus dat ze praktischer en "vriendelijker" waren dan. Praktisch en vriendelijk kan echter goed genoeg gecombineerd worden met wat uitstraling denk ik.


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #875 Gepost op: 28 juli 2012, 15:09:38
Nee, maar auto uit: pet op. Woning in: pet af. Woning uit om de braakschade te bekijken: pet op. Woning weer in voor de aangifte: pet af. Woning uit om naar de auto te lopen: pet op. Auto in: pet af.

Heb ik 3 keer de pet op en af gedaan in een korte tijd en maximaal 3 minuten opgehouden.

Werkt niet O0. Om nog maar te zwijgen dat je je eigen pet staat te bewaken op een horecaplein.

Gelukkig krijg je er voor betaald! Bij Defensie doen ze niet anders dan hoofddeksel op en af! Ik vind een hoofddeksel bij een uniform horen en heb deze dan ook altijd bij me! Ik draag hem niet vaak, maar toch! Vaak vind ik het toch uitstraling hebben, alhoewel jullie politie petten wat suf zijn.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #876 Gepost op: 28 juli 2012, 15:26:34
Toen ik nog in de noodhulp zat had ik de pet wel altijd bij mij, echter nagenoeg nooit op. Nu bij het VHT heb ik hem altijd op tijdens controles.

en ja, mooi is een andere discussie. Ik vind hem niet mooi, ik vond mijn pet van de KMar mooier.

Op de motor heb ik ook niks op mijn hoofd als ik mijn helm afzet. Bij de KMar zette ik altijd mijn baret op zodra de helm afging.

Persoonlijk vind ik zo'n bootje die de Franse politie heeft nog niet eens zo lelijk maar zal, wel door een hoop collega's voor gek worden verklaard.


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #877 Gepost op: 28 juli 2012, 15:31:36
Toen ik nog in de noodhulp zat had ik de pet wel altijd bij mij, echter nagenoeg nooit op. Nu bij het VHT heb ik hem altijd op tijdens controles.

en ja, mooi is een andere discussie. Ik vind hem niet mooi, ik vond mijn pet van de KMar mooier.

Op de motor heb ik ook niks op mijn hoofd als ik mijn helm afzet. Bij de KMar zette ik altijd mijn baret op zodra de helm afging.

Persoonlijk vind ik zo'n bootje die de Franse politie heeft nog niet eens zo lelijk maar zal, wel door een hoop collega's voor gek worden verklaard.

Verandering is altijd lastig voor mensen.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #878 Gepost op: 28 juli 2012, 18:18:37
Als ik zou moeten kiezen tussen platte pet die men nu heeft of baseballpet of veldmuts zou ik persoonlijk kiezen voor de platte pet.
Gewoon omdat ik dat er met het huidige uniform het beste uit vindt zien.
Mocht het nieuwe uniform de ME-broek worden die nu getest wordt met daarop een blauwe polo of in de winter de trui zou ik de baseballpet doen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Martijn95

  • Student Integrale Veiligheid (IV)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 166
Reactie #879 Gepost op: 30 juli 2012, 12:05:29
Net op facebook deze foto gezien, is dit de broek die ze proefdragen?


 ©Eric Van Lieshout