Kleding en schoeisel van de Nederlandse Politie

Auteur Topic: Kleding en schoeisel van de Nederlandse Politie  (gelezen 791089 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #690 Gepost op: 17 maart 2012, 12:03:58
Tsja, diezelfde wijkagent die net besproken werd kan ook in een voetachtervolging door de achtertuinen terecht komen.
Bij ons is het in ieder geval zo, dat de colltrui niet gedragen mag worden. Draag je hem toch, dan alleen tijdens de noodhulp of surveillance-dienst. Bij publiek contact in de zin van aangifte's opnemen of baliedienst is het niet toegestaan.

Bij ons in de regio is dat echt per wijkteam afhankelijk. Er zijn wijkteams waarbij het wel wordt toegestaan. Wat jij zegt ook al zegt. De besproken wijkagent kan ook heel goed in een achtervolging komen. Daarbij springen zij ook weleens bij als zij in de buurt zijn van een melding. Door de wijkagent in overhemd te laten lopen, heb je weer 2 verschillende uniformen op straat. Daardoor gaat de herkenbaarheid achteruit. Voor het personeel op straat moet 1 uniform komen. Is het zeker dat je door je functie niet op straat komt dan kan best een overhemd. Denk hierbij aan de leiding, zoals de wijkteamchef, of de persvoorlichter en dergelijke functie's.

Persoonlijk zie ik niet in waarom een agent die een aangifte opneemt geen polo kan/mag dragen. We moeten gewoon eens af van de uitstraling en gedachten dat wij mensen zijn die op kantoor werken. En die daarom in een pantalon, overhemd en stropdas lopen. Die tijd is geweest, ook als we bureau diensten draaien.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #691 Gepost op: 17 maart 2012, 12:05:48
In sommige regio's wordt er gewisseld van bemanning van de noodhulp op het moment dat de orginele noodhulp binnen zit. Dan moet je dus ineens van baliedienst de noodhulp in. Dan zal je dus eerst moeten omkleden?? Lijkt me niet helemaal de bedoeling, zeker niet als er spoed bij zit. Ik denk dat in de praktijk dat iedereen die de straat op gaat en dus ook het personeel aan het bureau de polo zullen gaan dragen. Weet je zeker dat je geen straatdienst vervult, dan is het overhemd zeker een optie en een nettere uitstraling.

Ik ben van mening dat iedereen die de straat op gaat of kan gaan tijdens een dienst gewoon de worker en de polo moet dragen.

Ik denk dat dat een andere discussie is. Hoe vul je je noodhulp in. Balie is balie, je bent er om de burger aan de balie te helpen en je kunt dus niet weg dan. Als er dan omdat er noodhulp binnen zit, een auto te kort is. Dan zal er gekeken moeten worden naar de operationele sterkte en of deze nog wel voldoet. Ik begrijp gerust wel dat je nu bij springt omdat het anders de veiligheid van je collega;s in het gedrang komt, maar eigenlijk is het van de zotte dat we op de werkvloer onze eigen boontjes maar doppen terwijl de structurele problemen zo onderbelicht blijven...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #692 Gepost op: 17 maart 2012, 12:07:04
Ik draag regelmatig een polo voor het biken. Ik kan je zeggen, ideaal spul! Ziet er goed uit, is goed werkbaar, kreukt niet, ademend en met slechts een nadeel. Hij is wit.  ;) Af en toe moet ik in dat uniform ook even een uurtje balie draaien. Nou geen probleem, het zal de burger een worst wezen wat je aanhebt.  ::)


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #693 Gepost op: 17 maart 2012, 12:09:49
Bij ons in de regio is dat echt per wijkteam afhankelijk. Er zijn wijkteams waarbij het wel wordt toegestaan. Wat jij zegt ook al zegt. De besproken wijkagent kan ook heel goed in een achtervolging komen. Daarbij springen zij ook weleens bij als zij in de buurt zijn van een melding. Door de wijkagent in overhemd te laten lopen, heb je weer 2 verschillende uniformen op straat. Daardoor gaat de herkenbaarheid achteruit. Voor het personeel op straat moet 1 uniform komen. Is het zeker dat je door je functie niet op straat komt dan kan best een overhemd. Denk hierbij aan de leiding, zoals de wijkteamchef, of de persvoorlichter en dergelijke functie's.

Persoonlijk zie ik niet in waarom een agent die een aangifte opneemt geen polo kan/mag dragen. We moeten gewoon eens af van de uitstraling en gedachten dat wij mensen zijn die op kantoor werken. En die daarom in een pantalon, overhemd en stropdas lopen. Die tijd is geweest, ook als we bureau diensten draaien.

En dat ben ik dus niet met je eens. Het ziet er gewoon netjes en representatief uit. Balie/ publieksopvang zijn gewoon bureau diensten en kunnen m.i. in een representatief uniform. Taken op straat, maakt niet uit wat voor taak, wijkagent, noodhulp etc etc zullen in het dagelijkse werk uniform kunnen.

T probleem is dat we als politie overal maar ja op zeggen en proberen de problemen van een ander op te lossen. Misschien moeten we vaker nee gaan zeggen als iets niet kan. Of een geregelde publieksopvang en een kleinere noodhulp of grotere noodhulp en dan het probleem dat de burger moet wachten met de aangifte.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #694 Gepost op: 17 maart 2012, 19:30:47
Ik had trouwens begrepen dat het al een tijdje de bedoeling was dat het straat uniform en het binnen uniform gescheiden zou gaan worden. Binnen netjes en buiten op straat praktisch. Hele goede zaak!
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #695 Gepost op: 17 maart 2012, 19:42:21
Ik draag regelmatig een polo voor het biken. Ik kan je zeggen, ideaal spul! Ziet er goed uit, is goed werkbaar, kreukt niet, ademend en met slechts een nadeel. Hij is wit.  ;) Af en toe moet ik in dat uniform ook even een uurtje balie draaien. Nou geen probleem, het zal de burger een worst wezen wat je aanhebt.  ::)

Idd de meeste willen gewoon goed geholpen worden. Bijv. kapsel van iedereen is ook anders. Gaat er dus om dat de burger blij is als er iemand zit of langs komt.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #696 Gepost op: 17 maart 2012, 21:33:04
Persoonlijk zie ik niet in waarom een agent die een aangifte opneemt geen polo kan/mag dragen. We moeten gewoon eens af van de uitstraling en gedachten dat wij mensen zijn die op kantoor werken. En die daarom in een pantalon, overhemd en stropdas lopen. Die tijd is geweest, ook als we bureau diensten draaien.

Dat probeerde ik in de beveiliging ook al naar voren te brengen jaren geleden maar ook daar hebben ze niet een bord voor de kop maar een complete Berlijnse muur.
Neem jij je aangifte beter op als je in overhemd en stropdas werkt ? Nee dat doe je echt niet beter.
Er is maar 1 ding die de burger belangrijk vindt en dat is "Hoe snel word ik geholpen door de politie" niets meer of minder.

De kleding waarin je werkt moet gewoon overal tegen kunnen en niet bij het minste geringste smerig worden en er niet meer uitzien.
Gewoon goed, stevig en degelijk zoals het KMAR/DBBO uniform wat mij betreft. Maar een stel doorgeleerde door de stropdas
van luchttoevoer naar de hersenen afgesloten niet straat ervaringsdeskundigen kantoor vlerken met het IQ en gemiddelde
geheugen van 2 seconden van een goudvis weten het altijd beter dan Jan met de pet die het veldwerk moet verrichten.
Wat mij betreft is er maar 1 ding en dat is rot op met het verhaal van het moet er representatief uitzien.

En ja ik ga er vanuit dat ik hier commentaar op ga krijgen maar zo denk ik er over en niet anders.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #697 Gepost op: 17 maart 2012, 21:57:08
Dat probeerde ik in de beveiliging ook al naar voren te brengen jaren geleden maar ook daar hebben ze niet een bord voor de kop maar een complete Berlijnse muur.
Neem jij je aangifte beter op als je in overhemd en stropdas werkt ? Nee dat doe je echt niet beter.
Er is maar 1 ding die de burger belangrijk vindt en dat is "Hoe snel word ik geholpen door de politie" niets meer of minder.

De kleding waarin je werkt moet gewoon overal tegen kunnen en niet bij het minste geringste smerig worden en er niet meer uitzien.
Gewoon goed, stevig en degelijk zoals het KMAR/DBBO uniform wat mij betreft. Maar een stel doorgeleerde door de stropdas
van luchttoevoer naar de hersenen afgesloten niet straat ervaringsdeskundigen kantoor vlerken met het IQ en gemiddelde
geheugen van 2 seconden van een goudvis weten het altijd beter dan Jan met de pet die het veldwerk moet verrichten.
Wat mij betreft is er maar 1 ding en dat is rot op met het verhaal van het moet er representatief uitzien.

En ja ik ga er vanuit dat ik hier commentaar op ga krijgen maar zo denk ik er over en niet anders.

Bedankt voor je steun. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de echte dienders die op straat werken er over denken.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #698 Gepost op: 17 maart 2012, 22:22:04
Bedankt voor je steun. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de echte dienders die op straat werken er over denken.

Graag gedaan hoor kerel. Het komt ook echt recht uit mijn hart en ik heb geleerd maak van je hart geen moordkuil.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


crosslee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #699 Gepost op: 18 maart 2012, 14:49:35
Bedankt voor je steun. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de echte dienders die op straat werken er over denken.

Ik ben het helemaal met enrico1972 eens. Als straat/balie tijger kan ik zeggen dat ik niet het idee hebt dat het de burger een moer interesseert wat ik aan hebt. (als ik maar nie in me string sta uiteraard :P) Zolang ik ze maar help. Ik vind ook niet dat het wenselijk is om voor elke taak een ander uniform te maken. Als ik in de noodhulp zit gebeurd het regelmatig dat ik halverwege de dienst wissel met iemand die balie heeft en vice versa. Dus dat zou betekenen dat ik me elke keer moet omkleden. Lijkt me onzinnig. Een uniform heeft alleen als taak om aan de burger te laten zien voor welke organisatie je werkt. En dat uniform moet werkbaar zijn en tegen een stootje kunnen, het liefst iets uitstralen maar niet krampachtig aan de netheidsnormen van 1980 voldoen.