Hoezo, je besteed het ook openbaar aan maar zet in de aanbesteding (net als bij de opvallende auto's) dat de gekozen leverancier alle kleding kan leveren aan de eindgebruiker.
Okey op die manier... Op papier leuk maar ik denk in de praktijk lastig. Ik ken geen enkel bedrijf die het hele spectrum aan uniformstukken levert en dat ook gegund krijgt in een aanbesteding. Ook al zou je een importeur hebben die bij diverse bedrijven spullen aflevert en vervolgens doorverkoop aan de politie, lijkt het me dat het productiebedrijf de levering dan liever zelf doet. Uit economisch oogpunt. Hoef je immers de tussenpersoon niet te betalen maar strijk je zelf alle winst op. Ook kun je volgens mij nooit bij een aanbesteding alle uniformstukken in een keer testen, evalueren en gunnen. Elk stuk word apart getest en gegund. Dan heb je dus te maken met meerdere partijen die niet elk stuk levert. Het bedrijf wat immers broeken maakt, hoeft niet perse het overhemd ook te maken en visa versa. Daarom hebben we ook vtspn die als importeur optreed namens ons en hun spullen haalt bij diverse bedrijven.
Realiteit is nu eenmaal dat we met die aanbestedingen te maken hebben. Elke bedrijf moet in aanmerking kunnen komen voor een overheidsorder en het monopoly geven aan 1 bedrijf dat mag niet van Europa.