Kleding en schoeisel van de Nederlandse Politie

Auteur Topic: Kleding en schoeisel van de Nederlandse Politie  (gelezen 791545 keer)

0 gebruikers (en 19 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #570 Gepost op: 21 januari 2012, 23:12:15
De discussie over houding en uitstraling komt direct voort uit het onderwerp kleding. De relatie tussen beide is duidelijk lijkt mij. Alle nieuwssites staan vol met reacties der over.. Dus zo offtopic is het niet....
Ik zal hier kort op reageren, en dan houden we er mee op want mijn tekst was duidelijk.  ;)
Het gaat hier over de kleding en het schoeisel. Dat de uitstraling van de kleding daarbij besproken wordt is prima, maar laten we het niet gaan hebben over dienders met handen in zakken, recht op staan etc. Dat is wel offtopic en die reacties worden verwijderd.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


crosslee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #571 Gepost op: 22 januari 2012, 00:12:48
Ik zal hier kort op reageren, en dan houden we er mee op want mijn tekst was duidelijk.  ;)
Het gaat hier over de kleding en het schoeisel. Dat de uitstraling van de kleding daarbij besproken wordt is prima, maar laten we het niet gaan hebben over dienders met handen in zakken, recht op staan etc. Dat is wel offtopic en die reacties worden verwijderd.

Daar heb je helemaal gelijk in. Handen in de zakken enzo heeft hier niks mee te maken. Maar daar revereerde ik ook niet aan. Althans, als dat zo over kwam was dat niet mijn bedoeling. Uitstraling van het huidige uniform.. en dan bedoel ik puur het uniform opzich, zou denk ik een onderdeel van deze discussie moeten kunnen. Hoe het vervolgens gedragen word en hoe der mee ongegaan word, is idd een heel ander verhaal.


crosslee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #572 Gepost op: 22 januari 2012, 00:18:33
Even een vraag met betrekking tot het 'nieuwe' uniform voor ondersteunend personeel. Zijn er al korpsen die dit gebruiken/mensen die dit in praktijk hebben gezien?
voor zover ik weet, althans in Amsterdam, is er niet iets specifieks. Je ziet wel mensen van FO in rooie sweaters lopen, maar ook lang niet allemaal. En ondersteunend personeel, bv onderhoudsmensen, matzak, rpvv (van de flitspalen) die in de motorpolotjes lopen.. Maar voor de rest..... nee


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #573 Gepost op: 22 januari 2012, 00:23:07
voor zover ik weet, althans in Amsterdam, is er niet iets specifieks. Je ziet wel mensen van FO in rooie sweaters lopen, maar ook lang niet allemaal. En ondersteunend personeel, bv onderhoudsmensen, matzak, rpvv (van de flitspalen) die in de motorpolotjes lopen.. Maar voor de rest..... nee

Ik heb in de 'Voorzien' van vtsPN uit 2008 en 2009 namelijk hierover gelezen en ook enkele foto's gezien. Het kledingpakket is schijnbaar ook in 2008 vastgesteld door de minister en er zou een aanbesteding gestart zijn (ooit). Vroeg me af of daar al iets uit was gekomen. In AA dus niet, ben het zelf verder ook niet tegengekomen. Wellicht andere regio's?
Senior GGP / Oost-Brabant


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #574 Gepost op: 22 januari 2012, 00:35:43
Ik heb in de 'Voorzien' van vtsPN uit 2008 en 2009 namelijk hierover gelezen en ook enkele foto's gezien. Het kledingpakket is schijnbaar ook in 2008 vastgesteld door de minister en er zou een aanbesteding gestart zijn (ooit). Vroeg me af of daar al iets uit was gekomen. In AA dus niet, ben het zelf verder ook niet tegengekomen. Wellicht andere regio's?

Rotterdam-Rijnmond liep er al in (gedeeltelijk) en heeft volgens mij ook model gestaan voor de rode kleding. Maar ik geloof dat die rode kleding in de ijskast is gezet. Ik heb er in ieder geval niets meer van gezien of gehoord.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


R.3144

  • Onderofficier KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #575 Gepost op: 22 januari 2012, 16:53:49
Dit is niet geheel waar. Het klopt wel dat we minder verschillende soorten kledingstukken hebben, maar het ligt echt aan de leiding over hoe de kleding gedragen wordt.

Mijn teamleider wordt al boos als ik bijv. geen geel hesje over mijn jas aan heb en mijn collega heeft dit wel. Dan moeten we of allebei het hesje aan of allebei uit.
Bovendien mogen we alleen kleding dragen wat door Defensie verstrekt is (op schoenen gelukkig na, maar dit is ook anders geweest). Je zult zeer waarschijnlijk niet gauw (op een rebel na) een KMar collega zien lopen met een NY muts. Iets wat ik in de wintermaanden wel regelmatig bij de politie zie, doordat zij dan weer geen politiemuts verstrekt hebben gekregen.

Wij hebben ook wel andere kledingstukken dan ons overhemd, maar deze mogen we niet dragen boven onze broek. Ik heb ook meerdere soorten jassen, maar moet toch echt mijn onhandige parka aan. We hebben bijv. ook een fleecejack, maar wij mogen deze in ons district absoluut niet aan boven ons dagelijks tenue, terwijl ze op Schiphol wel met deze fleece boven hun dagelijks tenue lopen.

Maar om terug te komen op Jordi, buiten de kazerne dragen wij ook nooit een pet, wij dragen deze alleen op de kazerne of bij speciale aangelegenheden. Alleen de kleding voorschriften schrijven wel iets anders voor  :D


Ik hoop dat de politie (en wij) een ander tenue krijgen, want het huidige tenue straalt naar mijn mening helemaal niets uit.

Of wij gewoon permanent in GvT , gezien de ontwikkelagenda voor dit jaar "we willen meer Gendarmerie status" zou het misschien ooit nog wel eens kunnen gebeuren, blijven duimen!  O0


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #576 Gepost op: 22 januari 2012, 17:01:22

Of wij gewoon permanent in GvT , gezien de ontwikkelagenda voor dit jaar "we willen meer Gendarmerie status" zou het misschien ooit nog wel eens kunnen gebeuren, blijven duimen!  O0
Zou je daar wat meer over kunnen en mogen vertellen?


R.3144

  • Onderofficier KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #577 Gepost op: 22 januari 2012, 17:34:34
Zou je daar wat meer over kunnen en mogen vertellen?
Dat soort dingen gaan boven mijn salaris schaal ;)!
Vandaar "we blijven duimen O0".


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #578 Gepost op: 22 januari 2012, 19:42:38
De draagproeven schijnen al een tijdje gestart te zijn, vind het vreemd dat er nog steeds geen foto's zijn opgedoken!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #579 Gepost op: 22 januari 2012, 20:26:34
De draagproeven schijnen al een tijdje gestart te zijn, vind het vreemd dat er nog steeds geen foto's zijn opgedoken!

De draagproef vwb de nwe dienstbroeken bij de politie zijn volgens mij nog niet van start gegaan. Dit is puur gebaseerd op het feit dat er aan mijn huidige wijkteam 2 collega's "proefkonijn" zijn voor de draagproef en ze pas halverwege februari kunnen gaan passen.