aderlatingen

Auteur Topic: aderlatingen  (gelezen 12457 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

superwoman1969

• Gast
Gepost op: 7 november 2002, 22:17:47
Hallo

Ik heb een vraagje voor een vriendin van mij , zei gaat om met een jonge vrouw die bij zichzelf bloed aftapt.
Zelf schrok ik hier enorm van waarom doet iemand dit ect. ect. inmiddels heb ik veel op het internet kunnen vinden , lang leve het Net.
Maar ik en mijn vriendin vragen ons af wat voor ricico's die vrouw loopt.
Wat is het maximum wat ze in een keer kan afnemen , en welke ricico's loopt ze ???
Ik wil er graag zoveel mogelijk over weten om samen met mijn vriendin haar te confronteren met de gevaren.
Zei is namelijk van mening dat ze die niet loopt , ze zegt schone naalden te egbruiken en de plek te ontsmetten.
mijn vriendin heeft ze verteld dat ze ongeveer tussen de 50 en de 400 ml per keer afneemt.
Dit is zo'n beetje alles wat ik weet , ik hoop dat iemand ons kan en wil helpen.

Karin

Marijke

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 8 november 2002, 19:04:31
Wat ik me afvraag is wat ze met dat bloed doet!  Waarom zou je in godsnaam zelf bloed aftappen, ga dan bloedgeven ... dan help je nog 'ns iemand.

De gevolgen hangen er eigenlijk voornamelijk vanaf hoe vaak ze bloed aftapt.  Bij het bloedgeven wordt (in België) tussen de 250 en 500ml bloed afgenomen, dit tot max. 4 keer per jaar.  

Aan deze frequentie heeft je lichaam voldoende tijd om te recuperen en de ijzergehaltes weer op peil te brengen.

Het belangrijkste risico dat ik zie is het ontwikkelen van een anemie (te laag hemoglobinegehalte).

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 8 november 2002, 22:12:28
Is die vrouw psychisch wel in orde? Dat klinkt hard, maar dat is toch een vraag die gelijk bij me opkwam. Volgens mij is dit meer een geval van zelfpijniging of iets dergelijks.
En ik sluit me aan bij Marijke: wat doet ze me dat bloed? En waarom doet ze het? Dat zou al een heleboel verklaren, denk ik.

Christian

superwoman1969

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 9 november 2002, 10:56:45
Hallo

Ze is inderdaad psychisch niet in orde  >:(, ze heeft Borderline trekken.
Het bloed vangt ze op en gooit het later weg nadat ze heeft gekeken hoeveel ze is verloren. ???
Mijn vriendin heeft contact gehad met de g.g.z. en die kunnen niks voor haar doen zolang ze zelf niet wil.
Zei denkt dat ze met deze actie's totaal geen risico loopt maar wij twijfelen daar héél erg aan vandaar dat we haar daarmee willen confronteren.
Onze vragen zijn dan ook
Wat kan ze max. afnemen in ml???
Kun je aan de bloedruk zien of ze teveel is verloren ???(ik heb nl zo'n electronische meter)
Hoe lang duurt het voordat het bloed weer is aangemaakt/aangevuld
Kan ze tijdens het prikken van binnen dingen beschadigen ???
En wat ze absoluut voor moet uitkijken , 1 wist ze al dat als er lucht in komt en ze spuit dat in de ader.
Ik weet dat dit een heel bizar verhaal is zelf ben ik er aardig van geschrokken :'( , maar zowel ik als mijn vriendin willen haar graag helpen.
Het is verder een hele normale aanspreekbare meid, als je haar zou spreken en zien zou je dit er nooi achter zoeken.
In ieder geval bedankt voor jullie tijd en aandacht.

jeroen

• Forum gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #4 Gepost op: 9 november 2002, 19:07:09
Als je echt iets wilt betekenen voor je vriendin zou ik eens contact opnemen met haar huisarts.

Aangezien hier een psychiatrish ziektebeeld achter schuilt moet ze misschien maar opgenomen worden met een IBS (In bewaring stelling) of RN(Rechterlijke Machtiging)
Jouw vriendin is duidelijk een gevaar voor zichzelf en vandaag of morgen gaat dit natuurlijk een keer goed mis!

superwoman1969

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 10 november 2002, 18:20:48
Hoi Jeroen

Was het allemaal maar zo makkelijk  :( , zei is sinds kort bekend bij de huisarts en tevens bij politie en riagg/ggz
Ze wil geen hulp ze zegt het allemaal wel alleen te redden.
Het moet eerst goed fout gaan voordat ze bv verplicht kan worden opgenomen :(
Zei en mijn vriendin hebben de huisarts gebeld om info over dit wat voor gevaar ze loopt.
Hij zegt keihard ze moet het gewoon niet doen, nou dan sta je daar met je mond vol tanden.
Het ergste is ze heeft net als ik ook een kindje , straks heeft die geen mamma meer.
Maar ik hoop dat iemand hier neer kan zetten of mij mailt waar ze nu op moet letten en welke gevaren ze loopt want daar waren we naar op zoek.
want in 2 dagen is het al opgelopen naar 500 ml zover ik heb begrepen.
en dan wat we allemaal niet weten wat ze kwijt is geraak de afgelopen weken.
 :-\ :-\ :-\ :-\ :-\ ik weet het ook anders niet meer

superwoman1969

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 11 november 2002, 14:24:24
Mijn vriendin belde me in paniek op ze had 600ml afgetapt  :( :o
Zei huisarts bellen , ja ik kan niets doen !@#$%
Ze is al aardig slap , af en toe duizelig maar that's it zegt ze .
Ja nog wel , zelf denk ik dat aandacht ook meespeeld maar dit gaat gewoon te ver.
Ik moest het effe kwijt , heeft verder niets met het forum te maken.

Marijke

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 11 november 2002, 14:52:55
Het lijkt idd dat die aderlatingen haar in die mate een bloedverlies opleveren dat ze daar slecht van wordt.

Het meest waarschijnlijke is dat ze een anemie aan het ontwikkelen is.  Dit is een tekort aan hemoglobine (zuurstofdragend element in het bloed).  Symptomen hiervoor zijn: moeheid, bleekheid, hartkloppingen en kortademig bij inspanningen.

Indien dit lang duurt alvorens een medische behandeling wordt ingesteld kan dit gevolgen hebben voor enkele inwendige organen (bv. lever en milt)

Als ze nu in een keer een hele grote hoeveelheid aftapt (> 2l) kan ze in shock geraken.  Dit is een levensbedreigende situatie waarbij de patiënt het bewustzijn verliest, haar hart en ademhaling heel snel en oppervlakkig gaan werken om het bloedverlies te comenseren.  Hier moet onmiddellijk ingegrepen worden.

Dit zijn de gevolgen waar je om vroeg.  Hopelijk komt het niet zover, maar als ze zich al slapjes voelt, zou ik haar toch wel goed opvolgen.

Het gebeurt, spijtig genoeg, dikwijls dat ze eerst eens goed de gevolgen van hun daden moeten voelen en in het ziekenhuis belanden, alvorens er iets van "ziekte-inzicht" kan optreden.

Hopelijk kan je hier wat mee verder??

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 7 december 2002, 22:37:44
Soms schaam ik me kapot!
als ik dit verhaal over je vriendin lees.
Deze categorie patienten vallen tussen wal en schip,
tot dat het echt mis gaat!

Robert

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 19 januari 2004, 19:35:32
Hoe gaat het met de vriendin van Karin. Het obsessieve aderlaten als gevolg van een boarderline syndroom kan natuurlijk uit de hand lopen. Helaas is een dergelijke situatie niet ernstig genoeg om een IBS voor te vragen. Alhoewel je je ook moet afvragen of het normale circuit dit moet kunnen tackelen.