Vertragingstijd OMS meldingen (afgesplits van katten redden)

Auteur Topic: Vertragingstijd OMS meldingen (afgesplits van katten redden)  (gelezen 4949 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #10 Gepost op: 28 december 2008, 17:13:02
Sluit ik me gedeeltelijk bij aan. Het zou mooi zijn, dat wettelijk wordt vastgelegd, dat als een bedrijf aan een bepaald aantal loze meldingen zit, maatregelen genomen worden.


Dit is al vastgelegd als het goed is......... ;)

In de NEN2535 paragraaf 4.3 staan het aantal onechte en ongewenste dat een object per jaar mag hebben.





4.3 Prestatie-eis ongewenste en onechte meldingen

4.3.1 Indeling van meldingen in categorieën

4.3.1.1 Brandmelding echte brand

Brandmelding door een brand of door een voorval dat tot brand kan leiden.

Voor mogelijke oorzaken en maatregelen, zie tabel 1.



4.3.1.2 Ongewenste brandmelding

Brandmelding door de aanwezigheid van op brand lijkende verschijnselen, die niet het gevolg zijn van een brand.

Voor mogelijke oorzaken en maatregelen, zie tabel 1.


4.3.1.3 Onechte brandmelding

Brandmelding die niet het gevolg is van een brand, of op brand lijkende verschijnselen.

Voor mogelijke oorzaken en maatregelen, zie tabel 1.



Tabel 1: Indeling van meldingen in categorieën

Effect
1. brandmelding "echte brand"
Oorzaak
11. brandontwikkeling
12. brandstichting
Maatregelen
* preventie
* prestatie-eis
* organisatie
* inbraakbeveiliging

Effect
2. ongewenste brandmelding
"brandverschijnselen"
Oorzaak
21. bedieningsfout
22. kwaadwilligheid
23. gewijzigd gebruik
24. abnormale situatie
25. applicatie (toepassing)
26. geen informatie
Maatregelen
* prestatie-eis
* organisatie
* controle
* projectering
* techniek
* onderhoudscontract

Effect
3. onechte brandmelding "oorzaak techniek"
Oorzaak
31. kwaliteit onderhoud
32. atmosferische invloeden
33. invloed andere systemen
34. systeemstoring
35. beschadiging
36. oorzaak onduidelijk
Maatregelen
* prestatie-eis
* techniek
* projectering
* onderhoudscontract

OPMERKING
De in de tabel opgenomen nummering is bedoeld voor registratie en statistische doeleinden. Het is noodzakelijk deze nummering voor de uniformiteit aan te houden.


4.3.2 Keuze van de klasse-indeling voor de prestatie-eis voor ongewenste en onechte brandmelding

Bij het bepalen van het acceptabele aantal ongewenste en onechte meldingen spelen onder andere de volgende factoren een rol:

   1. risico;
   2. bedrijfstijden;
   3. openbaarheid van het gebouw;
   4. gebruik van het gebouw;
   5. moeilijkheidsgraad van het gebouw;
   6. ligging van het gebouw;
   7. organisatie van de brandweer;
   8. interne alarmorganisatie;
   9. milieu-aspecten;
  10. bedieningsfouten;
  11. kwaadwilligheid.

Op basis van bovenstaande factoren wordt door de eisende partij een indeling in risicoklasse gemaakt (zie tabellen 2 en 3).

Er wordt daarbij een onderscheid gemaakt tussen "intern" en "extern".

Intern betreft alle binnen de organisatie gesignaleerde ongewenste en onechte meldingen.

Extern betreft alle naar het ontvangststation voor brandmeldingen doorgemelde ongewenste en onechte meldingen.


Tabel 2: Richtlijn voor een risicoklasse-indeling per gebouwsoort

Soort gebouw
Gebouw met publieksfunctie
Risicoklasse intern
B
Risicoklasse extern
B

Soort gebouw
Cellen en cellengebouw
Risicoklasse intern
B
Risicoklasse extern
A

Soort gebouw
Gezondheidszorggebouw
Risicoklasse intern
C
Risicoklasse extern
C

Soort gebouw
Industriegebouw (productiegebouw)
Risicoklasse intern
C
Risicoklasse extern
B

Soort gebouw
Industriegebouw (magazijngebouw)
Risicoklasse intern
C
Risicoklasse extern
B

Soort gebouw
Onderwijsgebouw
Risicoklasse intern
A
Risicoklasse extern
A

Soort gebouw
Logiesgebouw
Risicoklasse intern
C
Risicoklasse extern
C

Soort gebouw
Woongebouw
Risicoklasse intern
C
Risicoklasse extern
C

Soort gebouw
Kantoorgebouw
Risicoklasse intern
A
Risicoklasse extern
A

Soort gebouw
Winkelgebouw
Risicoklasse intern
B
Risicoklasse extern
B

Soort gebouw
Sportgebouw
Risicoklasse intern
B
Risicoklasse extern
B

Brandmeldinstallaties met uitsluitend handbrandmelders moeten aan klasse A voldoen.



Tabel 3: Algemeen risicoklasse-indeling

InternExtern
RisicoklasseA1)B1)C1)A1)B1)C1)
Ongewenste meldingen0,71,42,10,350,71,05
Onechte meldingen0,30,60,90,150,30,45
1) Max. aantal ongewenste of onechte meldingen per 5000 m2 bewaakte vloeroppervlakte per jaar of per 100 puntmelders per jaar.


Ook het aantal ongewenste en onechte meldingen afkomstig van één en dezelfde melder is per jaar aan een maximum gebonden. Dit maximum is gelijk aan de voor het project vastgelegde factor in bovengenoemde tabel.

OPMERKING
De uitkomst van het laagste aantal ongewenste meldingen is maatgevend. De factoren in tabel 3 moeten per oppervlakte of aantal melders worden geëxtrapoleerd om het laagste aantal ongewenste en onechte meldingen per installatie te bepalen.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #11 Gepost op: 29 december 2008, 01:17:39
Dit is al vastgelegd als het goed is......... ;)

Okee! En dan nog zoveel ongewenste meldingen? Misschien tijd voor hardere sancties. (harder=dieper in de portemonnee pakken) Als je als ondernemer een aantal keer hebt moeten dokken voor een ongewenste melding, ga je je systeem toch eens nalopen en verbeteren / effectiever maken. Toch?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #12 Gepost op: 29 december 2008, 01:24:57
Okee! En dan nog zoveel ongewenste meldingen? Misschien tijd voor hardere sancties. (harder=dieper in de portemonnee pakken) Als je als ondernemer een aantal keer hebt moeten dokken voor een ongewenste melding, ga je je systeem toch eens nalopen en verbeteren / effectiever maken. Toch?

Je kan het zelfs nog harder spelen.... Te veel ongewenste meldingen = niet voldoen aan aansluit voorwaarden RAC (NEN2535) = afsluiten = beperking gebruik van het gebouw (bijv alleen begane grond gebruiken)!


Als er te veel meldingen komen voldoet daarnaast de installatie niet aan de voorschriften uit het gebruiksbesluit die ook verwijst naar de NEN2535. De Algemene Wet Bestuursrecht geeft mogelijk heden tot het opleggen van een dwangsom om de eigenaar te pressen de installatie/gebruik aan te passen. De dwangsom moet dan in verhouding staan met de aanpassingen die een gebouweigenaar moet plegen. Als hij dus de brandmeldinstallatie moet vervangen en dat kost 50.000 euro dan is de dwangsom bijv 75.000 euro in stappen van 15.000 euro.

Alleen staat alles met wat de uitrukploegen vastleggen. Als dus de registratie niet goed is wordt het erg moeilijk om voor de rechter de dwangsom stand te houden. Gegarandeerd dat de eigenaar in beroep gaat bij dit soort bedragen...  ;) Alles valt en staat bij een goede dossier vorming...  :-\


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #13 Gepost op: 29 december 2008, 01:44:40
Je kan het zelfs nog harder spelen.... afsluiten = beperking gebruik van het gebouw (bijv alleen begane grond gebruiken)!

Da's iets te hard, denk ik. Dan gaan bedrijfjes / bedrijven over de kop! Niet goed voor werkgelegenheid, noem alles maar op.

In ieder (groter) kantoorpand, zou 1 beheerder moeten zijn. Daarnaast een plaatsvervanger. Iemand die exact weet wat er in zijn pand gebeurd, gaat gebeuren, wie er werkzaamheden gaat verrichten, welke melder(s) uitgeschakeld worden / zijn, etcetera. En niet alles over laten aan particuliere beveiligers, die de ene keer wel op hun ''vaste'' stekkie zitten, de andere keer weer een stagiar, een inwerker, een invaller, weet ik wat. En inderdaad, keurig logboeken bijhouden. Maar dan wel door een bekwaam persoon. Scheelt een klap. kost uiteindelijk veullll minder.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #14 Gepost op: 29 december 2008, 01:48:09
Maar om weer terug te komen op het onderwerp...  ;) vertragen is symptoom bestrijding. Als je er echt wat aan wil doen als gemeente zal je een FTE moeten creëren die speciaal op OMS problemen ingezet gaat worden. Ga bij de bedrijven langs, doe aan dossier vorming, geef het repressief personeel uitleg, enz. Pas dan zal je echt resultaat zien!  :)


Hotdog

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #15 Gepost op: 29 december 2008, 13:18:16
Je kan het zelfs nog harder spelen.... Te veel ongewenste meldingen = niet voldoen aan aansluit voorwaarden RAC (NEN2535) = afsluiten = beperking gebruik van het gebouw (bijv alleen begane grond gebruiken)!


Als er te veel meldingen komen voldoet daarnaast de installatie niet aan de voorschriften uit het gebruiksbesluit die ook verwijst naar de NEN2535. De Algemene Wet Bestuursrecht geeft mogelijk heden tot het opleggen van een dwangsom om de eigenaar te pressen de installatie/gebruik aan te passen. De dwangsom moet dan in verhouding staan met de aanpassingen die een gebouweigenaar moet plegen. Als hij dus de brandmeldinstallatie moet vervangen en dat kost 50.000 euro dan is de dwangsom bijv 75.000 euro in stappen van 15.000 euro.

Alleen staat alles met wat de uitrukploegen vastleggen. Als dus de registratie niet goed is wordt het erg moeilijk om voor de rechter de dwangsom stand te houden. Gegarandeerd dat de eigenaar in beroep gaat bij dit soort bedragen...  ;) Alles valt en staat bij een goede dossier vorming...  :-\

Mooi gesproken Palmpie. En je hebt gelijk, alles valt en staat met een goede registratie van de wacht (ik moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik de formulieren ook weleens vergeet).


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #16 Gepost op: 29 december 2008, 13:21:25
Mooi gesproken Palmpie. En je hebt gelijk, alles valt en staat met een goede registratie van de wacht (ik moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik de formulieren ook weleens vergeet).

Vergeet ook dit niet:

Maar om weer terug te komen op het onderwerp...  ;) vertragen is symptoom bestrijding. Als je er echt wat aan wil doen als gemeente zal je een FTE moeten creëren die speciaal op OMS problemen ingezet gaat worden. Ga bij de bedrijven langs, doe aan dossier vorming, geef het repressief personeel uitleg, enz. Pas dan zal je echt resultaat zien!  :)

Het begint aan de warme kant maar zal afgemaakt moeten worden aan de koude kant... Dus misschien was het een beetje te kort door de bocht. :)


Hotdog

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #17 Gepost op: 29 december 2008, 13:52:05
Als je weet hoeveel gesprekken we hebben met de abbonnee's over de werking van een BMI. Zeker nu de regels in ons korps zijn aangepast m.b.t. het is test zetten van de installatie. En dan heb ik het niet eens over de figuren die de installatie resetten voor aankomst van de brw.

Maar als het goed is komt onze FTE terugdringen loze meldingen binnenkort uitleg geven over het e.e.a.