Vertragingstijd OMS meldingen (afgesplits van katten redden)

Auteur Topic: Vertragingstijd OMS meldingen (afgesplits van katten redden)  (gelezen 4859 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Gepost op: 19 december 2008, 23:51:55
de eerste verkenning doen bij de honderdduizendste automatische melding (zullen we daar voortaan eerst maar een particulier beveiligingsbedrijf laten kijken

Hier sla je de plank behoorlijk mis.

Voor de rest, prachtig stukje, waar ik me in kan vinden.

Groeten, Dinges de dierenvrind.  ;D




Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #1 Gepost op: 20 december 2008, 12:53:07
"de eerste verkenning doen bij de honderdduizendste automatische melding (zullen we daar voortaan eerst maar een particulier beveiligingsbedrijf laten kijken"

Hier sla je de plank behoorlijk mis.
Voor de rest, prachtig stukje, waar ik me in kan vinden.
Groeten, Dinges de dierenvrind.  ;D

Hallo Dinges,

Natuurlijk vind ik het leuk om een beetje te prikkelen en dus stelde ik het lekker breed, maar even ter info: bij veel "niet voorgeschreven installaties" is dit al vele jaren de praktijk. Eerst gaat een particulier beveiligingsbedrijf (of de eigenaar) kijken en pas als er dan echt wat aan de hand blijkt, wordt de brandweer gewaarschuwd. Een deel van de installaties die nu wel direct naar de brandweer doorschakelen, zijn niet verplicht voorgeschreven. Zij zouden dus eventueel, vooral wanneer zij veel loze meldingen creëren, gedwongen kunnen worden om een zelfde constructie te starten.

Verder bedankt voor je medestanderschap.

De kattenmoeder van het Tijgernest
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #2 Gepost op: 20 december 2008, 13:02:24
bij veel "niet voorgeschreven installaties" is dit al vele jaren de praktijk. Eerst gaat een particulier beveiligingsbedrijf (of de eigenaar) kijken en pas als er dan echt wat aan de hand blijkt, wordt de brandweer gewaarschuwd.

Hallo Dinges,

Een praktijkvoorbeeld. Ik zag dat je beveiliger bent bij Defensie. Daar heb ik ook gewerkt, als hoofd van de Stralingsbeschermingsdienst (Mobcomplex Maartensdijk, gebouw gedeeld met de ongediertebestrijding). Onze installatie daar kende een "vertraagde melding". Zodra de melder af ging, hadden wij als gebruikers 10 minuten om te kijken wat de oorzaak van de melding was en vervolgens de AC te bellen met nadere info: hetzij loos, hetzij noodzaak tot daadwerkelijke uitruk van de brandweer. Een goede constructie, die mogelijk is in panden waar geen sprake is van niet-zelfredzame personen. Die keren dat er daadwerkelijk een melder afging, was het gelukkig alle keren inderdaad loos (o.a. een keer een BBQ-party van de buren in de garage - handig!!!)

Nog een prettig weekend!
Jetty Middelkoop
AGS brandweer Amsterdam Amstelland
en HBT in Soest
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 20 december 2008, 13:08:47
Onze installatie daar kende een "vertraagde melding". Zodra de melder af ging, hadden wij als gebruikers 10 minuten om te kijken wat de oorzaak van de melding was en vervolgens de AC te bellen met nadere info: hetzij loos, hetzij noodzaak tot daadwerkelijke uitruk van de brandweer.

Er zijn regio's, waar na onder andere de Schipholbrand deze regeling is geschrapt, er word dan eerst gealarmeerd en dan pas door de AC naar het adres gebeld (tot groot genoegen van onder andere brandweer Badhoevedorp  :-X ).
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #4 Gepost op: 20 december 2008, 13:46:09
Ha Tijgernest,


Bij ons werkt dat ook op die manier. Alarm ''accepteren'', z.s.m. gaan kijken, en binnen een bepaald tijdsbestek de brandweer afbellen. Als je te laat bent, zijn ze inderdaad al rijdende en dan zetten ze het gewoon door. Heb al op diverse objecten gezien dat het hele circus voor de poort stond... voor nop.  :-X

Ik dacht dat je bedoelde dat er eerst een particuliere beveiligings patrouille ging kijken. Want die moeten vaak van ver komen en dan is het toch echt te laat. Als je inpandig beveiligingsmedewerkers  hebt zitten, is het logisch dat die eerst even gaan kijken. De loze meldingen zijn op jaarbasis niet te tellen, en dan heb ik het over ''per object''. Sorry voor het misverstand.  ;)

Citaat
Nog een prettig weekend!

Idem!  :)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 20 december 2008, 13:49:21
Er zijn regio's, waar na onder andere de Schipholbrand deze regeling is geschrapt, er word dan eerst gealarmeerd en dan pas door de AC naar het adres gebeld (tot groot genoegen van onder andere brandweer Badhoevedorp  :-X ).
Dat is hier niet anders.In de regio Utrecht wordt eerst de alarmering gedaan,en dan pas het object gebelt.Aan de hand van het bericht vanuit het object wordt er bepaald of er wordt doorgereden.Meestal is het zo dat er prio2 door wordt gereden,om de zaak terplaatse af te handelen.Mocht het alarm veroorzaakt zijn door werkzaamheden aan de instalatie,wordt er veelal niet doorgereden.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #6 Gepost op: 20 december 2008, 13:52:48
Tijgernest,

Ik zit e.e.a. nog eens na te lezen. Is het zo dat je inderdaad bedoelt dat er een patrouille van weet ik veel waarvandaan moet komen, bij een melding?  :o Ik bekeek het vanuit m'n eigen standpunt, ik ken enkel panden en kazernes waar continu eigen personeel aanwezig is.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 20 december 2008, 14:25:18
Mijn mening is dat alle niet wettelijk vereiste brandmeldinstallaties afgekoppeld moeten worden van de RAC. Ook als het een eis is van de verzekering. Hoe goed een installatie ook is, het levert altijd loze meldingen op.

Als een installatie te veel onechte meldingen genereert is de installatie niet goed aangelegd en/of heeft de installateur niet gekeken naar het gebruik van het pand/ruimte. We moeten dan niet symptoom bestrijding gaan doen door een vertraging in te bouwen maar de bron aanpakken en zorgen dat de installatie / gebruik van het pand aangepast gaat worden. Dat kost even tijd want veel regio's hebben dat in het verleden niet gedaan maar levert wel een verbetering op. Ook voor de ontvluchting in een pand... Denk je dat iemand nog reageert op de OAI als het 10x in de maand toch loos is...  :-X


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #8 Gepost op: 20 december 2008, 14:34:20
Mijn mening is dat alle niet wettelijk vereiste brandmeldinstallaties afgekoppeld moeten worden van de RAC. Ook als het een eis is van de verzekering. Hoe goed een installatie ook is, het levert altijd loze meldingen op.

Sluit ik me gedeeltelijk bij aan. Het zou mooi zijn, dat wettelijk wordt vastgelegd, dat als een bedrijf aan een bepaald aantal loze meldingen zit, maatregelen genomen worden.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #9 Gepost op: 28 december 2008, 12:09:52
Dit is al vastgelegd als het goed is......... ;)