Terreurdreiging Nederland en Europa

Auteur Topic: Terreurdreiging Nederland en Europa  (gelezen 321264 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #150 Gepost op: 15 januari 2013, 18:46:25
Soms is de beste tactiek, je spierballen laten zien. Even niet doelend op meneer Sportschool in filmpje..

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #151 Gepost op: 15 januari 2013, 18:52:14
Pfoe, dat is in één keer van (bijna) onzichtbaar naar (bijna) volledige gevechtsuitrusting. Gelukkig hebben we in Nederland nog een paar tussenstappen.

Die hebben ze in Frankrijk ook, maar slaan ze nu over....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Lt. Col. Me

• Senior gebruiker
  • Nederland moet door!
Reactie #152 Gepost op: 15 januari 2013, 18:58:13
Ik snap wat je bedoelt, en ik ken de situatie daarzo verder niet, maar met het inzetten van militaire gevechtskracht voor de bewaking van toeristische locaties geef je niet alleen een signaal af naar een potentiële terrorist maar ook naar je eigen bevolking. Een signaal dat je m.i. niet op deze manier wilt afgeven. Ik zou mij als burger hoogst ongemakkelijk voelen als er militairen patrouilleren in de Efteling, om maar eens een dwarsstraat te noemen.

Nu hebben die Fransen overigens niet bepaald slimme acties uitgehaald de laatste dagen, dus tja, het is ook wel logisch...  0098
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #153 Gepost op: 15 januari 2013, 19:12:37
Fransen zijn wel wat gewend qua terreurdreiging en de beveiliging die er bij hoort.
Rechts-, Links-, en Moslim terrorisme, ze hebben het daar allemaal meegemaakt sinds de 2e wereldoorlog....
Openbaar vervoer en publieke ruimtes zijn toen zo veel mogelijk "terreur" onvriendelijk gemaakt (denk aan weghalen afvalbakken, bagageopslag etc....).

In de laatste jaren zijn er korte periodes geweest van verhoogde paraatheid, meestal na incidenten in Frankrijk zelf.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #154 Gepost op: 15 januari 2013, 19:57:38
Pfoe, dat is in één keer van (bijna) onzichtbaar naar (bijna) volledige gevechtsuitrusting. Gelukkig hebben we in Nederland nog een paar tussenstappen.
Sterker nog, dit is blijkbaar 'normaal' in Frankrijk.

Zowel 2 jaar geleden als afgelopen zomer was ik in Parijs, en toen liepen ze ook al in deze uitrusting, volledig bewapend (ook altijd in groepjes van drie) bij bijv. de Eiffeltoren, maar ook bij de ingang van Disneyland.... je vergelijking met de Efteling is dus zo gek nog niet!
Samen sterk in de hulpverlening!

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #155 Gepost op: 15 januari 2013, 20:07:06
Waarom zetten ze dan toendertijd niet van die zwaar bewapende koppeltjes in, toen half Parijs vlam vatte? Met al die rellen in de buitenwijken? Vraag ik me af.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #156 Gepost op: 15 januari 2013, 20:48:56
Offtopic: Wat een vreselijke baret zeg :o
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Lt. Col. Me

• Senior gebruiker
  • Nederland moet door!
Reactie #157 Gepost op: 15 januari 2013, 21:27:04
Sterker nog, dit is blijkbaar 'normaal' in Frankrijk.

Zowel 2 jaar geleden als afgelopen zomer was ik in Parijs, en toen liepen ze ook al in deze uitrusting, volledig bewapend (ook altijd in groepjes van drie) bij bijv. de Eiffeltoren, maar ook bij de ingang van Disneyland.... je vergelijking met de Efteling is dus zo gek nog niet!
Als dit daadwerkelijk normaal is, dan gaat het argument van Dinges over spierballen laten zien dus niet meer op.  ;D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

M@rcel

• Werkzaam in opsporingsland Hobbyfotograaf
  • Senior gebruiker
  • "Servo Per Amikeco"
Reactie #158 Gepost op: 12 februari 2013, 09:41:51
AIVD waarschuwt voor jihadgangers

Tientallen moslimjongeren uit Nederland vechten in Syrië aan de kant van radicale terreurorganisaties mee in de strijd tegen president Assad. Rob Bertholee, hoofd van de geheime dienst AIVD, maakt zich grote zorgen.

Ideologie
De jongeren sluiten zich aan bij onder meer de terroristische organisatie Jabath al-Nusra. Rob Berthlee: "Het is in mijn ogen zeer zorgwekkend vanwege de gevechtservaring die ze daar opdoen, vanwege de ideologie die ze daar mee krijgen en het feit dat ze mogelijk getraumatiseerd worden. En dat nemen ze allemaal mee terug, als ze terug naar Nederland komen.

Terreurlijst
Volgens de AIVD is de groeiende groep jihadreizigers naar Syrië wel te verklaren. "Het is makkelijk te bereizen, en het lijkt voor een deel een legitiem doel. Want ook het Westen vraagt zich af hoe we de oppositie daar het beste kunnen steunen", zo zegt Bertholee. "Het vervelende is wel dat deze mensen terecht komen bij clubs als Jabath al-Nusra, dat onlangs door de VS op de terreurlijst is gezet, en wat nou niet direct een plek is waar Nederlanders terecht zouden moeten komen."

Toename
De AIVD waarschuwt al jaren voor de gevaren van jihadgangers, die ervaring op doen in conflicten overal ter wereld. Vorig jaar, en dan met name in de laatste maanden van 2012 is er een grote toename van jihadgangers naar Syrië dat het aantal over het gehele jaar 2011 overtreft.

Aanslag België
Eind november werden in Rotterdam drie mannen opgepakt, die volgens justitie ook van plan waren naar Syrië af te reizen voor de jihad. De hoofdverdachte, een 24-jarige man van Iraakse afkomst, overwoog om een aanslag in België te plegen. Dat blijkt uit het strafdossier dat Nieuwsuur heeft ingezien. Eén van zijn medereizigers blijkt actief te zijn geweest voor de extremistische organisatie Sharia4Holland.

Aanvalsdoel
De hoofdverdachte had eerder een gezamenlijke reis voor drie personen geannuleerd, omdat hij vlak daarvoor islamitisch was getrouwd. In de nacht voordat de twee medereizigers zouden vertrekken, chatte hij dat hij zijn aanvalsdoel had veranderd. 'Ik heb met die broeders besproken om de bestemming te veranderen in België, een mooi vakantieland.'

Koelbloedig
Hij schrijft dat in een chat met een Belgische moslima, die eerder vertelt dat ze in Antwerpen hardhandig is aangepakt door de politie, omdat ze haar gezichtsmasker niet wilde afdoen bij een controle. Om aan te geven hoe de aanslag in België er uit zal zien, verwijst hij naar een filmpje op internet, waarop te zien is hoe moslimstrijders in Irak een aantal bewakers koelbloedig doodschieten.

Geld ingezameld
Uit het dossier blijkt dat de hoofdverdachte islamitisch is getrouwd met een Marokkaanse vrouw uit Utrecht, die hij enkele weken daarvoor via internet had ontmoet. Het huwelijk werd ingezegend door de Somalische imam van de Dar al Hijra moskee in Rotterdam. Uit chatgesprekken blijkt dat er geld werd ingezameld voor de reis van de drie mannen. Bij de vrouw van de hoofdverdachte werd 26000 euro gevonden, in een wasmand.

Afscheidsbrieven
Volgens justitie hebben de twee medeverdachten, beiden van Turks Koerdische afkomst, voorbereidingen getroffen voor een jihadreis. Zo zegt één van hen zijn kamer in Arnhem op, terwijl bij de andere man in zijn huis in Rotterdam twee afscheidsbrieven worden gevonden. Ook zou deze man spullen hebben aangeschaft via een webshop van een militaire dumpshop. Advocaat Serge Weening, die de 24-jarige hoofdverdachte bijstaat, zegt dat justitie de zaak veel te zwaar opneemt. "Het was vooral grootspraak van mijn cliënt in die chatberichten."

Aankondiging
Eén van de twee medeverdachten is inmiddels op borgtocht vrijgekomen, de andere verdachte kon de borgsom van tienduizend euro niet opbrengen. Een woordvoerder van het Landelijk Parket benadrukt dat het plan van de hoofdverdachte om een aanslag te plegen in België niet verder is gekomen dan zijn aankondiging in het chatgesprek met de Belgische moslima.

Bron: http://nieuwsuur.nl/onderwerp/471454-aivd-waarschuwt-voor-jihadgangers.html

M@rcel

• Werkzaam in opsporingsland Hobbyfotograaf
  • Senior gebruiker
  • "Servo Per Amikeco"
Reactie #159 Gepost op: 12 februari 2013, 09:52:32
'Opdracht aanslag ambassade Ankara kwam uit Nederland'

AMSTERDAM - De zelfmoordaanslag die vrijdag de Amerikaanse ambassade in de Turkse hoofdstad Ankara trof zou zijn uitgevoerd na een opdracht vanuit Nederland.

Dat meldt de Turkse krant Bugün woensdag. De krant baseert zich op een rapport van de Turkse inlichtingendienst. Bij de zelfmoordaanslag kwamen twee personen om het leven.

Het extreemlinkse DHKP-C eiste de aanslag eerder op. De groep verzet zich tegen het Turkse lidmaatschap van de NAVO en eist dat de in Turkije gestationeerde Nederlandse Patriot-installaties het land verlaten. Maandag lieten twee leden van DHKP-C aan het NRC weten dat acties 'gerechtvaardigd' worden geacht.

De leider van DHKP-C is Mussa Assaoglu, die volgens Bugün in Nederland verblijft. De Turkse inlichtingendienst zou dat hebben laten weten aan de Nederlandse inlichtingdienst AIVD. Assaoglu heeft de opdracht gegeven voor de aanslag in Ankara, zo concludeert de krant.

Voormalig DHKP-C leider Dursun Karatas verbleef tot zijn sterven ook in Nederland. Hij overleed in 2008 aan de gevolgen van kanker in Etten-Leur. In totaal zouden enkele tientallen leden van DHKP-C in Nederland verblijven.

Volgens Bugün is er sprake van zeven DHKP-C militanten die bereid zijn om "zichzelf op te offeren". De Turkse politie verrichtte in navolging van de zelfmoordaanslag van vrijdag enkele arrestaties, nadat eerder dit jaar al 55 vermeende leden van DHKP-C werden opgepakt.

Niet veilig

Volgens de twee DHKP-C leden die werden geïnterviewd door het NRC zijn de Nederlandse troepen die mee zijn met de Patriot-missie in het Turkse Adana 'niet veilig'. "Ze moeten terug naar hun eigen land."

In een reactie liet de Nederlandse commandant in Adana kolonel Buis dinsdag weten zich 'volkomen veilig' te voelen na de aanslag in Ankara.

"Wij monitoren dat soort zaken nauwgezet. De Turkse autoriteiten zijn verantwoordelijk voor de beveiliging van ons en dat doen ze op een zeer kundige wijze", aldus Buis.

Bron: http://www.nu.nl/buitenland/3129504/opdracht-aanslag-ambassade-ankara-kwam-nederland.html