Dat het nooit zo ver had mogen komen, daar ben ik het volledig mee eens. Maar eens de politie dan toch wordt opgeroepen, kan je hen moeilijk verwijten dat ze politioneel optreden.
Nogmaals: zoals?
Wat was uiteindelijk het resultaat van deze actie? Meisje lichtgewond en een blauwe plek zonder meer. Daar zou ik in zo een situatie meteen voor tekenen en dit alles zonder (risico op) letsel voor de politieagenten, wat bij lichamelijk contact met iemand met een steekwapen wel wat anders ligt. Het grote probleem in deze is natuurlijk de 'framing': stoere politieagenten die met een zwaar oorlogswapen een arm, weerloos Syrisch meisje dat al zoveel heeft meegemaakt, overhoop knallen. Zo lijkt het althans. Maar zo was het uiteindelijk niet.
Ik heb geen enkel probleem met politioneel optreden als het maar subsidiar en proportioneel is.
Als jij het probleem niet ziet van een rubber kogel in de buik van een 14-jarig kind schieten nodig ik je bij deze uit om, als je een keer in Qatar komt, een rubberen kogel te ervaren tijdens een oefening van de zwaardere eenheden van de politie. Je mag mij daarna nog een keer vertellen dat je het probleem niet zo ziet.
In het publieke domein maken wij ook wel eens gebruik van de hand- en spandiensten van deze zware eenheden van politie/anti-terreureenheden. Ik heb het nog nooit meegemaakt dat ze op volwassen mensen met een echt steekwapen (mes) in psychose hebben geschoten. Elders op het forum kan je ook lezen dat Nederlandse agenten regelmatig worden geconfronteerd met dit soort problematiek, zij schieten ook niet met rubberen kogels.
Ik vind het dus terecht dat er mensen in Belgie zijn die dit afkeuren en stellen dat men voorheen dit soort problemen altijd heeft opgelost zonder te schieten op een kind en er geen enkele reden is om het nu wel te doen.