Haar proces in beroep zou in september starten. Ze werd inmiddels onder strenge voorwaarden en onder strenge controle tijdelijk vrijgelaten.
Het komt omdat EU-landen/leiders denken dat ze alle Europese normen en waarden intact moeten houden om onze democratische rechtsstaten te beschermen. Ik kan mij prima vinden in adviezen van Israel en Golfstaten om de terreurwet aan te passen waardoor bijvoorbeeld dit soort mensen geen recht meer hebben om vrij te komen (onder voorwaarden) op grond van een onbenullig vormfoutje.
Inhoudelijk was de zaak al voor de rechter geweest, de rechter oordeelde dat deze dame schuldig was. Ik vind het geen probleem als een zware crimineel vrij komt door slordigheidsfoutjes in de procedure. Het gaat hier om een terrorist die nu weet dat ze weinig meer te verliezen heeft. De kans is relatief groot dat ze binnenkort toch weer voor lange tijd de gevangenis in gaat.
We weten ook dat een van de daders van de aanslag op een kerk in Frankrijk onder strenge voorwaarden in de Franse samenleving mocht rondlopen. Hij had een enkelband en mocht enkele uren per dag zijn huis verlaten. Hij heeft zijn regels niet geschonden aangezien de aanslag plaats heeft gevonden in de vrije uurtjes.
Ik weet zeker dat ISIS-tuig geen enkele Westers land kapot kan krijgen. Ik denk dat Westerse landen een steeds groter probleem krijgen met de eigen bevolking omdat het amper te verteren is voor burgers als deze aanslagen gepleegd worden door mensen die al bekend waren bij justitie, teruggekeerd zijn uit Syrie, onder verscherpt toezicht staan, bij de overheid bekende ongewenste illegalen zijn die niet worden uitgezet, etc.
De overheid hoort namelijk haar eigen bevolking op eigen grondgebied te beschermen tegen gevaren waar burgers zich op geen enkele wijze zelf tegen kunnen beschermen.