Terreurdreiging Nederland en Europa

Auteur Topic: Terreurdreiging Nederland en Europa  (gelezen 324425 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Kountain

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180
  • Koninklijke Marechaussee
Reactie #821 Gepost op: 26 maart 2018, 17:52:40

Nu vraag ik mij wel af of de antwoorden op de vragen verwerkt worden in praktische operationele plannen/opleidingen of in een masteropleiding van IFV met de boodschap 'zo doen ze het daar, kijk maar wat je er zelf mee doet'.
Uitspraken op persoonlijke titel


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,086
Reactie #822 Gepost op: 26 maart 2018, 18:14:25
Dreiging verandert, niveau blijft nog wel op 4
De jihadistische dreiging in Nederland verandert. Door het uiteenvallen van het zogenoemde kalifaat is de organisatie van ISIS verzwakt. Ook zijn er sinds oktober 2017 nauwelijks nog jihadistische aanslagen gepleegd in West-Europa. Het is nog te vroeg om te zeggen hoe bestendig dit beeld is, daarom blijft het dreigingsniveau op niveau 4 van de 5. Dat betekent dat de kans op een aanslag reëel is. Dat staat in het 47ste Dreigingsbeeld Terrorisme Nederland van de NCTV.

Er zijn meerdere redenen om niveau 4 op dit moment te handhaven, ondanks de veranderde dreiging. Zowel ISIS als al Qa’ida hebben nog steeds de intentie en de capaciteit om aanslagen te plegen in het Westen. De situatie in Syrië en Irak is zeer instabiel. Daarnaast zijn er de afgelopen periode in het Westen meerdere personen aangehouden die worden verdacht van het voorbereiden van aanslagen. Ook de aanslag in Frankrijk van afgelopen vrijdag laat zien dat de dreiging nog niet verdwenen is.

Nederland
Sinds juni 2017 zijn er geen geslaagde uitreizen naar jihadistisch gebied meer bekend. Hierdoor verandert de jihadistische dreiging in Nederland gestaag. De beweging richt zich, net als voor 2012, nadrukkelijker op sociale activiteiten. Tevens blijft voorstelbaar dat personen die radicaliseren en die in het verleden misschien tot uitreis zouden zijn overgegaan, kiezen voor aansluiting bij netwerken in eigen land. Zorgelijk is dat jihadisten proberen online invloed te krijgen binnen bredere salafistische kringen.

De inhoud van de propaganda verandert. Eerst lag de focus op de kalifaat als ideale staat, nu wordt vooral de militaire strijd verheerlijkt.

Internationaal
Van de komst van terugkeerders naar Europa gaat een lange termijn dreiging uit. Zij kunnen deel uitmaken van bestaande netwerken die een rol kunnen spelen bij de voorbereiding van aanslagen. Ook bestaat er zorg over de honderden ISIS strijders die in kampen van de Syrische Koerden worden vastgehouden. Hier kunnen makkelijk nieuwe netwerken ontstaan. ISIS heeft de afgelopen periode meer beroep gedaan op personen die al in het Westen wonen. Vaak familie of vrienden van uitreizigers. Dit is een verandering van de manier waarop ISIS aanslagen aanstuurt.

Rechts/links-extremisme
Er zijn in Nederland geen aanwijzingen voor rechts-terroristische structuren of groeperingen. Wel valt de groei van de racistische groepering Erkenbrand op, die steeds meer geïnteresseerden rekt. Vanwege het antidemocratische gedachtegoed bij Erkenbrand vormt deze groep een gevaar voor de democratische rechtsorde.

Het is de laatste periode relatief rustig gebleven wat betreft extreemlinkse protestacties en demonstraties. Het Nederlandse asiel- en migratiebeleid blijft een voedingsbodem voor linksextremisten, evenals het Zwarte Pieten-debat en (vermeend) geweld bij de politie.

Polarisatie
De afgelopen periode heeft er over verschillende onderwerpen een gepolariseerd debat plaatsgevonden. Zo laaide de laatste maanden het debat over salafisme op. Terugkerend zijn de debatten over asielzoekers en Zwarte Piet. Die leiden tot een groter onbegrip tussen bevolkingsgroepen.

De Turkse aanval in Afrin zorgt in heel Europa voor oplopende spanningen, waarbij incidenteel spraken is van geweld. De gespannen politieke verhoudingen in Turkije geven aanleiding tot bezorgdheid onder Turkse Nederlanders. Rondom Diyanet is onrust ontstaan, na berichten in Europese media over het in kaart brengen van politieke tegenstanders van de Turkse regering.


De volledige samenvatting
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #823 Gepost op: 28 maart 2018, 16:50:34

RTV Rijnmond
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Kountain

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180
  • Koninklijke Marechaussee
Volledige rapport " The Kerslake Report: An independent review into the preparedness for, and emergency response to, the Manchester Arena attack on 22nd May 2017": https://www.kerslakearenareview.co.uk/media/1022/kerslake_arena_review_printed_final.pdf

Hoofdlijnen:

Citaat
What Went Well

9. First and foremost, the investment in multi-agency planning and exercising as part of the Greater Manchester Resilience Forum resulted in the partner agencies being generally able to act with a high level of confidence. It is notable that there had been a major exercise at the Trafford Centre just months before the attack happened.
10. The actions of the Arena staff, British Transport Police (BTP) and members of the public who stayed to help showed enormous bravery and compassion. Police andAmbulance personnel were very rapidly on the scene and there followed a remarkably fast deployment of armed officers to secure the area and Ambulance staff to attend to the wounded.
11. At critical points in the evening, key emergency personnel exercised sound judgement in an extremely stressful, chaotic and dangerous environment. Of particular note were the decisions to establish the Casualty Clearing Station on the station concourse and to allow emergency staff and members of the public to remain in the foyer notwithstanding its designation at the time as a ‘hot’ zone. These were vitally important judgements that significantly influenced the course of events over the evening.
12. The civic response of the city-region was by any measure exceptional and demonstrated the enormous strength of the civic leadership and partnership in Greater Manchester. The early press conference by the Leader of Manchester City Council and the Mayor of Greater Manchester, through to the vigil attended by thousands in front of the Town Hall, stands testament to the determination that Greater Manchester would stay open for business. The strength of the civic leadership had a profound impact on how events played out in the subsequent days following the attack. The voluntary, community and faith sector played a vital role in providing support to those affected and in showing solidarity with minority communities who might otherwise have been vulnerable.
13. The Family Liaison Officers and Bereavement Nurses provided a vital source of support and comfort to many of the families which went well beyond their formal roles. The Panel heard many examples of how they had helped individual families deal with the consequences of the attack. This is just one example of the way in which families were put first by the different agencies involved in responding to the attack.
14. The Panel was deeply impressed with the care and sensitivity with which the deceased were removed from the Arena and then taken to the mortuary.

The Major Areas for Learning

15. The Greater Manchester Fire and Rescue Service (GMFRS) did not arrive at the scene and therefore played no meaningful role in the response to the attack for nearly two hours. This compares with an average response time for the Service of less than six minutes. The effect of this was that a valuable resource was not available to assist on the scene, particularly with the movement of those who were injured from the foyer to the Casualty Clearing Station. The Fire Service was effectively ‘outside the loop’, having no presence at the rendezvous point established by the Police, little awareness of what was happening at the Arena and only a very limited and belated presence at Strategic Gold Command.

...

21. The Panel has commented positively on much of the action taken by Greater Manchester Police (GMP). However, there are two important areas of learning that we have identified. Firstly, the multiple duties that fell to both the Police Gold Commander and to the Force Duty Officer on the night of the attack were extremely wide-ranging and testing. In the case of the Force Duty Officer, the Panel was pleased to hear of GMP’s decision and plan to re-locate the Force Duty Officer’s work station to within the GMP Force Headquarters building. This should help with the communication difficulties experienced by GMFRS and others on the night. The Panel has also concluded that the first meeting of the Strategic Coordinating (Gold) Group, to bring together the strategic leads for the first responders, should have been called earlier than 04:15hrs the following morning.
22. Secondly, there was not a shared communication across the agencies of the declaration of Operation PLATO, which is the agreed operational response to a suspected Marauding Terrorist Firearms Attack, nor was there a shared understanding of its implications. In the event, pragmatic judgements were made on the night that ensured that the response remained effective. However, we think that during any future events, it is essential that this communication across the agencies happens and happens early. We recommend that the Operation PLATO principles should be reviewed nationally and referred to as the Joint Operating Principles for Responding to a Terrorist Attack, regardless of whether firearms are thought to be involved.

...
Uitspraken op persoonlijke titel


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #826 Gepost op: 4 april 2018, 18:12:07
Leden Koninklijk Huis ook doelwit

Jihadist Marouane B. wil wraak nemen op Nederland

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1871907/zes-jaar-cel-voor-uit-de-dood-herrezen-rapper-jihadist
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #827 Gepost op: 11 april 2018, 17:48:03
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #829 Gepost op: 12 april 2018, 15:07:16
Terrorismebestrijding in de haven


Foto('s) politie.nl

Laatste update: 12-04-2018 | 14:42

Nederland - Tijdens de eerst uren na een terroristische aanslag is samenwerking tussen de verschillende hulpdiensten van levensbelang. Om snel en daadkrachtig te kunnen handelen nam de politie de afgelopen dagen deel aan een grootschalige antiterrorisme oefening op de Noordzee en in het havengebied van Amsterdam en IJmuiden.

De kans op een terroristische aanslag in Nederland is  reëel. We kunnen niet alles voorkomen, maar we kunnen ons wel goed voorbereiden. Net als luchthavens gelden ook gewone havens als een risicogebied voor terroristische dreiging. De cruiseschepen met vaak duizenden mensen aan boord, de Passenger Terminal, brandstofopslagplaatsen in de haven, het waterzuiveringsbedrijf, zomaar een greep uit plekken in de haven die  mogelijk doelwit kunnen zijn.

Port Defender 2018
In een driedaagse antiterrorismeoefening genaamd Port Defender trainen de marine, politie, havendiensten, de Kustwacht, GGD en vele anderen samen de inzet tijdens een terroristische aanval in de haven. Om zich op die manier voor te bereiden als er echt iets aan de hand is.  Port Defender vond dit jaar vanaf 9 april plaats in de havens van Amsterdam en IJmuiden.

Zo realistisch mogelijk
De oefenscenario´s zijn zo realistisch mogelijk. Zo moest er een gekaapte  ferry in IJmuiden  worden ontzet en vond er aan boord van offshore platform Seajack in de Amerikahaven in Amsterdam een gijzeling plaats waarbij tientallen gijzelaars bevrijd werden.  Ook moest een vijandige speedboot op het Noordzeekanaal worden onderschept. Speciale interventieteams van de politie (DSI), het Korps Mariniers, team water en havens van de Amsterdamse politie, marineduikers, explosievenruimers van Defensie, onderhandelaars en vele andere specialisten kwamen daarbij in actie.



Foto('s) politie.nl
Samen sterk in de hulpverlening!