NCTb ziet 'zorgelijke ontwikkelingen' terreurdreiging
http://www.nu.nl/algemeen/2404831/nctb-ziet-zorgelijke-ontwikkelingen-terreurdreiging.html
Uitgegeven: 17 december 2010 16:59
Laatst gewijzigd: 17 december 2010 16:59
DEN HAAG - De afgelopen maanden hebben zich verschillende zorgelijke ontwikkelingen voorgedaan op het gebied van terroristische dreiging, die onverkort nopen tot waakzaamheid in Nederland.
Dat schrijft minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) in het Dreigingsbeeld Terrorisme Nederland dat vrijdag naar de Tweede Kamer is gestuurd.
Verdere negatieve ontwikkelingen kunnen leiden tot het verhogen van het dreigingsniveau. Dat niveau blijft nu nog op 'beperkt' staan.
Oplettendheid
Het niveau 'beperkt' betekent dat de kans op een aanslag in Nederland momenteel relatief klein is, maar zeker niet uit te sluiten. Er zijn verschillende gebeurtenissen die volgens de opsteller van het dreigingsbeeld, de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding (NCTb) Erik Akerboom, tot extra oplettendheid moet leiden.
© ANP
Dit is een van de vele berichten die de afgelopen jaren ook al voorbij zijn gekomen. In de praktijk blijken dit berichten echter weinig voor te stellen. Het aantal gelukte aanslagen in Europa is op een hand te tellen, het stelt dus allemaal vrij weinig voor.
In denk dat de kans op een (geslaagde) aanslag in Nederland bijzonder klein is.
A. De uitvoerders zijn vrijwel allemaal amateurs, die nauwelijks in staat zijn goede explosieven te produceren. Denk bijvoorbeeld aan de mislukte aanslag in Zweden.
B. De veiligheidsdiensten hebben vrijwel elk complot in de gaten, door de moderne technieken wordt het steeds moeilijker om grote complotten verborgen te houden voor de veiligheidsdiensten.
C. Het potentieel aan mensen wat bereid is om een aanslag te plegen is in mijn ogen vrij beperkt.
Ik denk dat de kans op een aanslag misschien 1 op 20 jaar is in Nederland, als ik zou moeten gokken.
Dus ik mag hopen dat de media aandacht voor dit soort zaken in toekomst eindelijk minder gaat worden, laat de veiligheidsdiensten hun werk maar doen en dan kan de media zich op belangrijkere en gevaarlijkere zaken richten.