Waarom geen landelijke structuur C2000?

Auteur Topic: Waarom geen landelijke structuur C2000?  (gelezen 4133 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #10 Gepost op: 28 december 2008, 17:16:18
Sinds het samengaan, begin december, in de nieuwe meldkamer in Kennemerland, en waar dus de politie direct achter me zit, merk ik wel dat de nummering bij de politie ook niet echt lekker vast ligt. Ik ga daar nog eens een blik op werpen. En dan daarna natuurlijk de vraag is dat landelijk?

Mijn ervaring uit het scannertijdperk is, dat dit lang niet overal (nergens?) gelijk is.

De nummering bestaat uit 4 cijfers, maar de opbouw betekenis is vaak anders. De eerste twee cijfers geven meestal het gebied aan (district / bureau / gemeente) of de dienst (bijv. ME / Facilitair / Verkeer / Hondenbrigade). De laatse twee cijfers geven de soort eenheid aan (noodhulp / wijkzorg / recherche). Maar de invulling hiervan verschilt dus.

In regio X is 11 bijvoorbeeld district 11, in regio Y is het bureau 1 van district 1, in regio Z is het weer anders.

Dat is ook een leuke uitdaging voor externe partners,  zoals de KMar. In Rotterdam Rijnmond melden zij in met 27.3#, in Hollands-Midden met 62.0# en op de eigen KMar kanalen met weer een ander nummer.

Als je gaat googlen op 'roepnummer politie' kom je een aantal lijsten tegen. Ze zijn denk ik wel verouderd, maar het geeft een aardig beeld.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #11 Gepost op: 29 december 2008, 13:44:45
Joost,

waarom mag een regio niet z'n eigen procedures hebben? Elk ontwerp van fleetmap en daaraan gekoppelde procedures heeft z'n voor- en nadelen.

Dat mag van mij best, zolang dat efficienter, effectiever en goedkoper is dan 1 landelijke procedure...ik heb daar als buitenstaander geen zicht op, maar kan me zo voorstellen dat een landelijke procedure verschillende diensten en regio's meer inzicht en duidelijkheid geeft in elkaars functioneren. Dit vergemakkelijkt samenwerking en bv uitwisseling van mens en materieel. Als ik die verhalen hierboven lees van reddingsbrigades en KMar die zich onder 3 verschillende nummers moeten inmelden....

Alles heeft z'n voor- en nadelen ... maar de vraag is of je de afweging tussen voor- en nadelen regionaal of landelijk moet maken
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #12 Gepost op: 29 december 2008, 16:10:09
In het analoge tijdperk zaten de ambu's van GG&GD en VZA gezamelijk op een kanaal met de cpa. En daar was volgens mij nooit geen probleem.


Valkeniersgracht, is dat een nieuw gegraven gracht in Amsterdam? :o

Ron,

tijdens het analoge tijdperk had je maar beperkt ontvangst. Als je in Noord reed, kon je de ambu's uit Zuid niet horen. Als je in Oost reed, hoorde je de ambu's in West niet. C2000 is landelijk dekkend en dus een ambu in Bloemkoolstronkeradeel (Fr) kan zonder enig probleem communiceren met een eenheid in 's Gravenpolder (Zl) of een eenheid in Maastricht (Lm). Dat is dus het grote verschil.

Dat mag van mij best, zolang dat efficienter, effectiever en goedkoper is dan 1 landelijke procedure...ik heb daar als buitenstaander geen zicht op, maar kan me zo voorstellen dat een landelijke procedure verschillende diensten en regio's meer inzicht en duidelijkheid geeft in elkaars functioneren. Dit vergemakkelijkt samenwerking en bv uitwisseling van mens en materieel. Als ik die verhalen hierboven lees van reddingsbrigades en KMar die zich onder 3 verschillende nummers moeten inmelden....

Alles heeft z'n voor- en nadelen ... maar de vraag is of je de afweging tussen voor- en nadelen regionaal of landelijk moet maken

Joost,

in mijn optiek is het vastleggen/ opleggen van gestructureerde procedures voor regionale communicatie geen optie. De 26 veiligheidsregio's zitten heel divers in elkaar. De basis voor interregionale communicatie staat wel vast. En zo moeten die gespreksgroepen ook in elk stuks randapparatuur staan. Maar zoals ik hier boven al aangaf, door de veranderde communicatie zijn er gewoon verschillen.

RR (evaluatie over 5 jaar???)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #13 Gepost op: 29 december 2008, 17:40:17
De basis voor interregionale communicatie staat wel vast. En zo moeten die gespreksgroepen ook in elk stuks randapparatuur staan.

Staat die basis ergens in een (openbaar) document beschreven? Ben ik wel benieuwd naar namelijk :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #14 Gepost op: 29 december 2008, 17:45:58
Ik denk dat hiermee de RMG, LMG, R'mono'G, L'mono'G en externe inmeldgroepen worden bedoelt ;)


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 29 december 2008, 20:07:11
Ron,
tijdens het analoge tijdperk had je maar beperkt ontvangst. Als je in Noord reed, kon je de ambu's uit Zuid niet horen. Als je in Oost reed, hoorde je de ambu's in West niet. C2000 is landelijk dekkend en dus een ambu in Bloemkoolstronkeradeel (Fr) kan zonder enig probleem communiceren met een eenheid in 's Gravenpolder (Zl) of een eenheid in Maastricht (Lm). Dat is dus het grote verschil.

Ga ik toch even eigenwijs wezen(waneer niet he ;) ) maar ik heb vaak genoeg in een ambu gezeten en daar voertuigen uit alle delen van de stad gehoord. Wbt de werking van C-2 is me dat bekend, speel er vaak genoeg mee.