Naar aanleiding van een discussie in dit topic:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,22668.0.html en een zoektocht op de rest van het forum heb ik besloten om hier toch maar een nieuw onderwerp te openen:
Waarom is er geen landelijke structuur voor de samenstelling van de roepnummers op C2000???Toelichting:
Reddingsbrigade Nederland heeft sinds begin dit jaar een nieuw roepnummersysteem. Enerzijds moest dit er komen omdat het oude systeem uitgeput was (ruimte voor 80 brigades, terwijl er 180 zijn!), anderzijds is het de bedoeling dat dit systeem de Reddingbrigade klaarmaakt voor communicatie over C2000. Aangezien ik totaal niet bekend was (en nog niet echt ben) met C2000, dacht ik dat dit niet alleen technisch een landelijk systeem was, maar ook organisatorisch en inhoudelijk (roepnummers ed).
Vol enthousiasme ben ik aan de slag gegaan met een nummerplan voor onze brigade, tot dat ik er achter kwam dat deze nummering niet echt aansluit bij de nummering die gebruikt wordt bij de Brandweer bij ons in de regio (Brabant-Noord). Via de discussie op dit forum kwam ik er achter dat, hoewel er landelijk 1 technisch systeem is (C2000), ieder brandweerkorps en iedere GHOR zijn eigen nummersysteem en groepindeling hanteert. In de discussie over nieuwe roepnummers bij de Reddingsbrigade werd dit toegeschreven aan de vrijheid die regio's hebben om hun werkzaamheden op hun manier in te richten. De nieuwe nummering van de Reddingsbrigade is gebaseerd op die van de regio Noord-Holland Noord, omdat ze daar een pilot draaien met een versterkte rol voor de Reddingsbrigade in de Veiligheidsregio.
Toen dacht ik : maar we leven in 1 land en niet in 26 regio's. Waarom is er, na het testen, uitkauwen en alle nachtjes slapen, nooit een landelijke communicatiestructuur gekomen voor C2000? Reddingsbrigade Nederland heeft alle 180 (onafhankelijke) brigades op 1 lijn kunnen krijgen, waarom kan het ministerie van BZK niet 26 veiligheidsregio's op 1 lijn krijgen? Ik denk daar misschien te makkelijk over, maar ik denk dat de Rijksoverheid best wat vaker op haar strepen mag staan. En dan niet iets opleggen wat in Den Haag is bedacht, maar een best practice van een bepaalde regio landelijk bindend verklaren.
Ik werk zelf in overheidsland en waar ik het meest tegenaan loop is de verspilling van tijd en geld, omdat iedere gemeente en iedere dienst de vrijheid heeft om het wiel opnieuw te gaan uitvinden. Laat een aantal gemeenten, regio's etc. maar de voortrekkersrol nemen of een pilot draaien, en neem dat als uitgangspunt om toe te werken naar één landelijke implementatie!
Als ik de onderwerpen die ik heb gelezen goed begrepen heb, heet dit de
fleetmap, mijn vraag is dus: waarom is die niet landelijk uniform? en denken jullie dat dit nog gaat gebeuren??
Enkele berichten van het bovengenoemde topic afgesplitsts naar dit topic
Maarten.