Sinds het samengaan, begin december, in de nieuwe meldkamer in Kennemerland, en waar dus de politie direct achter me zit, merk ik wel dat de nummering bij de politie ook niet echt lekker vast ligt. Ik ga daar nog eens een blik op werpen. En dan daarna natuurlijk de vraag is dat landelijk?
Mijn ervaring uit het scannertijdperk is, dat dit lang niet overal (nergens?) gelijk is.
De nummering bestaat uit 4 cijfers, maar de opbouw betekenis is vaak anders. De eerste twee cijfers geven meestal het gebied aan (district / bureau / gemeente) of de dienst (bijv. ME / Facilitair / Verkeer / Hondenbrigade). De laatse twee cijfers geven de soort eenheid aan (noodhulp / wijkzorg / recherche). Maar de invulling hiervan verschilt dus.
In regio X is 11 bijvoorbeeld district 11, in regio Y is het bureau 1 van district 1, in regio Z is het weer anders.
Dat is ook een leuke uitdaging voor externe partners, zoals de KMar. In Rotterdam Rijnmond melden zij in met 27.3#, in Hollands-Midden met 62.0# en op de eigen KMar kanalen met weer een ander nummer.
Als je gaat googlen op 'roepnummer politie' kom je een aantal lijsten tegen. Ze zijn denk ik wel verouderd, maar het geeft een aardig beeld.