Burger grijpt in

Auteur Topic: Burger grijpt in  (gelezen 7632 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #20 Gepost op: 26 december 2008, 01:03:37
Ben ik helemaal met je eens Maarten, een zekere beroepattitude mag je zeker verwachten, en de uitlating is mi redelijk ongenuanceerd, maar aan de andere kant is en blijft het een forum waar soms ook onderbuik gevoelens mogen worden neergezet....

Juist dit soort postings kan ook de discussie aanwakkeren... wat voor een discussie forum geen slechte zaak is, zolang er geen mensen worden gekwetst...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #21 Gepost op: 26 december 2008, 01:08:51
Ik moet zeggen dat ik persoonlijk iemand eerder op zijn gedrag aanspreek wanneer ik in dienst ben bij de Reddingsbrigade, maar zodra er ietsje geweld aan te pas komt roepen we meteen de politie erbij... (dit jaar twee flinke vechtpartijen, en nog wat andere dingetjes zoals vuurwerk bommen op het strand enz.) Overigens werkt de samenwerking met Politie Haaglanden hier top.
 
Nou ben ik ook nog niet zo oud, dus als ik denk dat het niets helpt (je gaat met twee 14/15 jarigen niks uitrichten tegen een groep 18 jarigen) en/of mijn persoonlijke veiligheid in het geding komt doe ik ook niks... En eventueel wat versterking oproepen...

In het geval van het filmpje had ik denk afstand gehouden, en meteen gealarmeerd (hetzij over c2000 of GSM), en vervolgens het slachtoffer geholpen.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #22 Gepost op: 26 december 2008, 08:58:26
Gerard, jij zou mischien staan toekijken hoe iemand een ander iemand 70 x steekt,maar ik zou dat absoluut niet kunnen.
Wat een straf trouwens, zo iemand moeten ze nooit meer loslaten!!!

Blijkbaar ken je mij beter dan mijn directe omgeving. Knap... (www.paranormaal.nl) Waar ik op doel is dat achteraf praten altijd makkelijk is. Ze hadden dit, ze hadden dat, ze hadden zus, ze hadden zo. Je was er alleen zelf niet bij. Iedereen kan stoer dingen roepen vanachter de PC, maar in real-life is het toch even anders hoor. Ik zeg niet dat jij niet zou ingrijpen, ik ken je niet. Maar achteraf oordelen vanuit een veilige omgeving waar je niet in een split-second beslissingen hoeft te nemen is iets te makkelijk in mijn ogen.


Zorbacop

  • Brigadier RR - coach/ANPR/biker/ME
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • Servo Per Amikeco
    • Zorba-shirts
Reactie #23 Gepost op: 26 december 2008, 15:30:44
Ook even los van de sterretjes naast mijn naam... ;)


Ik snap de reactie van Zorbacop wel... Dit is een extreem geval, en hiervan gaan mijn handen al jeuken, maar ook in andere gevallen(veel minder heftig dan deze) heb ik de ervaring dat je op sommige momenten door iets hoger in de geweldsspiraal(verbaal of fysiek) in te stappen dan degene tegenover je de situatie kunt de-escaleren... Het klinkt heel erg tegenstrijdig, maar door hoger in te stappen "stoot" je de ander op dat moment uit de spiraal, waardoor diegene uit zijn "evenwicht" is en daardoor beter te hanteren... Nogmaals, persoonlijke ervaring, misschien dat het voor iemand anders heel anders werkt, het werkt ook zeker niet in alle gevallen bij iedereen, maar ik heb er diverse malen profijt van gehad......
 ;)

IWAB staat voor "Ik Weet Alles Beter"

Helemaal mee eens jvo.
En ik weet wel wat een IWAB is hoor.  ;D
Overigens zijn, denk ik, alle politieagenten hier op het forum allemaal doeners. Tuurlijk zijn we ook denkers, maar ik denk dat we wat deze casus betreft wel zouden ingrijpen en direct tot actie over zouden gaan. Als daarbij geweld gebruikt moet worden om de dader te doen stoppen, dan zal ik daar zeker gebruik van maken.
Ik heb al aardig wat meegemaakt (zou een boek kunnen schrijven) en ook al “zit ik veilig achter een pc”, IK zal zeker in zo’n geval op de eerder genoemde wijze, om het dan maar zo te noemen, ingrijpen.
Ik begrijp ook wel dat dit een algemeen 112 forum is, maar ben ook van mening dat sommige dingen best wel bij zijn naampje genoemd mogen worden.
Crime is a disease  I'm the cure When everythi


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #24 Gepost op: 26 december 2008, 20:02:35
Helemaal mee eens jvo.
En ik weet wel wat een IWAB is hoor.  ;D
Overigens zijn, denk ik, alle politieagenten hier op het forum allemaal doeners. Tuurlijk zijn we ook denkers, maar ik denk dat we wat deze casus betreft wel zouden ingrijpen en direct tot actie over zouden gaan. Als daarbij geweld gebruikt moet worden om de dader te doen stoppen, dan zal ik daar zeker gebruik van maken.
Ik heb al aardig wat meegemaakt (zou een boek kunnen schrijven) en ook al “zit ik veilig achter een pc”, IK zal zeker in zo’n geval op de eerder genoemde wijze, om het dan maar zo te noemen, ingrijpen.
Ik begrijp ook wel dat dit een algemeen 112 forum is, maar ben ook van mening dat sommige dingen best wel bij zijn naampje genoemd mogen worden.


Amen to that Zorba...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #25 Gepost op: 26 december 2008, 20:12:29
Ik lees hier een boel meningen waar ik mij totaal in kan vinden. Maar reageren sommigen hier nou als agent (in diensttijd) of als burger (i.i.g. burgertenue, buiten diensttijd) ? Oftewel, ingrijpen met de beschikbare geweldsmiddelen? Of doen wat je kunt als burger zijnde?

V.w.b. het gruwelijke filmpje (kende 'm inderdaad ook al) Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen niet in te grijpen. Zou mezelf niet meer aan kunnen kijken, in de spiegel  :-X


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #26 Gepost op: 26 december 2008, 21:46:57
Beste Dinges,

Ik reageer hier als Grizzie, die 24/7 bij de politie werkt, dat houdt in dat ik altijd zal ingrijpen als dat nodig is, daarbij mag er geweld gebruikt worden indien noodzakelijk, subsidiariteits en proportionailiteits beginsel daarbij in acht nemend... Ik denk dat een hoop mensen niet weten wat hun burgerrechten, maar ook zeker burgerplichten zijn...

Een burger mag geen geweld gebruiken bij een aanhouding op heterdaad, maar er is jurisprudentie dat een burger zichzelf en een ander zijn persoonlijke en lichamelijke integriteit mag beschermen zolang dit maar gebeurd met wederom het sub. en prop. beginsel...

Zo duidelijk of nie ? lol Ik ga weer aan de arbeid !!  8)
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #27 Gepost op: 26 december 2008, 22:19:24
Beste Grizzie,

Ik ben mij terdege bewust van alle beginselen  ::) Ook voor mij is dat verplichte kost. Maar ik vraag me gewoon af of mensen die hebben gereageerd in dit topic, ten alle tijden direct handelen. Met of zonder koppel om de middel. Ik kan me namelijk voorstellen dat als je in je vrije tijd een situatie als getoond in het filmpje, tegenkomt, dat je voorzichtiger bent als wanneer je je bescherming bij je draagt. De dader is doorgedraaid, is gewapend. Je hebt kans dat als je 'm een gigantische duw / klap / trap verkoopt dat ie zich ineens op jou stort. Toch? In fracties van seconden weeg je al die argumenten tegen elkaar af. Het topic heet tenslotte: Burger grijpt in.  Wat ik mij dus gewoon afvraag is of een agent in vrije tijd (ik weet het, dat ben je 24/7) hetzelfde reageert als in diensttijd, met bescherming bij zich. Je wil allemaal tenslotte 's avonds weer thuis aan tafel schuiven...

Vooropgesteld; ik zou niet machteloos toe kunnen kijken, als ik zoiets zou zien als op het filmpje. Als ik niet een mooi voorwerp voorhanden zou hebben, dan maar met m'n maat 45 erop los. I.i.g. net zo lang totdat het s.o. ontzet kan worden..en dan zelf heel hard rennen, mocht ie nog steeds zo fanatiek met z'n mes in de weer willen. Ik weet het; ''ik zou ik zou ik zou'', maar als ik mezelf een klein beetje ken, zou ik het zeker proberen.

Ennuh, bij IBT oefen je alles zoals het zou moeten gaan, ik weet het. Maar ja, de praktijk... :-X


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #28 Gepost op: 26 december 2008, 22:26:16
Grizz, ik zit half te slapen  ;D

Citaat
Ik reageer hier als Grizzie, die 24/7 bij de politie werkt,

*gaap* werkse verder, ik ga ook weer aan de bak.  ;)


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #29 Gepost op: 26 december 2008, 23:26:18
Helemaal mee eens jvo.
En ik weet wel wat een IWAB is hoor.  ;D

Dat was ook niet tegen jou gericht maar tegen 112Duiven ;)


Beste Grizzie,

Ik ben mij terdege bewust van alle beginselen  ::) Ook voor mij is dat verplichte kost. Maar ik vraag me gewoon af of mensen die hebben gereageerd in dit topic, ten alle tijden direct handelen. Met of zonder koppel om de middel. Ik kan me namelijk voorstellen dat als je in je vrije tijd een situatie als getoond in het filmpje, tegenkomt, dat je voorzichtiger bent als wanneer je je bescherming bij je draagt. De dader is doorgedraaid, is gewapend. Je hebt kans dat als je 'm een gigantische duw / klap / trap verkoopt dat ie zich ineens op jou stort. Toch? In fracties van seconden weeg je al die argumenten tegen elkaar af. Het topic heet tenslotte: Burger grijpt in.  Wat ik mij dus gewoon afvraag is of een agent in vrije tijd (ik weet het, dat ben je 24/7) hetzelfde reageert als in diensttijd, met bescherming bij zich. Je wil allemaal tenslotte 's avonds weer thuis aan tafel schuiven...

Vooropgesteld; ik zou niet machteloos toe kunnen kijken, als ik zoiets zou zien als op het filmpje. Als ik niet een mooi voorwerp voorhanden zou hebben, dan maar met m'n maat 45 erop los. I.i.g. net zo lang totdat het s.o. ontzet kan worden..en dan zelf heel hard rennen, mocht ie nog steeds zo fanatiek met z'n mes in de weer willen. Ik weet het; ''ik zou ik zou ik zou'', maar als ik mezelf een klein beetje ken, zou ik het zeker proberen.

Ennuh, bij IBT oefen je alles zoals het zou moeten gaan, ik weet het. Maar ja, de praktijk... :-X
Ik ben inmiddels Ex-KMar, en me er terdege van bewust wat de beperkingen zijn van het "burger" zijn, maar ook voldoende op de hoogte van de (on)mogelijkheden die ik als burger heb... In die hoedanigheid heb ik hier gereageerd  ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-