Prive
Prive bent u normaliter niet verplicht om uw brandblusser periodiek na te laten kijken. Een uitzondering kan er zijn wanneer dit opgelegd is door bijvoorbeeld uw verzekering. Het is wel raadzaam om zo af en toe uw brandblusser eens deskundig na te laten kijken, we praten uiteindelijk wel over veiligheid. Voor adressen zie onze pagina IK ZOEK EEN ERKEND BEDRIJF.
Zelf kunt u ook het een en ander doen.
1. Indien uw toestel is voorzien van een drukmeter, dient deze in het groene vlak te staan.
2.Een oudere poederblusser wil nog wel eens problemen geven door het inklinken van de inhoud. Houd de brandblusser gedurende enkele seconden ondersteboven en wacht tot u de inhoud los voelt komen. Schud de inhoud even lekker los. Herhaal dit minimaal 1x per jaar.
3.Is de verzegeling aan de borgpen of clip nog heel?
Bij twijfel, raadpleeg een onderhoudsbedrijf of koop een nieuwe.bron:
www.brandblusserinfosite.nlIk vind dit bovenstaande ook een beetje discutabel eigenlijk.
Als er bij ons particulieren met hun blussertje op de zaak komen dan zegt het gros altijd 'het metertje staat in het groen,dus hij is wel goed,maar ik wil het toch even zeker weten'
Vervolgens pak ik van het bureau een losliggende manometer die ook keurig in het groen staat en dan snappen de meesten het nut van een controle toch wel....
Ik vind het dus niet slim om mensen te vertellen om bovenstaande dingen 1 keer per jaar te doen.
Zo simpel is het nou eenmaal niet.