Kleine brandblusmiddel

Auteur Topic: Kleine brandblusmiddel  (gelezen 24414 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #40 Gepost op: 7 april 2005, 22:22:08
Ik zit net instructies voor de bediening van een brandblusser te lezen op een site en daar geven ze aan een 'proefshot' te doen alvorens de brand te benaderen,is dit logisch? Heb er namelijk nog nooit van gehoord dat dat geadviseerd wordt...
Het lijkt me dat je in sommige situaties toch wel een kostbaar beetje blusstof verbruikt,helemaal in geval van een 2 kilo blusser...
http://www.brandblusserinfosite.nl/bediening.htm
  Ta


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #41 Gepost op: 7 april 2005, 22:29:08
Prive

Prive bent u normaliter niet verplicht om uw brandblusser periodiek na te laten kijken. Een uitzondering kan er zijn wanneer dit opgelegd is door bijvoorbeeld uw verzekering. Het is wel raadzaam om zo af en toe uw brandblusser eens deskundig na te laten kijken, we praten uiteindelijk wel over veiligheid. Voor adressen zie onze pagina IK ZOEK EEN ERKEND BEDRIJF.

Zelf kunt u ook het een en ander doen.

1. Indien uw toestel is voorzien van een drukmeter, dient deze in het groene vlak te staan.

2.Een oudere poederblusser wil nog wel eens problemen geven door het inklinken van de inhoud. Houd de brandblusser gedurende enkele seconden ondersteboven en wacht tot u de inhoud los voelt komen. Schud de inhoud even lekker los. Herhaal dit minimaal 1x per jaar.

3.Is de verzegeling aan de borgpen of clip nog heel?

Bij twijfel, raadpleeg een onderhoudsbedrijf of koop een nieuwe.

bron: www.brandblusserinfosite.nl

Ik vind dit bovenstaande ook een beetje discutabel eigenlijk.
Als er bij ons particulieren met hun blussertje op de zaak komen dan zegt het gros altijd 'het metertje staat in het groen,dus hij is wel goed,maar ik wil het toch even zeker weten'
Vervolgens pak ik van het bureau een losliggende manometer die ook keurig in het groen staat en dan snappen de meesten het nut van een controle toch wel....

Ik vind het dus niet slim om mensen te vertellen om bovenstaande dingen 1 keer per jaar te doen.
Zo simpel is het nou eenmaal niet.
  Ta


LindaB

  • Gast
Reactie #42 Gepost op: 7 april 2005, 22:31:44
Ik zit net instructies voor de bediening van een brandblusser te lezen op een site en daar geven ze aan een 'proefshot' te doen alvorens de brand te benaderen,is dit logisch? Heb er namelijk nog nooit van gehoord dat dat geadviseerd wordt...
Het lijkt me dat je in sommige situaties toch wel een kostbaar beetje blusstof verbruikt,helemaal in geval van een 2 kilo blusser...
http://www.brandblusserinfosite.nl/bediening.htm


Proef shot moet je inderdaad wel doen. Om te kijken of de blusser het doet en te zorgen dat er direct blusstof uitkomt. Als je eerst alleen een beetje zuurstof direct de brand in spuit dan maak je het ook alleen maar erger...


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #43 Gepost op: 7 april 2005, 22:36:25
Het is erg slordig als je gaat proberen een brand uit te maken en je staat op 2 meter en hij doet het niet, vandaar ff heel kort je blusser activeren (gaat waarschijnlijk niet met die  autoblussertjes).


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #44 Gepost op: 7 april 2005, 22:44:50
Het is erg slordig als je gaat proberen een brand uit te maken en je staat op 2 meter en hij doet het niet, vandaar ff heel kort je blusser activeren (gaat waarschijnlijk niet met die autoblussertjes).

Het klinkt aan de ene kant ook wel logisch,maar aan de andere kant ook helemaal niet.
Tuurlijk is het handig om te weten vantevoren of hij het doet,maar je blaast wel even een stoot poeder/schuim/co2 voor nop weg...
En ja,als de stijgbuis los ligt dan blaas je alleen maar drijfgas in de brand en dat doet het ook niet goed,dat snap ik!  ;)
  Ta


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #45 Gepost op: 7 april 2005, 22:59:34
Of wat dacht je van design-RVS blussers?
 
  Ta


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #46 Gepost op: 7 april 2005, 22:59:55
drijfgas is waarschijnlijk CO2 dus het is in principe niet erg alleen wil je graag dat er poeder/schuim uitkomt.  ;D Maar ja, zonder blus stof is hij  erg snel leeg  ;D ;D ;D

Bij het activeren van een blusser is het ook verstandig dat je dan niet met je hoofd erboven hangt...
Bij DSM in Hoek van Holland is een aantal jaren geleden een werknemer om gekomen omdat de bodem van de blusser eruit klapte en de blusser als een projectiel wegschoot...  :'(


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #47 Gepost op: 7 april 2005, 23:00:47
Of wat dacht je van design-RVS blussers?
 

Is er geen norm die voorschrijft dat ze rood moeten zijn??? Signaal geel vind ik nog mooier!!!!!  ;D ;D ;D ;D


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #48 Gepost op: 7 april 2005, 23:03:12
drijfgas is waarschijnlijk CO2 dus het is in principe niet erg alleen wil je graag dat er poeder/schuim uitkomt.  ;D Maar ja, zonder blus stof is hij  erg snel leeg  ;D ;D ;D

Bij het activeren van een blusser is het ook verstandig dat je dan niet met je hoofd erboven hangt...
Bij DSM in Hoek van Holland is een aantal jaren geleden een werknemer om gekomen omdat de bodem van de blusser eruit klapte en de blusser als een projectiel wegschoot...  :'(

Of Stikstof....maar toch.
En nooit met je hoofd erboven is het eerste wat ik leerde toen ik m'n eerste blusser uit elkaar haalde,dus daar let ik wel op!
En dat ongeval bij DSM had te maken met een doorgeroeste voet,waar een kunststof voet omheen zat.En je moet ook wel kijken of er onder de kunststof voet geen roest zit,en dat punt van controle is na dat ongeval pas echt goed onder de loep genomen volgens mij.
  Ta


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #49 Gepost op: 7 april 2005, 23:05:31
Is er geen norm die voorschrijft dat ze rood moeten zijn??? Signaal geel vind ik nog mooier!!!!!  ;D ;D ;D ;D

Bij verkoop moet een blusser rood zijn,maar als je hem na een jaar voor de controle aantreft mag hij alle kleuren van de regenboog hebben!
Daar kwamen m'n collega's mee terug van de cursus!
Een haspel moet officieel ook rood zijn,maar kijk hier maar eens bij 'kleuren' !!
http://www.prolinemeku.com/FrameNL/Default.htm
  Ta