Waarom geen prio 2? Het was daar toen zo rond het vriespunt, maar de luchtvochtigheid is volgens mij laag, echt koud kunnen ze het niet gekregen hebben als ze goed gekleed waren (neem aan van wel), toch prio 1 i.v.m de veengronden?
Joris, misschien is die prachtige spreuk die onder je berichten staat wel de sleutel tot het antwoord op je vraag:
"Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was, hij verdronk."Met andere woorden: jouw benadering is heel erg theorietisch en in die zin misschien ook wel juist. Toch kunnen sommige factoren totaal anders uitpakken. Vergis je niet in het fenomeen onderkoeling, die heb je sneller te pakken dan je in eerste instantie zou denken. Onderkoeling komt niet alleen voor onder of dichtbij het vriespunt. En dan nog even die veengronden. Ook dat moet je zeker niet onderschatten.
Ik denk dat we over wel of geen prio 1 nog dagen kunnen discussieren. Het probleem is alleen dat wij niet over alle feiten beschikken. Daarnaast moet je jezelf ook eens afvragen wat er met de hulpdiensten gebeurd als ze allemaal heel laconiek hadden gereageerd. Stel je eens voor wat er gebeurd als er mensen ernstig letsel hadden opgelopen of misschien waren overleden. In dat soort gevallen worden de hulpdiensten genadeloos neergesabeld. Ik denk niet dat iemand dat risico durft te nemen.