Brandweer collone rijden

Auteur Topic: Brandweer collone rijden  (gelezen 3387 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Docus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 197
Reactie #10 Gepost op: 9 februari 2010, 15:49:27
Komt er toch nog gelegenheid er iets over te zeggen.
Vond het niet professioneel staan en het klonk alsof de autos voor het eerst in jaren weer naar buiten mochten. Ben benieuwd over colonnerijden officieel wel of niet bestaat..  Erlijken me duidelijk regels voor te maken waarop je met drie voertuigen die sirene voeren veilig je colonne kunt verplaatsen.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #11 Gepost op: 9 februari 2010, 16:14:22
Dat het er soms overdreven uitziet en het nur niet altijd even duidelijk is, zal ik niet ontkennen, maar hiermee zijn mijn twee stellingen niet beantwoord:
Collone bestaat volgens mij officieel niet meer, kan dus ook gewoon doorkruist worden etc.
Alleen als voorrangsvoertuig kan je bepaalde dingen afdwingen en dan maakt het geen verschil of je begeleidt wordt of niet, jouw sirene en zwaailicht maken van je voertuig een voorrangsvoertuig.
Als dus niet de hele colonne beveiligd kan worden door politie die werkelijk alle kruizingen afzet, is dit een probaat middel. In een deel van de filmpjes is duidelijk te zien dat politie niet altijd voldoende aanwezig is om voorrang op die manier af te dwingen.

Als de eerste voertuigen de herrie aan hebben, is dat méér dan voldoende. Het kruisende verkeer staat stil en ziet de sliert aankomen en blijft staan.
Rijdende op de snelweg waarbij iedereen door het gewone verkeer ingehaald word door blijven tetteren begrijp ik niet ....

Als ik daarna weer eens naar de brandweer Harderwijk kijk, kan ik me voorstellen dat er een aantal mensen zeggen dat de brandweer in sommige gevallen sirenegek is ...

(en ja, ik weet wat er in de regels staat máár ik weet ook hoe je die in de praktijk veilig kunt toepassen)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !