Hmm als ik zo kijk naar de lijst van elementen die verwerkt kunnen worden dan kan ik me heel goed voorstellen dat het luchtalarm is afgegaan. Er zitten diverse stoffen bij die zelfs radioactief zijn en ook in normaal voorkomen al niet zo vriendelijk zijn. In verhitte vorm zijn deze metalen over het algemeen VEEEEEEEEEEL schadelijker. Arend
Van veel elementen bestaan radioactieve versies (isotopen, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Isotoop) - maar de meeste van deze isotopen zijn niet radioactief.
Ik acht het niet onwaarschijnlijk dat het bedrijf daarnaast beschikt over stralingsbronnen in het bewerkingsproces. Echter: de bronhouders van industriële stralingsbronnen moeten voldoen aan stricte kwaliteitseisen (ISO-classificatie). Bij het overgrote deel van de bronnen houdt dit o.a. in, dat de bronhouder gedurende een bepaalde tijd bestand moet zijn tegen brand. Bij de meeste branden waar industriële stralingsbronnen bij betrokken zijn, blijkt de bron dan ook achteraf onbeschadigd.
De derde mogelijkheid is, dat in het aangeleverde metaal radioactieve verontreinigingen zitten. Om het risico op het ongemerkt binnen komen van radioactieve stoffen in het bedrijf zoveel mogelijk te beperken, beschikken de meeste grotere metaalinzamelingsbedrijven over stralingsdetectoren bij de poort. Detecteert een stralingsmeter een bron, dan wordt de aangeleverde lading apart gezet en volgt er een vastgelegde procedure in overleg met VROM.
Kortom: het is mogelijk dat er radioactieve stoffen aanwezig zijn op het bedrijf, maar dat is daarmee nog niet automatisch reden tot paniek.