zelfverdediging voor de politie

Auteur Topic: zelfverdediging voor de politie  (gelezen 22557 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kurodaiya

  • Gast
Gepost op: 28 december 2008, 18:34:36
Waarom worden er zelfverdedigings techniken bij de politie aangeleerd tijdens de opleiding en bij de IBT terwijl deze toch in de praktijk niet werken. Er zijn meer systemen die praktische zelfverdedigings technieken gebruiken dan waarmee de Politie agenten nu in aanraking zijn gekomen.
Ik zou willen voorstellen om verder te kijken. Er is al een Nederlandse Martial Art die zeer effectieve technieken hanteert. Zeer praktisch . Heel Simpel.  Het heet Kurodaiya.




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 28 december 2008, 18:36:00
waarom worden er zelfverdedigings techniken bij de politie aangeleerd tijdens de opleiding en bij de IBT terwijl deze toch in de praktijk niet werken. Er zijn meer systemen die praktische zelfverdedigings technieken gebruiken dan waarmee de Politie agenten nu in aanraking zijn gekomen.
Ik zou willen voorstellen om verder te kijken. er is al een Nederlandse Martial Art die zeer effecteive technieken hanteert. Zeer praktisch . Heel Simpel.  het heet Kurodaiya.


Zou je dan eens voorbeelden kunnen geven van technieken die niet werken naar jouw oordeel? Wat is je ervaring? Ben je agent?


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 28 december 2008, 19:08:09
Nou met hetgeen ik bij IBT heb aangeleerd en mijn kickbox en karv maga ervaring heb ik geen behoefte aan een, in mijn ogen, experimentele vechtsport. En ik denk dat er zat collega's zijn die er ook weinig heil inzien.


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #3 Gepost op: 28 december 2008, 19:21:17
Wat je bij de politie leert, zijn slechts enkele basistechnieken. Dat wordt ook zo aangegeven tijdens IBT; in de praktijk doe je veel dingen anders ofwel al naargelang de situatie het toelaat. Dat je dan een basis hebt, is dan wel zo makkelijk :)


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 28 december 2008, 19:31:20
Bij Amsterdam-Amstelland lopen enkele ibt instrukteurs rond welke een vechtsport achtergrond hebben en je vaak toch even meer "meegeven" :)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #5 Gepost op: 28 december 2008, 19:36:32
Wat je bij de politie leert, zijn slechts enkele basistechnieken. Dat wordt ook zo aangegeven tijdens IBT; in de praktijk doe je veel dingen anders ofwel al naargelang de situatie het toelaat. Dat je dan een basis hebt, is dan wel zo makkelijk :)

Basis = basistechniek.... ::) Je hebt nog geen voorbeelden gegevenvan technieken die niet werken zoals je in je start post aangaf.... ::) ::) ???

Ben je nu een agent of heb je met agenten te maken?


kurodaiya

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 28 december 2008, 23:37:54
Leuk dat er een paar hele serieuze personen gereageerd hebben. Ik ben een trainer en beoefenaar van Kurodaiya. Ik beoefen martial arts al meer dan 31 jaar.

Ik geef ook trainngen aan politie agenten die al op straat werken en ook in het buitenland. De technieken voor een come along en de bokkepoot werken alleen als iemand meewerkt. De verdedigingen waarbij wapens aan de orde zijn (steek en slag wapens)en waarbij je alles moet blokken werk niet. Een basis is goed. Maar het moet wel een goed basis zijn.
Let wel .. i ik bekritiseer geen andere stijlen....ik heb over de politie training tijdens de opleiding. En niet over andere stijlen die de agenten daarbuiten nog beoefenen als aanvulling. De basis wat je tijdens de opleiding en IBT hebt geleerd is niet altijd aan te passen op andere stijlen. Dus je hebt wel een basis , maar deze is te zwak om andere technieken hierop voort te borduren.

 De technieken moeten gedoseerd toegeapst kunnen worden zonder onnodig letsel toe te brengen.
 Kickboxen en Krav maga zijn dan weer te extreem niet gedoseerd. Dit is goed voor agressieve personen die heel veel conditie hebben. Hoeveel agenten  hebben dat. Plus , bij deze systemen ben je blessure gevoelig voor jezelf. Dus ben je vaker uitgeschakeld dan actief. Maar dan nog zal dit alleen maar werken bij ongetrainde tegenstanders.
 De jeugd van tegenwoordig hebben bijna allemaal een vechtsport achtergrond.

Ik zou willen zeggen... neem een keer een proefles in de Kurodaiya politie trainings programma. Dan kan je het zelf ervaren.
Kurodaiya is nog niet bekend in Nederland bij de instanties. Maar zeker de moeite waard om het te ervaren. Kurodaiya maakt je bewust over wat wel kan en wat niet.


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 29 december 2008, 14:24:36
Met alle respect hoor, maar eerst geef je aan dat je training geeft aan diverse agenten en verderop in je verhaal zeg je dat men bij de politie (nog)niet op de hoogte is van jouw sport?

En waarom is kickboxen en Krav maga  alleen voor agressieve personen en voor mensen met conditie? Heel veel collega's van o.a. de vag-ae hebben bovenstaande vaardigheden. En zowel hun als ik zijn niet agressief.


kurodaiya

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 29 december 2008, 16:58:46
De agenten zijn enkel personen en de politie is de instantie. Deze worden gevoed door de Justitie.

Kick boxen is een aanval sport goed voor wedstrijden in de ring. Krav Maga is goed als je iemnad voorgoed wilt uitschakelen met zoveel mogelijk letsel. Zelf hou jer ook letsel aan over.
Ik denk niet de politie hierop zit te wachten.
Met agressief bedoel ik.... niet kunnen doseren van een handeling.

Ik probeer alleen maar te kennen te geven dat er meer is dan wat jullie allemaal al kennen.
En Kurodaiya hanteerd technieken die gedoseerd toegepast worden. Van een volledige verdediging naar een controle en uiteindelijk tot een uitschakeling. En dit alles met minimum gebruik van Kracht, beweging en contact.


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #9 Gepost op: 29 december 2008, 17:04:59
De agenten zijn enkel personen en de politie is de instantie. Deze worden gevoed door de Justitie.

Om hiermee te beginnen: de Nederlandse Politie valt onder de ministers van Binnenlandse Zaken en Justitie (hoe en wat: zoek maar op internet/wiki).

Verder zijn politieambtenaren bevoegd geweld toe te passen om hun doel te bereiken, waarbij de begrippen proportionaliteit en subsidiariteit erg belangrijk zijn. Dit is vastgelegd in de geweldsinstructie. Of jij dan judo, karate, kickboxen of weet ik veel wat gebruikt, doet er dan niet echt toe: je past geweld toe al naargelang de situatie dit verlangd en je je doel bereikt. Omdat we het hier over het echte 'handwerk' hebben, laat ik trouwens het gebruik van geweldsmiddelen (wapenstok, pepperspray, vuurwapen) even buiten beschouwing.

gr. Michel