Onderscheid tussen geweld tegen hulpverleners / tegen ordebewakers?

Auteur Topic: Onderscheid tussen geweld tegen hulpverleners / tegen ordebewakers?  (gelezen 8957 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #30 Gepost op: 10 december 2010, 21:43:32
Het strenger straffen hoeft niet altijd in hogere straffen gezien te worden je kan het ook zien in de manier waarop.
Zo zou je ook kunnen denken aan PI of HvB zonder enkele TV, 22 uur op cel zonder vertier geen strafvermindering meer OM eist 20 jaar met TBS is 20 jaar zitten in soberheid en daarna TBS zolang als het nodig is.
Je zou ook kunnen denken aan pleinen en groen schoffelen in roze kleding in hun eigen buurt met achterop hun rug gedetineerde die zowel binnen als buiten gedragen dient te worden.
Ik weet het is middeleeuwen maar als de straffen van nu (het zijn ook geen straffen meer) niet helpt dan moetten we misschien maar daar naar terug.

en Henk
per geval- over laten van de rechter , die heeft daar voor doorgeleerd.
Die leven al helemaal buiten de werkelijkheid het OM eist een bepaalde straf en hun gaan er altijd flink onder zitten.
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #31 Gepost op: 11 december 2010, 02:56:07
In zoverre ben ik het wel met Henk eens dat we de oplossing niet moeten zoeken in zwaarder of strenger straffen. Zoals ik het zie zijn er twee soorten delicten:

- Vermogensdelicten (diefstal, inbraak, beroving, fraude: alles met het doel geld te krijgen)
- Geweldsdelicten (mishandeling, seksueel geweld, laster/smaad, belediging)

Bij vermogensdelicten gaat het altijd om een afweging: wegen de risico's op tegen de (mogelijke) baten? Pakkans speelt bij het voorkomen van dit soort criminaliteit een grote rol. Repressie, door het vaker oppakken van vermogenscriminelen, kan dan een preventieve werking hebben. Wat nog veel beter werkt is voorkomen dat mensen die afweging gaan maken: een goede begeleiding van mensen die niet met geld kunnen omgaan, mensen met uitkeringen en mensen met een verslaving kan hierbij helpen. Hier heeft de politie weinig tot geen invloed op, maar dit is de taak van voornamelijk de gemeente en de verslavingszorg.

Geweldsdelicten gaan vrijwel altijd gepaard met heftige emoties. Hogere straffen werkt hierbij gewoon echt niet: het zal zelden voorkomen dat een crimineel op dit gebied een kosten - batenanalyse gaat maken. Ook de pakkans verhogen heeft weinig zin. Wanneer de omstandigheden hetzelfde zijn, zal iemand met een hogere pakkans net zo goed uit zijn slof schieten. Mogelijk helpt straffen wel om recidive tegen te gaan, maar ik denk dat een voorwaardelijke vrijheidsstraf dan beter werkt dan een onvoorwaardelijke vrijheidsstraf. Dan gaat het om de spreekwoordelijke stok achter de deur: "Oei, ik moet me even gedeisd houden, anders ga ik 2 maanden de bak in..."

Dit in combinatie met vrijheidsstraffen om de redenen die ik eerder heb genoemd zijn het begin van een redelijke aanpak. Maar: sociale controle werkt het best. Zodra criminelen vrienden, hobby's, een baan en een partner krijgen die ze kunnen verliezen als ze crimineel gedrag vertonen, dan houdt het criminele gedrag over het algemeen snel op.

Owja, de psychisch gestoorden heb ik er maar even buiten gelaten.
Wout


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #32 Gepost op: 11 december 2010, 09:49:55
Dat is mooi, zijn we het toch nog eens geworden. En vermogens delicten tegen hulpverleners zijn gewone vervelende delicten, krijg je niet snel nachtmerries van. Geweldsdelicten hebben tegen hulpverleners een enorme (soms demotiverende) impact en zijn geen "gewone"delicten omdat de uitoefening van de hulpverleningstaak, ook daarna in de toekomst, in gevaar gebracht wordt. Zelfs de meest geharde ambupleeg zal als maar vaak genoeg geweld tegen 'm gebruikt wordt zijn taak niet meer zo goed kunnen volbrengen
.
Éen kanttekening: een zelfverzekerde geweldpleger zal zich naar mijn mening eerder bedenken (je hebt gelijk, als hij zich al bedenkt door wat dan ook) door dat er een grote, reële kans is dat hij direkt na zijn daad opgepakt wordt dan dat hij afgeschrikt wordt door een x langere straf in het onwaarschijnlijke geval dat ie toevallig eens hoort tot de selecte groep gepakte geweldsplegers.

Als er beveiliging aan de deur staat (extreem hoge pakkans) wordt de kans veel kleiner dat er ongeregeldheden gebeuren dan dat deze er niet is. Veel blauw op straat, mee rijdende agenten bij risicovolle inzetten van de ambulance kunnen ook leed voorkomen.

In het weekend, 's nachts, rijden er soms maar twee auto's van de noodhulp in G&V (Dat weet jij beter dan ik). Hoogstens kan het Horecateam nog wat uitrichten. Bij ernstige geweldsdreiging wordt een tweede auto naar het incident gestuurd, voor er wordt opgetreden. De rest van onze regio wordt op dat moment een vrijstaat. Pakkans nihil. Als het incident in Wijdemeren is, duurt het 20 minuten eer die auto's weer in Huizen zijn. Je moet dan niet echt verbaasd zijn als je maar zo weinig repressie uit kan oefenen dat de zaak een meer en meer verloederd.
Ik weet niet of dat al weer veranderd is, maar ik hoorde dat vanwege de "meer blauw opstraat" de onopvallende auto verruild is voor een pitauto, waarna het aantal heterdaadjes naar een ongekend dieptepunt zakte. ("ik heb er de afgelopen maanden geeneen meer gehad"). Als je de auto van verre herkenbaar aan ziet/hoort komen vermindert de pakkans ook, maar de burgerij ziet weer wat meer blauw. "Het gaat ook om het gevoel, weet je."

Als geweldplegers weten dat er om de hoek best eens een onopvallende auto achter de ambu zou kunnen staan die er meteen opmept bij ongeregeldheden, dat zou pas helpen! En ik heb niets tegen gebruik van bv teasers tegen iemand die een ambubroeder of brandweerman aanvalt. Een brandweerman en ambupleeg moet zich onbekommerd kunnen concentreren op zijn kerntaak en beslissingen nemen op grond van de toestand van de brand of de patiënt. De factor geweldsdreiging vanuit het publiek mag geen rol spelen bij de beslissing hoe het incident aangepakt gaat worden, bijvoorbeeld tussen stay and play of scoop and run.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #33 Gepost op: 17 december 2012, 02:15:59
Zie je wel, nog een groep toegevoegd die wordt. Binnenkort winkelpersoneel, vuilnis ophalers, postbezorgers, eigenaren van AV bedrijven...
Ik zie nog aankomen dat binnenkort alleen het oude invalide vrouwtje na het beroven de hersens in slaan een niet verzwaarde straf op levert.    

Opstelten wil geweld tegen scheidsrechters fors zwaarder straffen
 
Redactie − 11/12/12, 15:01

© anp. Rode rozen op de rouwauto met daarin het lichaam van Richard Nieuwenhuizen, erop gelegd door de jeugdspelers van SC Buitenboys, de club van de omgekomen grensrechter.
 
Geweld tegen grensrechters of scheidsrechters moet in de toekomst net zo zwaar bestraft worden als geweld tegen de politie of hulpverleners. Dat zei minister Opstelten (Justitie) vandaag in de Tweede Kamer. Geweld tegen arbiters kan dan 200 procent zwaarder gestraft worden. .
 
Opstelten gaat de plannen op korte termijn met het Openbaar Ministerie bespreken, zo meldde hij.


http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/3361738/2012/12/11/Opstelten-wil-geweld-tegen-scheidsrechters-fors-zwaarder-straffen.dhtml