http://www.limburger.nl/article/20081229/REGIONIEUWS03/161763592/1004Ongeluk brandweer komt hond duur te staan
Het ongeluk dat een brandweerwagen uit Roermond in Herten maandagmiddag krijgt, komt de Duitse herder van Bas Frencken uit Maasbracht duur te staan. Jurek overlijdt na drie kwartier in het ijskoude water van een grindgat, terwijl brandweermannen in Herten hun collega's uit de verongelukte wagen halen.
Maasbracht
Door Hans Straus
De dagelijkse wandeling van Jurek en Bas Frencken voert meestal langs de grindplas van Aqua Terra bij het Essent-terrein in het dorp. Zo ook gistermiddag. De plas is zo goed als bevroren. Voor Jurek geen probleem volgens Bas. „Die springt altijd het water in. Bij dertig graden in de zomer of bij min tien. Dat maakt hem niets uit.” De ijslaag is echter te dun en houdt de vier jaar oude Jurek niet. „Na dertig meter op het ijs zakte hij er doorheen.” Bas belt meteen de brandweer in Roermond. Die rukt uit met een spuitwagen. Ondertussen gooit Bas stenen naar het ijs rond de hond in de hoop dat het breekt en Jurek terug kan zwemmen. Dat lukt niet. De stokken die Bas naar Jurek gooit klemt het dier in zijn bek. Zo blijft hij tenminste drijven. Bas hoort van een vriend die hij inmiddels heeft gebeld dat de brandweerwagen die Jurek moet redden betrokken is geraakt bij een ongeluk op de Rijksweg bij Herten. „Mijn vriend zit daar direct achter. Hij ziet het gebeuren. ‘Dat gaat nog even duren’, zegt hij.”
De tweede brandweerauto - met boot - komt in de file achter de verongelukte brandweerwagen terecht. De mannen helpen eerst hun kameraden. Een van hen zit bekneld. Ondertussen zit Jurek al drie kwartier in het water. De hond is ijzersterk, maar verdrinkt langzaam. Baas Bas heeft het niet meer. Hij moet door de brandweer van Thorn - die geen boot bij zich heeft en wacht op de collega’s uit Roermond - tegen gehouden worden. „Ik wilde het water in om mijn hond te helpen.”