Beheerder PD / Groene lamp

Auteur Topic: Beheerder PD / Groene lamp  (gelezen 3658 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 29 december 2008, 00:42:16
Waarvoor worden de groene lampen gebruikt? Toevallig voor het aangeven van het commandovoertuig?

Dit is voor de Beheerder PD.

Zie hier http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,4326.0.html

Overigens zijn in Rotterdam Rijnmond de BPD hesjes geel. Ik dacht ooit gelezen te hebben dat dit is omdat de groene vesten niet RWS gekeurd zijn...


Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1 Gepost op: 29 december 2008, 12:43:00
Dit is voor de Beheerder PD.

Zie hier http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,4326.0.html

Overigens zijn in Rotterdam Rijnmond de BPD hesjes geel. Ik dacht ooit gelezen te hebben dat dit is omdat de groene vesten niet RWS gekeurd zijn...

Dat hoeft niet per se beheerder PD te zijn.
Degene die als eerste aankomt (en dus de leiding heeft tot de komst van de OVD-P) zet de groene verlichting aan. Vervolgens zal de OVD-P de coördinerende taken overnemen (en / of uitzetten bij anderen).

Werkt eigenlijk het zelfde als bij de gele kolom. ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 29 december 2008, 12:53:03
Maakt niet zoveel uit hoe je het noemt, het gaat erom dat die persoon een coördinerende functie heeft op dat moment ;)

Ik heb ook wel politiemensen met het BPD hesje rond zien lopen bij aanrijdingen, waar geen sprake was van een PD. Komt in feite dus op hetzelde neer.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #3 Gepost op: 29 december 2008, 13:07:01
Maakt niet zoveel uit hoe je het noemt, het gaat erom dat die persoon een coördinerende functie heeft op dat moment ;)

Ik heb ook wel politiemensen met het BPD hesje rond zien lopen bij aanrijdingen, waar geen sprake was van een PD. Komt in feite dus op hetzelde neer.
De plek waar een aanrijding gebeurd is wel een PD.... Het delict hoeft niet perse uit het wetboek van strafrecht te komen ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #4 Gepost op: 29 december 2008, 13:56:30
De plek waar een aanrijding gebeurd is wel een PD.... Het delict hoeft niet perse uit het wetboek van strafrecht te komen ;)

Ik dacht dat er - praktisch gezien - pas sprake is van een PD, als PD management wordt toegepast. Dus afezetten en alleen toegang voor BPD, TR en eventueel hulpverleners tbv slachtoffers.
Letterlijk genomen is natuurlijk elke plaats waar een delict heeft plaatsgevonden een PD (al is het op basis van de visserijwet :D)

Dat was bij de betreffende aanrijding werd geen PD management toegepast, dus vandaar mijn opmerking :)


Nog een paar relevante citaten van http://thesaurus.politieacademie.nl
Citaat
PD-MANAGEMENT
Het managen (organiseren, administreren en communiceren), door een aangewezen beheerder plaats delict of leider plaats delict, van de hectiek op en rond de plaats delict, wanneer er sprake is van gecategoriseerde delicten of van delicten die TGO-waardig* zijn
Citaat
BEHEERDER PLAATS DELICT
De door de meldkamer aangewezen persoon die veelal als eerste de plaats delict benadert
Citaat
PD-BEHEER
Het beveiligen en het veilig houden van de plaats delict en het oriënteren op en overnemen van het pd optreden

* TGO
Citaat
TEAM GROOTSCHALIGE OPSPORING
Tijdelijke hulpstructuur, ingericht door politie en Openbaar Ministerie bij de acute aanpak van complexe rechercheonderzoeken, die door de grote maatschappelijke impact de inzet van een deskundig en omvangrijk team vereisen. Het gaat daarbij om zaken (TGO-waardige delicten) die de staande opsporingsafdeling(en) binnen een korps niet kunnen afhandelen

Valt een aanrijding onder 'gecategoriseerde delicten'?
(lijkt me doorgaans niet TGO-waardig in ieder geval ???)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #5 Gepost op: 29 december 2008, 16:24:43
Overigens zijn in Rotterdam Rijnmond de BPD hesjes geel. Ik dacht ooit gelezen te hebben dat dit is omdat de groene vesten niet RWS gekeurd zijn...

De RWS-richtlijn is van toepassing op de hoeveelheid reflecterend materiaal en 'desgin' er van. Ze zijn trouwens niet RWS-gekeurd (geen enkele RWS-ambtenaar die er beroepshalve handhaving op pleegt of keuringen uitvoert van vestjes), maar we spreken over een RWS-uitvoering. Deze is te herkennen aan meerdere verticale en horizontale reflectiebanen en zijn er in de kleuren: geel, oranje, koningsblauw, limegreen (= wat wij groen noemen) en rood.

De richtlijn is gebaseerd op de EN-471, maar bevat dus meer reflecterend oppervlak:

EN-471:


RWS-uitvoering:


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #6 Gepost op: 29 december 2008, 17:01:24
De RWS-richtlijn is van toepassing op de hoeveelheid reflecterend materiaal en 'desgin' er van. Ze zijn trouwens niet RWS-gekeurd (geen enkele RWS-ambtenaar die er beroepshalve handhaving op pleegt of keuringen uitvoert van vestjes), maar we spreken over een RWS-uitvoering. Deze is te herkennen aan meerdere verticale en horizontale reflectiebanen en zijn er in de kleuren: geel, oranje, koningsblauw, limegreen (= wat wij groen noemen) en rood.

Helemaal helder 8)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s