De plek waar een aanrijding gebeurd is wel een PD.... Het delict hoeft niet perse uit het wetboek van strafrecht te komen
Ik dacht dat er - praktisch gezien - pas sprake is van een PD, als PD management wordt toegepast. Dus afezetten en alleen toegang voor BPD, TR en eventueel hulpverleners tbv slachtoffers.
Letterlijk genomen is natuurlijk elke plaats waar een delict heeft plaatsgevonden een PD (al is het op basis van de visserijwet
)
Dat was bij de betreffende aanrijding werd geen PD management toegepast, dus vandaar mijn opmerking
Nog een paar relevante citaten van
http://thesaurus.politieacademie.nlPD-MANAGEMENT
Het managen (organiseren, administreren en communiceren), door een aangewezen beheerder plaats delict of leider plaats delict, van de hectiek op en rond de plaats delict, wanneer er sprake is van gecategoriseerde delicten of van delicten die TGO-waardig* zijn
BEHEERDER PLAATS DELICT
De door de meldkamer aangewezen persoon die veelal als eerste de plaats delict benadert
PD-BEHEER
Het beveiligen en het veilig houden van de plaats delict en het oriënteren op en overnemen van het pd optreden
* TGO
TEAM GROOTSCHALIGE OPSPORING
Tijdelijke hulpstructuur, ingericht door politie en Openbaar Ministerie bij de acute aanpak van complexe rechercheonderzoeken, die door de grote maatschappelijke impact de inzet van een deskundig en omvangrijk team vereisen. Het gaat daarbij om zaken (TGO-waardige delicten) die de staande opsporingsafdeling(en) binnen een korps niet kunnen afhandelen
Valt een aanrijding onder 'gecategoriseerde delicten'?
(lijkt me doorgaans niet TGO-waardig in ieder geval
)