SBS had enige tijd de serie 'critical rescue'. Daar was ook een aflevering dat 2 jongetjes door het ijs waren gezakt, op het midden van een plas. Doordat zij gauw verkleumd raakten door de kou, konden zij niet meer vasthouden aan het ijs en verdwenen zij naar de bodem.
Het enige wat de brandweer had waren isolatiepakken, met een hoog drijfvermogen. Eenmaal bij het wak lukte het daarom niet om onder water te komen en de jongens de pakken. Door flink op en neer te bewegen probeerde de brandweerman dieper te komen en zo met z'n voeten de jongens te lokaliseren en uit het water te vissen. Met assistentie van korpsen uit de omliggende gemeenten - met dezelfde isolatiepakken - lukte dat uiteindelijk (1e jongen na +/- een half uur, de 2e na +/- drie kwartier). Jongens natuurlijk zwaar onderkoeld, maar één van de twee heeft het toch overleefd.
Moraal van het verhaal is dat de brandweer zeer slecht was geprepareerd voor dit soort incidenten. Geen geschikte middelen voorhanden en ongeoefend voor dit soort incidenten. Ik heb me daarover flink verbaasd.
Overigens wel waardering voor de redders, met de beperkte middelen die zij hadden hebben zij die twee jongens toch boven weten te krijgen.
Ik geloof dat we dat in Nederland toch stukken beter voor elkaar hebben, al kan het in sommige gebieden wel enige tijd duren voor er een WO ter plaatse is.
Zijn de Nederlandse hulpdiensten goed geprepareerd voor ijsincidenten?
Zonder te willen oordelen over het optreden van de hulpdiensten; kan het ook in Nederland lang duren voor je weer op het droge staat:
Hulpdiensten kregen de melding binnen van een omwonende, die was ingelicht door een vrouw die rond half twaalf haar hond aan het uitlaten was. Zij zag de man tientallen meters uit de kant in het koude water liggen en hoorde hem om hulp schreeuwen. In afwachting van de komst van de brandweer hebben omwonenden geprobeerd de man uit het water te helpen maar de reddingspogingen mislukten. De brandweer ondernam met een ladder, touw en een slee meerdere reddingspogingen om de man op het droge te krijgen. ,,Een van de duikers zakte zelf ook door het ijs,'' meldt brandweercommandant Zuidijk. ,,Het is ontzettend inspannend om iemand die onderkoeld is, op steeds weer afbrokkelend ijs te helpen.'' De man heeft, nadat de brandweer was gearriveerd, nog zeker een half uur in het ijskoude water gelegen.