Peter,
Is die gele opblaasbare 'slede' hetzelfde apparaat als wat jullie op IVIC 2007 demonstreerden?
Ik heb dit nog niet eerder gezien bij de brandweer in ieder geval
ja, dat is de paratech versie, van de Rescue-SLED.. Ik zie wel dat ze wienig product training hebben gehad. Ze hebben de sleeplijn, aan het handvat gemonteerd, in plaats aan de lagere D-ringen die aan weerzijde zit..
Ze bouwen nu onnodig veel kracht op een punt op. en de verdelen de krachten dus niet over twee D-dingen, En ze trekken de punt eigenlijk naar beneden in plaats van de bodem naar boven.. ik denk dat ze meer weerstand hebben met het trekken van de Rescue-Sled over het ijs.. Dit is pure ontwetendheid.
Een ander punt is dat mensen geen simpel weg, anti-slip zolen onder hun schoenen. (zoiets als Yaktrax) en ik zie niemand met IJspriemen (ICE-Picks) bijzich.. En dat zijn toch fundementele items op ijs.. Zelfs een verantwoordelijke tourschaatser heeft Ijspriemen-Picks bij zich, waarom de hulpverleners die zich op het ijs bevinden dan niet..
Misschien is het ijs ruim dik genoeg hoor.. Maar er staat minstens 1000 kilo dynamische gewicht op 1 plek op het ijs.. , waarbij slechts 100kilo een beetje verdeeld ligt.. Het ijs daar was die dag ongeveer 8 centimeter dik..
IJs is per definitie een onveilig gebied.. Wat is er mis met een snelle evacuatie van het ijs, en daarna de patient op de vaste grond te behandelen ?