Samenwerking hulpdiensten, KNRM en Reddingsbrigade bij ijsreddingen

Auteur Topic: Samenwerking hulpdiensten, KNRM en Reddingsbrigade bij ijsreddingen  (gelezen 117480 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #200 Gepost op: 9 februari 2012, 21:25:36
In het kader van zelfredzaamheid.

Natte kleding en sneeuw en ijs hebben een zuigende werking, (dus nog voor het vastvriest..)   Die zuigende werking kan in survival situaties even tot een voordeel zijn.  Je kan het natte kleding etc zo drogen.. De zuigkracht kan voorkomen dat je in het wak weg zakt, maar dat je een blok ijs kan vast blijven zuigen, en later stadium vast vriezen.

In survival situaties (zelfredzaamheid), hulp en uitrusting is ver te zoeken, dan kan je daar van gebruik maken.  Maar dat gaat een beetje buiten dit topic (Reddingsbrigade/KNRM)


donderslag

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #201 Gepost op: 9 februari 2012, 23:18:20
http://contour.com/stories/drb-oefening-ijsredding-wantijpark

Een filmpje van de collega's van de reddingsbrigade
Berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #202 Gepost op: 10 februari 2012, 11:57:41
http://contour.com/stories/drb-oefening-ijsredding-wantijpark

Een filmpje van de collega's van de reddingsbrigade

Leuk inzet filmpje, gefilmd uit het oogpunt van het fictieve slachtoffer. En dit slachtoffer heeft geen last van de kou, want hij kan zelf nog iets vast houden.  Dat is meestal niet meer zo.

Een paar aardige tips (denk ik), voor werken in het donker is.  Dat kan ook voor gewoon oppervlakte redding, maar zeker ook voor ijsredding
  • Bevestig aan de redder een breeklichtje, een fel kleurtje, zoals Groen of Geel.  (Wij monteren ze op de helm)
  • Bevestig aan de brancard, c.q. hulpmiddel een vier breeklichten in een afwijkende kleur van de redder (rood/blauw)  Zo blijft er visueel contact.   Dit kan je ook doen voor de landingzone aan de was, of voor de lijn bedieners.
    Verblind niet, kost bijna niets, en werk nagenoeg altijd.
  • Een hoofdlamp voor de redder is praktisch als je werkt nabij het slachtoffer.
  • Spreek (fluit)signalen af, voor Lijn innemen, Lijn uitgeven, noodsignaal.
  • De Kuipbrancard is gevuld met een deken, daar heb je niet veel aan.  En over een ferno-kuipbrancard op dun ijs situaties heb ik al eerder iets geschreven. Als Slede is het prima ding, maar in het water, heb je een bakwater die mee moet sleuren.


Ik hoop dat jullie wat hebben aan de tips.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #203 Gepost op: 11 februari 2012, 00:33:32
Maar wel goed dat het zo is afgelopen, nog hulp gehad?


guest11765

  • Gast
Reactie #204 Gepost op: 11 februari 2012, 06:30:22
Nee geen hulp gehad. Was ook niet echt nodig hoor.
Het was een ring vaart achtig iets, en vanaf het moment dat ik weer op het ijs was heb ik mij voorzichtig dan wel spoedig richting mijn fiets begeven. Onderweg wel de Walk off shame moeten doen natuurlijk. Want iedereen die eerst op het ijs stond, stond inmiddels op de kant te kijken...

Meteen me fiets op gesprongen en een stuk waar ik normaal 20 minuten over fiets, was ik nou binnen +10 thuis.
Toen voorzichtig onder een lauwe douche gestapt en steeds warmer gezet.

Je voelt je wel heerlijk rozig de rest van de dag 0098


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #205 Gepost op: 17 januari 2013, 22:31:09
En als je niet meer kan varen vanwege de ijsgang dan ga je zoals iedere winter over op de ijsreddingen


IJsreddingen voor KNRM Marken
 
IJmuiden, 16 januari 2013

Het hele jaar vaart KNRM-station Marken uit voor hulp aan schepen op Gouwzee en Markermeer. Het hele jaar? Nee, niet als er ijs ligt. Dan verandert station Marken in een lopend reddingteam en snelt naar schaatsers in nood.
Vanuit het station stuurt een ijsreddingsteam van de KNRM alle samenwerkende hulpdiensten aan: brandweer, EHBO’ers en desnoods een SAR-helikopter.
 
De Gouwzee is beschut, ondiep en vriest als eerste dicht. Voor het ijs dik genoeg is, staat de halve Randstad er al op de schaats. Weinig schaatsers beseffen welk risico ze lopen. Sijmon Zondervan, schipper van de Marker reddingboot en brandweerman, botst nogal eens op moderne eigenwijsheid: “Stadsmensen zijn tegenwoordig even mondig als onnozel. Die willen niet wachten tot deskundigen het sein veilig geven. Maar kennis van de elementen hebben ze niet. Te weinig boerenverstand. Een keer was het ijs zo dun dat het golfde. Toen ik schaatsers waarschuwde, kreeg ik meteen zo’n grote mond. Geen verbod houdt de mensen tegen. Dus moeten wij voorbereid zijn op ongelukken. Die hebben we de afgelopen jaren bij tientallen gehad. Gebroken botten, door het ijs zakken. Een mevrouw viel zich een schedelbasisfractuur op 800 meter van de dijk. Een schaatser raakte geďsoleerd op een ijsschots en dreef richting Lelystad; vlak voor donker pikte een heli hem daar weg. Het gevaar is onderkoeling. Dat is een sluipmoordenaar. Je moet mensen in problemen echt snel ophalen.”
 
De samenwerking tussen de hulpdiensten is geleidelijk ontstaan. “We werkten ad hoc al samen, maar een paar jaar geleden was coördinatie met andere hulpdiensten nog steeds niet vanzelfsprekend. Cultuur  en praktijk van diensten sloten in het werkveld soms slecht op elkaar aan. Daar hadden we allemaal buikpijn van: brandweer, de burgemeester van Waterland, KNRM. Het scharnierjaar was 2007. Oud-schipper Jacob Klaver en ik waren aan het brainstormen over onze rol bij ijsreddingen. Hoe konden wij nou sneller bij een slachtoffer komen? Wij vroegen de brandweer wat zij doet als er ver van de dijk iemand van het ijs moet. Nou, was het antwoord, wij gaan slechts zo ver het ijs op als onze ladders lang zijn. Toen waren de rollen meteen duidelijk. Wij hebben speciale ijsbrancards, lijnen en overlevingspakken, de brandweer heeft voertuigen, ladders en duikteams. We hebben de samenwerking concreet gemaakt. Zodra wij vanwege ijs niet meer kunnen varen, leggen wij onze spullen in de brandweerwagen. Die rijdt ons zo dicht mogelijk naar een slachtoffer, alarmcentrale Zaandam vertelt ons de details en ter plekke gaan wij in overlevingspak het ijs op. Dat gebeurt allemaal binnen de structuur die Veiligheidsregio Zaanstad-Waterland met de samenwerkende hulpdiensten heeft uitgewerkt: de inzetprocedure ‘IJsredding op grote Wateren’.”
 
Dat kan zo zijn, maar zijn bemanningsleden van een reddingboot vanzelf ook goede ijsredders? Schipper Sijmon Zondervan schiet in de lach. “Niet per se. Onze redders aarzelen nooit om bij stormweer het water op te gaan, maar sommige waren wel bang door het ijs te zakken. Oefenen in wakken heeft dat allemaal verholpen. De KNRM is hier een onmisbaar onderdeel van de gezamenlijke gecoördineerde ijsreddingdienst.”
 
De adviezen van Sijmon Zondervan aan ijsgangers:
 • Ga niet zomaar het ijs van de Gouwzee op. Volg de ijsberichten op tv en internet.
• Houd je aan de aanwijzingen en gecontroleerde routes van plaatselijke ijsclubs.
• Wantrouw het ijs naarmate je dichter bij de opening naar het Markermeer komt.
• Ga niet alleen, in het donker of bij mist het ijs op.
• Pas op voor het ijs op het Markermeer. Wind en stroming veroorzaken scheuren en wakken. Je bent er ver van alles, als niemand je opmerkt, sta je er alleen voor.
• Kom niet als toeschouwer naar een redding, met teveel mensen op een plek zakken we allemaal door het ijs.
 
[uit De Reddingboot, verslag 214, pagina 24-25, januari 2012]


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #206 Gepost op: 18 januari 2013, 16:15:12
Hulpdiensten ook paraat op het ijs

http://www.veiligheidsregiozaanstreekwaterland.nl/veiligheidsregio-zaanstreek-waterland/nieuws/item/artikel/hulpdiensten-ook-paraat-op-het-ijs/

Het koude weer heeft ervoor gezorgd dat de Gouwzee is dichtgevroren. Dit heeft ertoe geleid dat de reddingsboten van Marken en Warder uit dienst zijn gegaan. Hiermee is de inzetprocedure ‘ijsredding op grote wateren’ vanaf vanavond van kracht.

De veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland heeft twee ijsreddingsteams om mensen te redden die in nood zijn op het ijs. Op Marken en in Warder is een ijsreddingsteam gestationeerd. Deze teams werken samen met de hulpdiensten: brandweer, EHBO’ers en eventueel een SAR-helikopter. Dat gebeurt allemaal binnen de structuur die Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland met de hulpdiensten heeft uitgewerkt: de inzetprocedure ‘IJsredding op grote Wateren’.

De KNRM denkt overigens dat het komend weekend nog veel te gevaarlijk is om op de Gouwzee te gaan schaatsen.

Schaatsadvies:
- Houd de officiële berichtgeving in de gaten, ga niet zomaar natuurijs op!
- Houd je aan de aanwijzingen en gecontroleerde routes van plaatselijke ijsclubs
- Wantrouw het ijs naarmate je dichter bij de opening naar het Markermeer komt
- Ga niet alleen, in het donker of bij mist het ijs op
- Pas op voor het ijs op het Markermeer. Wind en stroming veroorzaken scheuren en wakken. Je bent er ver van alles, als niemand je opmerkt, sta je er alleen voor
- Kom niet als toeschouwer naar een redding, met teveel mensen op een plek zakken we allemaal door het ijs.


Lees hier het artikel op bnr.nl over ijsreddingen



IJsreddingen voor KNRM Marken

http://www.knrm.nl/service/nieuws/?contentID=6BA4B2AC

Foto's : http://www.knrm.nl/service/nieuws/?contentID=6BA4B2AC
Samen sterk in de hulpverlening!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #207 Gepost op: 18 januari 2013, 16:44:54
Procedure IJsredding grote wateren van kracht
 
Marken, 18 januari 2013
 
Vanaf gisteravond is de inzetprocedure IJsredding op grote wateren weer van kracht. Door de ijsgang zijn de reddingboten van Station Marken uitgemeld maar indien nodig zullen de vrijwilligers van KNRM in actie komen op het ijs!
 Alle benodigdheden voor het ijsreddingsteam zijn overgebracht naar de brandweerkazarne van de vrijwillige Brandweer op Marken. Dit zijn onder andere de ijsslee met reddingbrancard, hypothermie brancard, diverse onderkoelingfolies, wollen dekens en de persoonlijke uitrusting voor het ijsreddingsteam.
 Wanneer er op de grote wateren rondom Marken of de grotere binnenwateren in de gemeente Waterland zich een ijsincident voordoet kan er een beroep worden gedaan op het zogeheten IJsreddingsteam. In het samenwerkingsverband tussen de KNRM en de vrijwillige Brandweer van Marken zal er een gezamenlijke inzet plaatsvinden met beide disciplines.
 De vrijwilligers van de Brandweer en KNRM op Marken zijn er klaar voor!
 
Ook de pers heeft dit niet ongemerkt voorbij laten gaan. Gistermiddag heeft er een interview plaatsgevonden door BNR nieuwsradio. Hierbij zijn Symon Zondervan en Tijs Klaver geďnterviewd.


 
KNRM: "Grote meren die dichtvriezen trekken waaghalzen aan."



Grote meren die dichtvriezen trekken al snel waaghalzen aan, meent Symon Zondervan, schipper van de Marker-reddingsboot. Vanuit station Marken werkt de KNRM daarom nu samen met de brandweer die traditioneel mensen redt die door het ijs zijn gezakt.
 
Brandweer
Het werkterrein vanuit station Marken beslaat een enorm gebied, verzekert Tijs Klaver van de reddingsmaatschappij. Tussen Monnickendam en Marken is de Gouwzee namelijk een paar kilometer breed. "De brandweer is beperkt inzetbaar omdat ze met hun bluspak niet het ijs op gaan", zegt Klaver.
 
De brandweer heeft moeite verder te reiken dan een ladder lang is, terwijl de reddingsbrigade van de KNRM tot honderden meters ver het ijs op kan dankzij speciale overlevingspakken. De reddingsmaatschappij denkt overigens dat het komend weekend nog veel te gevaarlijk is om op de Gouwzee te schaatsen.
Bron KNRM


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #208 Gepost op: 20 januari 2013, 00:09:02
[GoPro] Reddingsbrigade Den Helder oefent Ijsredding

[GoPro] Reddingsbrigade Den Helder oefent Ijsredding
brandweer23·
Gepubliceerd op 19 jan 2013
Reddingsbrigade Den Helder heeft op 19 Januari gezamelijk met de Brandweer geoefend met het redden van personen uit/van het ijs. Gefilmd met de GoPro HD Hero 2
Samen sterk in de hulpverlening!


MR3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #209 Gepost op: 20 januari 2013, 18:55:46
Vanmiddag rond de haven van Wijdenes geoefend op en in het ijs met de jeugd.

Het ijs is zeer zwak en zoals op het filmpje te zien is een voet genoeg om er doorheen te gaan.

Overigens bleek later dat er een paar kilometer verderop geschaatst werd......

IJs op het Markermeer levensgevaarlijk