Laten we die discussie nou niet hier voeren.. Het zou het topic vervuilen, en groepsgedrag en publieks gedrag is een aparte wetenschap, en de oorzaak en gevolg van gedrag van redders, heeft geen aantoonbare invloed. Wel is het slim om hier goed over na te denken...
Echter die taak is voor de opdrachtgever en niet zo zeer voor de redders aanzich, bij mijn weten hebben niet veel redders hier een wetenschappelijke studie gevolgd om dit soort groepsgedrag te analyseren. DUs je blijft bij super algemeenheden..
Natuurlijk is preventie een belangrijk item. Daar staan bordjes, en afzettingen voor.. Redders zijn er voor als alles toch niet gewerkt om dan toch in te grijpen, (Zonder het eigen schuld dikke buld principe).
Mijn concrete vraag is, hoe zijn redders hier op voorbereid.. Ik heb de afgelopen week een aantal ijsrescue situatie mogen beoefenen, en veel ijsreddingstechnieken, zowel voor duikers als voor oppervlakte redding mogen doen.. Veel oude kennis was al wat weg gezakt. En er is veel nieuw materiaal en kennis beschikbaar.. En sommige dingen liggen zo voor de hand, dat ik me verbaas dat veel redders basis voorzieningen niet hebben..
Nu had ik al een rapport gelezen van brandweer over ijsreddings, en een van de conclusies was dat er nog weinig voor ontwikkeld was..
Het grappig is dat uit diverse disciplines al veel informatie bekend was, echter dat informatie zo enorm verspreid is.. dat het misschien handig om dat te verzamelen..
Wie ken bijvoorbeeld dit water/ijs reddingsplatform ? Dit is tot nu het snelst inzetbare platform dat ik nu toe ken.. Dit is stabieler dan een Hansaboard. Redelijk breed inzetbaar.. Er is volgens mij helaas nog geen nederlandse leverancier..