Ik weet dat er al een discussie geweest is over droogpakken. Ik begin dan ook niet steeds over het niet goed kunnen zwemmen in droogpakken.
En blijkbaar snap jij nog steeds niet het verschil tussen droogpak, en een droge overlevingspak. en weet jij niet het verschil tussen offensief en defensief zwemmen, anders maak je niet van dit soort opmerkingen..
Ik vind het een prima oefening en het belangrijkste criterium moet zijn dat het werkt. En het is al beter aangepakt dan de gemiddelde IJsredding van de brandweer die ik gezien heb.
Ik vind het een geweldige oefening dat brandweer, knrm en ehbo samenwerken in een oefening, juist zeer uniek. Maar iedereen is hier ook om te leren, en te proeven van andersmans ervaringen.. Vandaar mijn opmerking.. Wij hebben ervaren dat de gesloten kuipbrancards zoals deze ferno zelfs met drijvers op dun ijs, gewoon onhandig is
en zonder drijvers (zoals bij sommige andere oefeningen) zelfs gevaarlijk voor de redder....Ik denk ook niet dat de brancard primair gebruikt wordt om het SO uit het water te vissen maar om het SO te vervoeren. Wat volgens mijn ervaring bij door het ijs gezakte schaatsers het geval is dat bij aankomst ze er vaak al uit zijn. (Door omstanders) Zo niet dan wordt het moeilijk want je bent vaak pas na een half uur of langer ter plaatse.
En dan moet zo iemand naar de Trauma Heli en daar komt dan die brancard om de hoek kijken.
Voor op gesteld dat de meeste oefeningen hier afspelen op dik ijs.. Dat kan je zien, omdat er allemaal een
Bijt is gemaakt. Voor het geven van een basistraining is dat ook goed.. Het geeft de instructeurs de gelegenheid om diverse scenario's te oefenen en je training gecontrolleerd te houden. Het is lastig om op basis van de foto's iets te zeggen, want je kan niet zien, in welke fase de instructie plaast vindt.. Je kan ook slecht zien of brancards extra aangelijnd zijn, welke type lijnen worden gebruikt.. En zeker als je geen invloed hebt welke foto's ergens geplaatst zijn.. Zo kan een oefening werken met een brancard op dun ijs.. een bepaalde bedoeling hebben van een instructeur, die je niet terug ziet op de foto..
Dus op basis van de foto's kan je niets zeggen over hoe de oefening is gehouden.. Dus als ik al spreek over een foto.. dan zie je dat er verschillen zijn, ter illustratie van een argument..
Dus zegt niets over of iemand het wel goed of niet goed doet, want je kan via de foto niet in de hoofd van de instructeur kijken, en waarom de instructeur mensen iets op een bepaalde manier wil laten ervaren.....In de oefening van Mark hebben ze een grote bijt gemaakt, en werken ze dus met een "dik ijs" scenario.. En daar kan een dergelijk brancard zeker als slee als transportmiddel gebruikt worden voor materialen als slachtoffers.. Je kan er zelfs een transport systeem mee maken.. met ijsboor en katrollen,zodat je zo min mogelijk mensen op het ijs hoeft te hebben..
Bij "
dun onbetrouwbaar ijs scenario" zoals gebruikt bij een andere oefening op dit forum.. is de Ferno kuipbrancard eerder risico verhogend dan verlagend.. Op onderstaande foto zie je dat de oppervlakte spanning willen verdelen over het ijs.. Dat betekend dat je werkt op onbetrouwbaar en dun ijs.. Er zijn geen aanvullende drijvers geinstalleerd,
(Op bovenstaande foto kan je niet zien of de brancard is gezekerd, met een drijvende lijn, maar wel nat iemand een dunijs techniek beoefend doet op dik ijs..,
Dat is trouwens ook zeer verstandig...)
terwijl bij de oefening in Marken hebben de zelfde kuip juist geprepareerd met drijvers..
Ik geef aan dat deze techniek, met dit type brancard niet handig is... zeker niet als je geen extra drijvers hebt geinstalleerd.. Als Slee over sneeuw en dikijs werkt het erg goed. En daarom vind ik het handvat wat ze gemaakt hebben in Marken daar ook zeer goed voor te gebruiken.. Ik zou ze adviseren om twee drijvers aan de beide zijkanten, vanaf de schouders tot de bekken te installeren.
Op dun ijs is een een drijvende wervelplank (Niet de standaard de ferno-wervelplank), of een andere tool, is dan een meer geeigende redmiddel, of verplaats methode... of er zijn betere en veiligere tools. voor.. Een Rescuesled, of een specifiek daarvoor ontworpen platform is natuurlijk ook goed.
Een wervelplank op papperig ijs, is trouwens wel werken...