Samenwerking hulpdiensten, KNRM en Reddingsbrigade bij ijsreddingen

Auteur Topic: Samenwerking hulpdiensten, KNRM en Reddingsbrigade bij ijsreddingen  (gelezen 119931 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #110 Gepost op: 6 februari 2010, 11:12:11
Wij hebben iets dergelijks bij de hand gehad op het Gooimeer. We hebben toen de Kerkklok van de grote kerk Naarden laten luiden, de mensen konden op het geluid af naar de kant lopen.

Je moet ook inventief zijn op zo n moment. Een megafoon reikt ook een tiental kilometers over het ijs. Je kan vragen de verdwaalde mensen te roepen, bij zoekaktie sop het water doen we dan ook, motor uit en luisteren. Je kunt de Mobile telefoon lokaliseren...

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #111 Gepost op: 6 februari 2010, 11:14:46
Er staat niet over onetouwbaar ijs en laten we ons aan de feiten houden, dit is een mist probleem en geen ijsprobleem. Zie onderstaandelink met een stukje film.


Als het ijs wel betrouwbaar is, dan kan je er niet door heen zakken, en dan heb dus geen lijntje en droogpakken zwemvesten nodig.. maar schaatsen, want dat gaat een stuk sneller dan lopen..

Kruiend ijs, is per definitie gevaarlijk, en Ijs op het ijsselmeer is per definitie gevaarlijk.. tenzj je een echte ijsmeester bent, die verstand heeft van ijs.. IJs diktes meet, zeker weet dat er geen schotsen zijn, en ook zeker weet dat er nergens word gespuiit, of water word toegevoegd aan het ijsselmeer, zodat de druk onder ijs groter wordt.
Het is niet alleen de dikte van ijs die bepalend is, ook de brosheid, de scheurvorming, wind etc.. IJs op dergelijke grote vlakten is altijd in beweging, Anders hoopt het zich niet op..  IJs op het ijsselmeer en markermeer of welke grote plas ook,  heeft gewoon risico's met zich mee..

Zeker als redder, die moet werken op het ijs.. moet je dus weten wat je doet. wat de omstandigheden zijn..
We hoeven er ook weer niet zo erg moeilijk, de juiste middelen zijn niet duur, de juiste technieken zijn zeer eenvoudig aan te leren. En hoef je niet alles te weten van IJs massa's om een veilige en succesvolle redding uit voeren...
Met een basis trainingje van 8 uur kan iedereen met gezond verstand en gezond lijf dit correct leren..

Maar iemand die een klein beetje verstand van deze materie heeft, weet dat deze technieken volgens welke norm dan ook. onveilig is.. En gelukkig gaat het vaak goed.. Maar ik zou het erg vervelend vinden, als vier mannen/vrouwen door het ijszakken, en overlijden of in het ziekenhuis belanden, en iemand hier naar dit topic moet verwijzen, dat we het hier er over hadden...


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #112 Gepost op: 6 februari 2010, 11:17:13
Wij hebben iets dergelijks bij de hand gehad op het Gooimeer. We hebben toen de Kerkklok van de grote kerk Naarden laten luiden, de mensen konden op het geluid af naar de kant lopen.

Je moet ook inventief zijn op zo n moment. Een megafoon reikt ook een tiental kilometers over het ijs. Je kan vragen de verdwaalde mensen te roepen, bij zoekaktie sop het water doen we dan ook, motor uit en luisteren. Je kunt de Mobile telefoon lokaliseren...

Henk

Hierin heb je absoluut gelijk..   Inventief moet je zijn, en je moet als bevelvoerder, ovd-b of ovd-r echt weten hoe je in dit soort omstandigheden een baken kan zijn in de mist..  Een hoorn, en een sirene laten loeien werkt perfect.. Een megafoon..
Wel onderling afstemmen, anders weten mensen niet waar ze op moeten reageren...
Soms brengt een simpel fluitje ook al uitkomst..

Zouden die brandweer mensen een fluit bij zich gehad hebben ?


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #113 Gepost op: 6 februari 2010, 13:31:05
Echtpaar verdwaald op het ijs nabij Gaast (Fr.). 4 februari 2010
Rond 17.00 uur ontving het Kustwachtcentrum te Den Helder een melding van de meldkamer Leeuwarden dat op het ijs nabij Gaast een 66-jarig echtpaar was verdwaald. Zij waren bij het kruiende ijs gaan kijken en waren als gevolg van plotseling opkomende mist verdwaald. Met behulp van hun mobiele telefoon konden zij via 112 alarm slaan. De melding werd direct doorgegeven aan het Kustwachtcentrum Den Helder. Daar werd onmiddellijk de offshore reddinghelikopter van de firma Bristow ingezet. Binnen het half uur had deze helikopter het echtpaar gelokaliseerd met behulp van de speciale warmte apparatuur. Vervolgens zijn de mensen opgepikt en nabij Gaast afgezet. Daar stond inmiddels een ambulance gereed. Ook bemanning van station Hindeloopen van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij was aldaar aanwezig met warme kleding. Het echtpaar heeft geen schadelijke gevolgen overgehouden aan hun avontuur.

Al weer een goede aktie van het Rescue Coordination Centre in Den Helder! O0

http://www.kustwacht.nl/nl/persberichten.html


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #114 Gepost op: 6 februari 2010, 13:36:23
Echtpaar verdwaald op het ijs nabij Gaast (Fr.). 4 februari 2010
Rond 17.00 uur ontving het Kustwachtcentrum te Den Helder een melding van de meldkamer Leeuwarden dat op het ijs nabij Gaast een 66-jarig echtpaar was verdwaald. Zij waren bij het kruiende ijs gaan kijken en waren als gevolg van plotseling opkomende mist verdwaald. Met behulp van hun mobiele telefoon konden zij via 112 alarm slaan. De melding werd direct doorgegeven aan het Kustwachtcentrum Den Helder. Daar werd onmiddellijk de offshore reddinghelikopter van de firma Bristow ingezet. Binnen het half uur had deze helikopter het echtpaar gelokaliseerd met behulp van de speciale warmte apparatuur. Vervolgens zijn de mensen opgepikt en nabij Gaast afgezet. Daar stond inmiddels een ambulance gereed. Ook bemanning van station Hindeloopen van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij was aldaar aanwezig met warme kleding. Het echtpaar heeft geen schadelijke gevolgen overgehouden aan hun avontuur.

Al weer een goede aktie van het Rescue Coordination Centre in Den Helder! O0

http://www.kustwacht.nl/nl/persberichten.html

Dit is de zelfde actie als deze..
Gisteren zijn door de Kustwacht 2 mensen van het ijs gehaald door de Bristow/Nogepa/Coastguard helikopter MU:

http://www.stjoerder.nl/pageid=268/articleid=558

Geinig filmpje O0
Waarbij de discussie over de inzet van de brandweermensen op het ijs.. over ging..


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #115 Gepost op: 6 februari 2010, 13:52:02
Dit is de zelfde actie als deze..Waarbij de discussie over de inzet van de brandweermensen op het ijs.. over ging..

Volgens mij gaat het hier over IJspret&Reddingbrigade/KNRM en Kustwacht.
Een hele veilige manier om mensen van het ijs te halen in de mist is dus gewoon een helikopter met infrarood.
Hoef je ook niet over het ijs te lopen. ;)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #116 Gepost op: 6 februari 2010, 14:23:58
Volgens mij gaat het hier over IJspret&Reddingbrigade/KNRM en Kustwacht.
Een hele veilige manier om mensen van het ijs te halen in de mist is dus gewoon een helikopter met infrarood.
Hoef je ook niet over het ijs te lopen. ;)

Absoluut mee eens..  Als je Heli met Hoist capaciteit beschikbaar hebt en die kan met mist ingezet worden..  Is dat een zeer goede en relatief snelle methode..

Op dit moment zijn alleen de NOGEPA, Marine Lynx en de SAR heli en heel soms een heli van het Loodswezen daarvoor beschikbaar..  Echter die zijn zeker niet altijd beschikbaar, en inzetbaar..   Ook word een Heli Hoist inzet nog steeds als een hoog riscio inzet beschouwt, en keuze van een Heli inzet is dus zeker niet altijd vanzelf sprekend..
Als de nieuwe EUROCOPTER NH-90 word inzetbaar is,  is de verwachting dat de inzetcriterea wel worden verruimd.  

De EUROCOPTER NH-90 is de vervanger van de volgende reddings helicopters
Ik ken de exacte specificaties van de G-BD0C Seaking S61N (Bristow NOGEPA) helikopter niet.., maar ik kan me voorstellen dat die vergelijkbaar zijn met NH-90 defensie de inzet criterea mogelijk zal verruimen..  Echter ik daar nog geen uitspraken van gelezen..


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #117 Gepost op: 6 februari 2010, 14:27:32
Een directe vraag die bij me opkomt bij dit incident is dat men de traceerbaarheid van mobiele telefoons toch een redelijke fix van de positie van de beller kan krijgen op de 112 centrales....  Als dit redelijk nauwkeurig is, zoals men dat beweert... Dan kan de Locate fase toch redelijk kort zijn..
Ik lees ergens dat de NOGEPA Heli ruim 30 minuten na aankomst in het zoekgebied heeft moeten zoeken..

Zou de kustwacht en de 112 driebergen centrales, de zelfde coordinaten stelsels gebruiken ?


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #118 Gepost op: 6 februari 2010, 19:50:40
Zou de kustwacht en de 112 driebergen centrales, de zelfde coordinaten stelsels gebruiken ?

Goed punt:

nee de Kustwacht werkt met LAT/LONG en de walkant niet.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #119 Gepost op: 6 februari 2010, 20:06:38
Goed punt:

nee de Kustwacht werkt met LAT/LONG en de walkant niet.
Voor de geïnteresseerde hier nog een draadje over het gebruik van coördinaten bij de diverse soorten meldkamers :)

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,27762.0.html
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s