'Boete na weggooien peuk vraagt om meer politie'

Auteur Topic: 'Boete na weggooien peuk vraagt om meer politie'  (gelezen 7338 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
Gepost op: 30 december 2008, 15:24:24
'Boete na weggooien peuk vraagt om meer politie'

(Novum) - Meer politieagenten zijn nodig om mensen te beboeten die kauwgom of een sigaret op straat gooien. Dit omdat de kans op agressie groot is, melden de politievakbond ACP en de Nederlandse Politiebond (NPB) dinsdag. Nu worden de bekeuringen in gemeenten vaak uitgedeeld door buitengewone opsporingsambtenaren die alleen de bevoegdheid hebben te beboeten en te waarschuwen.

De bonden verwachten dat het moeilijk wordt om het verbod op het weggooien van een sigaret of kauwgom na te leven, waarvoor veel extra agenten nodig zijn. Naar hun opvatting zouden die echter ook elders kunnen worden ingezet.

Voorzitter van politievakbond ACP Gerrit van de Kamp stelt dat de hoogte van de boete agressie in de hand werkt. "Ik vind dat bestuurders en politici goed moeten nadenken over de verhouding tussen het vergrijp en de boete die daarop staat." De voorzitter acht de kans op agressie en excessen bij de nieuwe regelgeving hoog.

Via een Algemene Plaatselijke Verordening (APV) is het voor gemeenten mogelijk om een verbod in te stellen. De gemeente Den Haag wil volgens een woordvoerder volgend jaar het accent gaan leggen op de bestrijding van zwerfafval zoals peuken en kauwgom. De boete hiervoor is hier nu negentig euro. De hoogte van de boetes en op welke plaatsen de APV's worden ingezet verschilt per gemeente.

De Algemene Nederlandse Politievereniging was dinsdag niet bereikbaar voor commentaar.

http://binnenland.nieuws.nl/541022/boete_na_weggooien_peuk_vraagt_om_meer_politie




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 30 december 2008, 15:26:57
Even afgesplitst van 'uit de media'.

Vinden jullie dit ook?  ???


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #2 Gepost op: 30 december 2008, 16:43:45
Dat is hoe ze in New York met "zero tolerance" zijn begonnen inderdaad.. maximale inzet, en alles wat je ziet aan "hufterigheid" beboeten.... en dan langzamerhand van onderaf verdergaan.... maar ik ben bang dat dat met de nederlandse "gedoogmentaliteit" gaat conflicteren ::)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #3 Gepost op: 30 december 2008, 17:36:55
Zero tolerance....? ???

In Nederland...?  ;D ;D ;D ;D

Humor.... echt om te gieren.

Niemand accepteert zero tolerance. De agent niet, (krijgt daar toch te veel herrie mee) de korpschef niet ( krijgt daar toch weer herrie mee met de minister), de rechter niet (omdat de wetgeving namelijk helemaal niet voorziet in zero tolerance), de politiek niet (kost namelijk stemmen) en het publiek niet ( die beginnen te gillen over de politiestaat).

Echte Zero Tolerance gaat hier gewoon niet gebeuren. In New York betekende zero tolerance namlijk niet alleen van onderaf en dan naar boven, maar ook dat er veel harder werd opgetreden tegen geweldsmisdrijven en agressie. Beledigd iemand een agent, ging hij direkt de nor in, sloeg iemand een agent op zijn gezicht, enkeltje mortuarium. Dat is pas zero tolerance.

Gaat in ons gedooglandje dus never nooit niet gebeuren.

Maar we zullen de komende jaarswisseling eens afwachten. Eens kijken of het strenger straffen beleid wat opleverd.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #4 Gepost op: 30 december 2008, 20:10:52
Echte Zero Tolerance gaat hier gewoon niet gebeuren.

Leve de APV's.


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 30 december 2008, 20:15:52
Nu worden de bekeuringen in gemeenten vaak uitgedeeld door buitengewone opsporingsambtenaren die alleen de bevoegdheid hebben te beboeten en te waarschuwen.

Nou de bond moet waarschijnlijk z'n huiswerk even over doen :|


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #6 Gepost op: 30 december 2008, 20:35:26
Leve de APV's.

APV-s zijn niets meer dan stukjes papier die naar de recycling kunnen als het de politie aan capaciteit ontbreekt om ze te handhaven.

(citaat)
Alcoholgebruik op straat verboden
Gepubliceerd op 19 december 2008, 19:06
Laatst bijgewerkt op 19 december 2008, 19:14
 MIDWOUD -  
Sinds vrijdag is het verboden om in de gemeente Medemblik binnen de bebouwde kom met alcohol op straat te lopen. Ook drinken in de openbare ruimte is strafbaar.

De gemeente wil de overlast op straat aanpakken. ,,Bij 95 procent van de overlast op straat en het vandalisme is alcohol in het spel'', legt burgemeester Theo van Eijk uit. ,,Dat mogen we niet accepteren.''

Het verbod is in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) opgenomen. Alle openbare wegen in de bebouwde kommen van de gemeente Medemblik zijn aangewezen als verboden gebied voor het nuttigen van alcoholische dranken.

http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/enkhuizen-westfriesland/article4175153.ece/Alcoholgebruik_op_straat_verboden

(einde citaat)

Dat is zo'n APV waarvan ik verwacht dat zij morgen niet wordt nageleefd en ook niet word gehandhaaft.


Gast48368

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 30 december 2008, 21:04:33
Ik kan dit niet serieus nemen, hoe willen ze dit gaan doen.......nee, dit is volgens mij een vervroegde 1 april grap....... ;D


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #8 Gepost op: 30 december 2008, 21:10:03
Geen 1 april grap, maar bloedserieus. Maar slechts op papier.

Wil je geen lachstuip bezorgen, maar dan moet je voor de gein eens kijken hoe groot de gemeente Medemblik tegenwoordig is.


Abbekerk
Benningbroek en Sijbekarspel
Hauwert
Lambertschaag
Medemblik
Midwoud en Oostwoud
Nibbixwoud
Opperdoes
Twisk
Wognum
Zwaagdijk-West

en dan heb ik het nog niet eens over de oppervlakte van de gemeente Medemblik. Zeer sarcastisch  ;D



Dus is zo'n besluit idd. gewoon lachwekkend.


Gast48368

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 30 december 2008, 21:13:37
Neem nou alleen onze wijk.......dr is nog geeneens politie om toezicht te houden op criminelen en andere randfiguren en en en.............laat staan mij te beboeten als ik een peuk weggooi  ;D  ;D  ;D ..... ik wil wel eens kennis maken met diegene die dit bedacht heeft....)))))))))