Uit de media 2009

Auteur Topic: Uit de media 2009  (gelezen 559484 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #110 Gepost op: 15 januari 2009, 15:28:07
Bloederige handafdruk blijft achter op deur vermoorde studente  ??? :-X

Dagblad van het Noorden
Gepubliceerd op 15 januari 2009, 11:47
Laatst bijgewerkt op 15 januari 2009, 12:57

Groningen -  
Het Openbaar Ministerie (OM) krijgt een bloederige handafdruk niet van de achterdeur van de begin november vermoorde RUG-studente Suzanne Martens. De 25-jarige studente werd amper twee maanden geleden dood aangetroffen in haar woning aan de Goeman Borgesiuslaan. Haar kamer is sindsdien door de recherche minutieus onderzocht en wordt inmiddels door woningcorporatie Lefier weer aangeboden voor verhuur. Maar de lugubere handafdruk staat nog steeds op de achterdeur. "We hebben het wel geprobeerd, maar we krijgen hem er niet af", geeft het OM toe.  ::)

Het bloedspoor dat door de politie is aangetroffen is onderdeel van het strafonderzoek naar Dirk Z. De 20-jarige buurman van Suzanne Martens wordt van de moord verdacht. Of het bloed in de handafdruk van hem of het slachtoffer afkomstig is, kan het OM nog niet zeggen. Ook is nog niet bekend wie de handafdruk heeft achtergelaten. "Alle gevonden sporen, ook die in de woning zijn gevonden, zijn naar het Nederlands Forensisch Instituut gestuurd voor onderzoek", aldus een woordvoerder. In de bloedsporen zijn volgens justitie ook vingerafdrukken en schoensporen gevonden.

Het OM heeft een chemische stof gebruikt om bloedsporen op de achterdeur te vinden. Door het chemische materiaal, dat over de deur is gespoten, lukt het justitie nu niet om het bloed van de deur te verwijderen. "Het is nu aan de woningcorporatie om er iets aan te doen", aldus de woordvoerder. Woningcorporatie Lefier heeft een schoonmaakbedrijf naar de woning gestuurd, maar ook dat is het niet gelukt om de handafdruk van de deur te halen.  ::)

(hebben ze misschien wel eens van een schuurmachine en een pot verf gehoord? of een andere deur...?  ??? )
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #111 Gepost op: 15 januari 2009, 17:06:17
Sleutelhanger is mini vuurwapen

www.haarlemsdagblad.nl

Gepubliceerd op 15 januari 2009, 16:38
Laatst bijgewerkt op 15 januari 2009, 16:47

SCHIPHOL -  
Surveillerende marechaussees deden afgelopen week een opmerkelijke vangst. Twee personen hielden zich verdacht op in de terminal. Tijdens het fouilleren kwam een sleutelhanger naar boven, wat een tweeloops vuurwapen bleek te zijn.

In het mini-vuurwapen zaten twee patronen, zodat er daadwerkelijk mee geschoten kon worden. In de auto waar mee zij reden werden nog drie messen, softdrugs en pillen aangetroffen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Politiefan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
Reactie #112 Gepost op: 15 januari 2009, 17:35:55
Zwangere vrouw overleden bij ongeluk

DEN HAAG - Een 18-jarige zwangere vrouw uit Den Haag is donderdagmorgen overleden na een ongeval. De vrouw reed met haar partner in een auto over de Hengelolaan in haar woonplaats.
Toen haar partner ter hoogte van de Hertenrade twee bussen wilde inhalen, moest hij uitwijken voor tegemoetkomend verkeer. De man verloor de macht over het stuur en botste tegen een boom.

De vrouw is aan het begin van de middag in het ziekenhuis aan haar verwondingen overleden. De baby overleed ook.

http://www.westonline.nl/nieuwsitem/25796


Politiefan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
Reactie #113 Gepost op: 15 januari 2009, 17:37:15
Achtervolging spookrijder tijdens drugscontrole

Uitgegeven: 15 januari 2009 11:46
Laatst gewijzigd: 15 januari 2009 11:46

MAASTRICHT - De politie heeft woensdag op de A2 bij Maastricht een 20-jarige, spookrijdende Rotterdammer aangehouden die probeerde te ontkomen aan een controle op drugs.
Toen de drugsrunner merkte dat hij gevolgd werd, keerde hij op de snelweg om aan de politie te ontsnappen.

Achtervolging
Dat liet de politie donderdag weten. De politie zette de achtervolging in en kon de man bij MVV-stadion de Geusselt aanhouden.

Dat gebeurde tijdens de actie Borderline, bedoeld om de drugsoverlast in Zuid-Limburg aan te pakken. Aan de actie deden meer dan 130 medewerkers van marechaussee, Nederlandse en Belgische politie en douane mee.

http://www.nu.nl/algemeen/1899930/achtervolging-spookrijder-tijdens-drugscontrole.html


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #114 Gepost op: 15 januari 2009, 18:22:08
http://www.telegraaf.nl/binnenland/3012218/__Rechter_ziet_Lyme_als_beroepsziekte__.html

do 15 jan 2009, 14:47 | lees voor
Rechter stelt Zeeuwse politieagent in gelijk

MIDDELBURG -  De politie Zeeland moet erkennen dat een veldagent tijdens zijn werk de ziekte van Lyme heeft opgelopen. De rechtbank van Middelburg heeft dat donderdag uitgesproken.

De man is langdurig arbeidsongeschikt geraakt. Volgens zijn werkgever was niet duidelijk of hij tijdens zijn werk de ziekte heeft opgelopen. De agent, die van 1980 tot en met 1994 voor zijn werk vrijwel dagelijks in de natuur verbleef, zegt dat hij diverse malen door teken is gebeten. Collega's hebben hetzelfde verklaard. Teken brengen de ziekte, die tot verlamming kan leiden, over.

De politie heeft de man door zijn ziekteverzuim minder salaris betaald. Hij wil zijn gederfde inkomsten alsnog uitbetaald krijgen. De agent is aan het revalideren en probeert weer terug te keren bij het korps.

De uitspraak kan grote gevolgen hebben voor andere mensen die buiten in de natuur werken, zoals hoveniers en brandweermensen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #115 Gepost op: 15 januari 2009, 19:24:05
http://www.nu.nl/algemeen/1900091/me-bestormt-huis-om-geluidsoverlast.html

ME bestormt huis om geluidsoverlast
Uitgegeven:    15 januari 2009 14:39
Laatst gewijzigd:    15 januari 2009 16:23

VIANEN - De ME is woensdagnacht in Vianen ingezet om een einde te maken aan geluidsoverlast. Dat heeft de politie donderdag bekendgemaakt.

Agenten kregen een melding van geluidsoverlast op de Keizerstraat. Toen de politie een kijkje ging nemen, kwam er luide muziek uit de woning. De bewoner van het pand reageerde niet op de agenten, maar zette de muziek wel uit.

De politie vertrok, maar drie uur later kwam er weer een melding van geluidsoverlast uit hetzelfde pand. Agenten gingen er weer naar toe, maar deze keer bleef de muziek schallen. De politie wilde de geluidsapparatuur in beslag te nemen, maar de bewoner deed de deur niet open.

Gebarricadeerd

Omdat de woning van binnenuit zwaar gebarricadeerd was, werd een ME-eenheid opgeroepen om de deur te forceren. In afwachting van hun komst sprong de bewoner van het pand plots naar buiten, gooide een verfbommetje tegen de woning van de buren en verschanste zich weer in zijn woning.

Uiteindelijk wist de ME het pand binnen te dringen. De politie nam de geluidsapparatuur in beslag. De 33-jarige bewoner is aangehouden.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #116 Gepost op: 15 januari 2009, 20:02:25
http://www.ad.nl/binnenland/2919317/Aangereden_Pool_ligt_nacht_gewond_in_bos.html

donderdag 15 januari 2009
Aangereden Pool ligt nacht gewond in bos

KAATSHEUVEL - Een 23-jarige Pool heeft de nacht van woensdag op donderdag gewond in een bos in Kaatsheuvel gelegen, nadat hij was aangereden.
Dat heeft een woordvoerster van de politie donderdag laten weten.

Een 37-jarige man uit Tilburg meldde woensdagavond bij de politie dat hij iemand van een brug aan de Midden-Brabantweg had zien vallen en over de persoon heen was gereden. Toen hij ging kijken zag hij niemand meer. De politie constateerde dat er geen schade aan de auto was en trof op de aangewezen plaats ook niemand aan.

Donderdagochtend zocht de politie in de omgeving en trof enkele honderden meters verder in een bosgebied de Pool aan. De man verklaarde op het fietspad te zijn aangereden. Hij heeft een gebroken enkel en een gekneusde enkel.


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #117 Gepost op: 15 januari 2009, 23:51:47
Citaat
De uitspraak kan grote gevolgen hebben voor andere mensen die buiten in de natuur werken, zoals hoveniers en brandweermensen.
Wie kan mij uitleggen wanneer de brandweer dit risico loopt, voor de duidelijkheid in zijn/haar brandweerwerk. Onder de noemer voorkomen is beter dan genezen verneem ik graag en kan er wellicht iets mee gedaan worden.


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #118 Gepost op: 16 januari 2009, 13:30:07
Wie kan mij uitleggen wanneer de brandweer dit risico loopt, voor de duidelijkheid in zijn/haar brandweerwerk. Onder de noemer voorkomen is beter dan genezen verneem ik graag en kan er wellicht iets mee gedaan worden.

Teken leven uitsluitend van bloed. Ze hangen aan grashalmen en takken, en klampen zich vast aan passerensde dieren maar soms ook aan mensen. Het duurt enige tijd voordat een teek zich volledig in de huid heeft vastgebeten. Pas dan spuiten ze speeksel, dat bacteriën kan bevatten die de ziekte van Lyme kan veroorzaken, in de bijtwond. Niet iedereen die door een teek is gebeten krijgt deze ziekte, die gepaard kan gaan met gewrichtsklachten en verlammingen.

Je kan je voorstellen dat bij een ongeval, koe in de sloot, etc. Op die momenten sta je midden in de natuur. Als je veel pech hebt, kan je hier iets op lopen. Ik denk dat het risico bij de brandweer minder groot is dan bij bijvoorbeeld de politie. Dit ligt mede aan kleding (laarzen, blusbroek, blusjas, helm) en het type/frequentie van de incidenten. Een politie agent heeft minder beschermende kleding (zomers korte mouwen) en zal zich meer ook in begroeing begeven (bijv. Sporen onderzoek).

Dat neemt niet weg dat je met alles gewoon even na moet denken. Dit geldt niet alleen voor Lyme maar ook voor bijv. Weil. Deze geeft denk ik een groter risico (Oppervlakte redding Waterongeval, Bluswater uit open water; Dit is een veronderstelling zonder ter zake doende kennis.):

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,20876.msg579627.html#msg579627
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Pieter Lodder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Reactie #119 Gepost op: 16 januari 2009, 13:33:43
Dag Advies,

Zonder hier nu de insectendeskundige uit te willen gaan hangen, kan ik daarover wel het volgende zeggen:
De ziekte van Lyme wordt overgedragen door teken. Deze houden zich op begroei-ing, varierend van bosjes tot graslanden met wat hoger gras (dus ook duingebieden met helmgras etc. en heidevelden met verruiging).
Brandweermensen lopen dus vooral risico als ze aan het werk zijn in/bij begroei-ing die boven, zeg de knie uit komt. Teken laten zich op je vallen en kruipen vervolgens rond net zo lang totdat ze een warm, liefst wat vochtig, plekje (liezen, oksels, etc.) gevonden hebben om zich aldaar kogelrond te zuigen.

Brandweermensen zijn in principe behoorlijk beschermd door hun kleding maar je ziet vaak bij duin- en heidebrandbestrijding (de vuurzweep hanteren) dat in verband met overmatig vochtverlies en hittestuwing brandweermensen hun blusjas uit doen. Op dat moment vermindert de beschermingsgraad natuurlijk sterk!

Belangrijkste voor brandweermensen is om zichzelf na een inzet te controleren tijdens het douchen. Als je dan een teek vind, verwijder deze dan op correcte wijze (anders groeit hij gewoon weer uit tot een teek) en maak er een aantekening van in je agenda oid. Als er binnen korte tijd (enkele uren tot dagen) een rode cirkel op de plaats van de teek ontstaat (echt een rode ring) dan gelijk naar de huisarts voor een kuur. Lyme wordt pas erg wanneer je het op zijn beloop laat. Het allervervelenste is dat in relatief (helaas geen cijfers paraat) weinig gevallen deze cirkel niet optreedt, en je toch besmet blijkt te zijn...

Voor betere, uitgebreidere informatie verwijs ik je graag naar de GGD in je werkgebied. Deze hebben over diverse ziekten voorlichtingsmateriaal voor specifieke beroepsgroepen. Te denken valt ook aan zaken als de Ziekte van Weil voor duikers etc.

Groeten,

Pieter Lodder
Alles wat ik schrijf, is op persoonlijke titel. Mijn mening is niet noodzakelijkerwijs gelijk aan de mening van mijn werkgever. Ook kunnen mijn berich