'De criminaliteit in Zeeland is niet anders'door Emile Calon. woensdag 14 oktober 2009 | 07:07 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 14 oktober 2009 | 07:36
Tekstgrootte
De rechtbank in Groningen heeft donderdag de 20-jarige Dirk Z. veroordeeld tot veertien jaar celstraf voor de moord op de Groningse studente Suzanne Martens. ANP
MIDDELBURG - Onderschat het niet, zegt officier van justitie Jaap Zondervan met nadruk als hij het heeft over de criminaliteit in Zeeland.
Hij haalt een onderzoek aan uit de Volkskrant waarin staat dat een Zeeuw een grotere kans loopt om vermoord te worden dan een Amsterdammer. ,,De criminaliteit in Zeeland is niet anders dan die in de Randstad. Alleen de getallen zijn anders."
Hij wijst naar criminele hotspots als de binnensteden van Vlissingen en Terneuzen waar moord, doodslag en andere vormen van geweld en crimineel gedrag met een zekere regelmaat gebeuren.
Zondervan vertrekt uit Zeeland en wordt officier van justitie op Aruba. Hij gaat niet weg omdat hij het werk in Zeeland beu is. Aruba is een kans die hij niet wil laten lopen. Sinds januari 2003 is hij als officier actief in Zeeland. Daarvoor werkte hij bij de arbeidsinspectie. Hij heeft ook een zeer eigen stijl in de rechtszaal. Vaak lijkt het of hij persoonlijk kwaad is op verdachten, en met de nodige spot in zijn stem kan hij verdachten feiten voorhouden die ze overduidelijk hebben begaan maar die ze zijn vergeten of ontkennen. Hij zegt echter dat hij niet snel echt kwaad is. "Wel voel ik mij vaak betrokken en ben ik hij oprecht aangedaan. Zeker als iemand zit te ontkennen terwijl de feiten overduidelijk zijn, wekt dat bij mij irritatie op."
De afgelopen jaren zag Zondervan geregeld mensen in herhaling vallen waardoor hij als officier weer met hen te maken kreeg. Die recidive noemt hij een groot probleem. Desondanks zegt hij dat het opleggen van straffen wel werkt. Misschien niet direct bij notaire criminelen. ,,Maar het zorgt er wel voor dat anderen niet crimineel gedrag vertonen. Afschrikking werkt."
Zondervan is zonder meer te spreken over de Zeeuwse politie. Alleen heeft het korps te weinig agenten om alles te doen.
Zo vindt hij het jammer dat er vaak te weinig mensen zijn voor fraudebestrijding omdat andere zaken, zoals zwaar geweld, voorrang krijgen. Hij vindt het terecht dat geweld prioriteit heeft. ,,Maar wat meer capaciteit bij de politie is wenselijk."
http://www.pzc.nl/regio/zeeland/5656491/De-criminaliteit-in-Zeeland-is-niet-anders.ece