http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=DMF13022009_135
'Crash-landing' loopt goed af
Een vliegtuig van British Airways uit Amsterdam is vrijdagavond bij de landing op London City Airport door zijn neuswiel gezakt. De 67 passagiers en vijf bemanningsleden moesten het toestel op de landingsbaan via de noodglijbanen verlaten.
Vier inzittenden raakten lichtgewond, maar konden ter plaatse worden behandeld, zegt de brandweer.
London City Airport ligt in het zuidoosten van Londen en wordt voornamelijk gebruikt voor binnenlands en Europees verkeer. Volgens een woordvoerster van de luchthaven ging het om vlucht 8456 uit Amsterdam die werd uitgevoerd door een vliegtuig van het type Avro-RJ146. Het vliegveld is tot nader order gesloten
http://www.ad.nl/groenehart/woerden/3001234/Doodsangst_tijdens_Valentijnsuitstapje.html'Doodsangst' tijdens Valentijnsuitstapje
Door ANNE KOMPAGNIE
LONDEN - Het had een kort romantisch Valentijnsweekeinde moeten worden met zwangere vriendin Therèse in Londen. Maar de Woerdense burgemeester Hans Schmidt dacht vrijdagavond daadwerkelijk dat zijn laatste uur geslagen had, toen het voorwiel van het vliegtuig bij landing doorzakte en de rook in het toestel zich razendsnel verspreidde.
afbeelding vergroten Burgemeester Hans Schmidt van Woerden. Foto EDWIN HOOGENDOORN
1 U stapte vrijdagavond op Schiphol in het vliegtuig. Was er toen al wat aan de hand?
Het was een ongelukkige start. Toen we in het vliegtuig stapten, bleek een van de motoren het niet te doen. Na wat vertragingen, gingen we toch de lucht in. De vlucht was verder prima, maar de landing op London City werd nogal scherp ingezet. Toen we de grond raakten, ging dat veel te hard. Daardoor stuiterden we nog een keer omhoog en na een tweede landing is waarschijnlijk het hele voorwiel geklapt.
2 Had u meteen door: dit is mis?
Nee, dat duurde een paar seconden. Toen vielen alle lichten uit en begon zich rook te ontwikkelen in het toestel. Dat was heel eng. Gelukkig lukte het ons en de meeste andere passagiers om rustig te blijven, de riemen los te doen en de aanwijzingen van het personeel op te volgen. Heel belangrijk, je moet er niet aan denken dat mensen in paniek op elkaar gaan vallen.
3 Toen ging het noodscenario van start?
Inderdaad, al die veiligheidsfilmpjes die je altijd ziet bij aanvang van een vliegreis - en waar je vaak al niet eens meer naar kijkt - werden nu in praktijk gebracht. We moesten op een glijbaan naar beneden gaan. Best eng, zeker voor mijn vriendin, die in verwachting is. Een enkeling raakte gewond, door de val op de landingsbaan. Een nogal corpulente dame viel op haar rug en kon niet meer overeind komen.
4 Kon u toen meteen naar huis bellen om te zeggen dat alles goed was afgelopen?
Was het maar waar. We mochten niets meenemen uit het vliegtuig, dus ik had geen telefoon en geen nummers. We moesten wachten in een kantoorruimte op het vliegveld. Dat duurde eindeloos. Onderzocht werd of er sprake was van een ongeluk of een bomaanslag, van alle passagiers zijn foto’s genomen. We kwamen rond 20 uur ‘s avonds aan en pas om 3 uur ‘s nachts mochten we weg.
5 Heeft u er als burgemeester nog wat van geleerd?
Zeker. De politie en luchtverkeersleiding kregen op een gegeven moment een discussie over de oorzaak van het ongeval. Dat was niet aangenaam. En telkens werd ons gezegd dat het nog twintig minuten zou duren, terwijl het vele uren duurde. Ik heb aan de lijve ondervonden hoe belangrijk het is om op zo’n moment gewoon de waarheid te horen, ook als die niet aangenaam is. Iets anders dat ik ervan heb geleerd? Ik stap gerust nog wel het vliegtuig in, maar nooit meer op vrijdag de dertiende!